• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • AI w Muzyce | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego

AI w Muzyce | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego

Sztuczna inteligencja zmienia nasze życie i świat muzyki nie jest tu wyjątkiem. To ona może być technologią, która tak jak niegdyś Napster i piractwo, zmieni branżę muzyczną. Nie ma wątpliwości, że AI i tutaj odciśnie swoje piętno, ale co z tego wyniknie?

Narzędzia napędzane AI coraz lepiej radzą sobie ze zmianą głosu czy z tworzeniem muzyki. Jeśli szukasz przykładów, to sprawdź narzędzia, które pozwalają rozmawiać z Taylor Swift czy Steve’em Jobsem, czy stworzyć krótkie zdanie w stylu Eminema o swoim nowym utworze i podłożyć jego głos, tak jak to zrobił David Guetta.

Podobne rozwiązanie zostało wykorzystane przy nowym utworze ”Drake’a i The Weeknd”, który rozniósł się viralem w ciągu 48 godzin. „Heart on my sleeve” zostało stworzone przez osobę o nicku Ghostwriter. Napisał tekst, nagrał muzykę i swój głos, a następnie przy pomocy generatywnej AI podmienił go na głos Drake’a i The Weeknd. Jeśli się zastanawiasz, jak tego dokonał, to zobacz ten filmik.

Nuta była zacna, czego dowodem jest fakt, że zebrała setki tysięcy odsłuchań. Lecz nie wszystkim przypadła do gustu – Universal Music Group natychmiast zareagowało i zwróciło się do wszystkich platform streamingowych o usunięcie piosenki.

Cała sytuacja obnaża dwa fakty: część osób nie jest w stanie odróżnić utworów stworzonych przy pomocy AI i jak ogromny potencjał drzemie w tej technologii. Wszystko zależy od tego, czy branża muzyczna go wykorzysta.

AI JUŻ ZMIENIA ŚWIAT MUZYKI

Do 2023 roku powstało ponad 10 modeli muzycznej sztucznej inteligencji. Umożliwiają użytkownikom błyskawiczne tworzenie własnych melodii za pomocą polecenia tekstowego. Narzędzia, takie jak Boomy, pomogły wygenerować setki tysięcy utworów stworzonych przez AI, które są obecnie dostępne na platformach streamingowych.

Tak samo generatywne narzędzia AI text to text i text to graphic – czyli większości dobrze już znany ChatGPT i Midjourney – przyciągnęły dziesiątki milionów użytkowników, przy okazji zmuszając nas do ponownego rozważenia i otwarcia dyskusji o kreatywności oraz własności intelektualnej.

Istota potencjalnego przełomu w kreatywnej AI leży w bezproblemowym przejściu od pomysłu do jego realizacji. Wystarczy Ci kilka sekund, by stworzyć „coś”.

Abstrahując od tego, czy stworzona rzecz jest wystarczająco dobra, to nie mieliśmy wcześniej do czynienia z taką prędkością tworzenia. Bariery dystrybucyjne już wcześniej zostały zniesione – każdy może udostępniać swoją muzykę na platformach streamingowych za darmo. Wraz z obecnym upadkiem barier twórczych, pula potencjalnych "artystów" w muzyce gwałtownie wzrośnie.

Transformację tworzenia i konsumpcji muzyki można porównać do ewolucji wideo. Najpierw było tylko Hollywood, a potem wszedł YouTube, który otworzył drzwi dla większej liczby twórców. Następnie TikTok i jego łatwe w obsłudze narzędzia mocno rozwinęły kolejne możliwości. Narzędzia AI sprawiły, że dostępność procesu twórczego stała się powszechna i 9 na 10 osób może bez problemu tworzyć własne filmiki czy muzykę w kilka chwil.

Ten szybki rozwój i akcje, jak z utworem „Heart on my sleeve”, napędzają falę clickbaitowych postów: „Branża muzyczna została zmiażdżona”, „To koniec branży muzycznej” czy „Koniec artystów”.

Czy mają rację? Po części tak. To może być koniec branży muzycznej, jaką znamy, natomiast artyści mogą i powinni na tym skorzystać.

AI umożliwi im wydanie większej ilości utworów, zwiększając ich szanse na sukces wśród zalewu treści wygenerowanych przez zwykłych użytkowników i AI.

Zamiast tego zmienią się ich role, metody i cel w procesie twórczym. Za przykład możemy wziąć dżingle. Korporacje je kochają, więc AI zostanie nauczone, jak je tworzyć. Teoretycznie może to prowadzić do tego, że w przyszłości muzycy nie będą potrzebni w procesie produkcji.

Z drugiej strony muzycy mogą się stać ekspertami w generowaniu dżingli poprzez prompty. Połączenie znajomości teorii muzyki z umiejętnością promptowania może być wykorzystana do uzyskania konkretnych i dopasowanych wyników od narzędzi, których przeciętny marketingowiec nie będzie w stanie wyprodukować.

A jeśli chodzi o "artystyczną” stronę, to muzycy będą w stanie generować bardziej wyrafinowane koncepcje w szczegółowy sposób.

Porównaj jakikolwiek album Pink Floyd z jakimkolwiek albumem Katy Perry. To może Ci się wydać zaskakujące, ale obydwa są skomplikowane, tylko na różnych poziomach. Pink Floyd eksploruje trudne i abstrakcyjne koncepcje dotyczące społeczeństwa i jednostki. Z kolei piosenki Katy Perry są produkowane z niesamowitą liczbą warstwowych dźwięków i precyzyjnym miksowaniem. Muzycy, którzy faworyzują jedno podejście nad drugim, mogliby dogłębniej zbadać obydwa te typy kompozycji, a nawet zacząć mieszać je ze sobą, aby odkryć rodzaje muzyki, których nigdy wcześniej nie słyszeliśmy.

Wreszcie, moglibyśmy zobaczyć muzykę używaną w nowy, bardziej ludzki sposób. Muzyka zawsze była formą komunikacji. Jeśli każdy ma możliwość pisania piosenek na podstawie promptów, to jest to zupełnie nowy wariant komunikacji, którego nigdy wcześniej nie doświadczyliśmy.

Może to mieć terapeutyczne skutki w dłuższej perspektywie dla tego nowego, bardziej ekspresyjnego sposobu komunikacji.

Czy zatem AI zastąpi muzyków? Absolutnie nie. Zamiast tego usprawni ich pracę, pozwalając im skupić się na najbardziej kreatywnych aspektach pisania piosenek, takich jak główny pomysł i wyeksponowanie emocji. Pomoc AI umożliwi publikowanie większej liczby utworów na platformach mediów społecznościowych, a tym samym zwiększy szanse na sukces przy masowej fali muzyki stworzonej przez zwykłych użytkowników. Iskra twórcza i ciekawy pomysł nadal będą królowały. Po prostu więcej artystów będzie mogła z nich skorzystać.

PRAWA AUTORSKIE WYGENERUJĄ KOLEJNE MILIARDY?

Oczywiście są i będą problemy. Przede wszystkim związane z prawami autorskimi i ochroną wizerunku. W najbliższych miesiącach zobaczymy setki, a nawet tysiące podobnych sytuacji do Drake’a i The Weeknd, gdzie ktoś posłuży się głosem i wizerunkiem artysty, by monetyzować wygenerowane dzieło. Już teraz na Youtube po wpisaniu „AI songs”, czy „AI music” znajdziesz kilkaset utworów stworzonych przy pomocy sztucznej inteligencji.Walka branży muzycznej z AI wydaje się nie mieć sensu. Natomiast pewne jest, że artyści powinni być chronieni przed wykorzystywaniem ich głosu czy osobowości, by wyprodukować nowe utwory, które będą później monetyzowane.

Tradycyjne pojęcie autorstwa w przemyśle muzycznym będzie wymagało zmian, ponieważ modele AI działają w sposób bardziej skomplikowany niż zwykłe samplowanie utworu (polega ono na użyciu fragmentu istniejącego nagrania, czyli sampla do stworzenia nowego utworu).

Weźmy jeszcze raz za przykład utwór AI „Heart on my sleeve”. Gdyby Ghostwriter nie wykorzystał pseudonimów supergwiazd, ich zdjęć, oraz lekko zmienił oktawy w głosie, to sytuacja mogła już nie być tak czarno biała. Drake nie jest właścicielem częstotliwości dźwiękowych, które generuje jego głos. Tu zaczynają się schody.

Natomiast ktoś jest właścicielem nagrań Drake'a. A jeśli sztuczna inteligencja jest wyszkolona do syntezy jego głosu na podstawie tych nagrań, to z pewnością jest to naruszenie.

Pośród wszystkich kwestii prawnych, AI może być ogromną szansą dla biznesu muzycznego. Część osób wspomina, że artyści będą mieć swój własny large language model – coś na kształt klona głosowego.

Te mogą być wynajmowane, licencjonowane i wykorzystywane w nieograniczony sposób. Wyobraź sobie, że każda piosenka na świecie jest śpiewana przez Twojego ulubionego artystę! Zarówno wokaliści, jak i wytwórnie powinni na tym skorzystać.

Są już robione podchody pod to rozwiązanie. W czerwcu 2022 roku Spotify nabyło Sonantic, startup zajmujący się głosem AI, któremu powierzono odtworzenie głosu Vala Kilmera do filmu Top Gun: Maverick. Patrząc z obecnej perspektywy, widać, że Spotify zyskało znaczną przewagę. Teraz może zapewnić artystom, czy podcasterom na swojej platformie możliwość tworzenia i hostowania klonów głosowych na zamówienie.

Z czasem wartość niestandardowych treści generowanych przez AI pewnie spadnie do zera, ponieważ każdy będzie mógł zażądać ich w czasie rzeczywistym. Jednak podczas tego przejścia będziemy świadkami magicznych możliwości. Przejęcie Sonantic przez Spotify to niewątpliwie majstersztyk.

Sztuczna inteligencja nadal będzie się doskonalić. Z pewnością przekroczy swoje obecne możliwości i wpłynie na przemysł muzyczny w sposób, który trudno nawet sobie wyobrazić. Miejmy nadzieję, że branża jest gotowa na zmiany, bo ignorancja i walka z wiatrakami wydaje się bez sensu.

Maciej Marek

Główne źródła:LINK 1LINK 2LINK 3

🚀 Największa Konferencja Technologiczna W CEE

Dołącz do 🧑 7500+ miłośników technologii. Słuchaj prelekcji 150+ prelegentów na 9 scenach tematycznych. Wystąpią m.in.:

  • Aashima Ahuja, UI Enterprise Engineer w Meta

  • Adam Bien, AWS hero, Java Champion

  • Krzysztof Kudrynski, NVIDIA Designer of engineering solutions for AI

  • Roberto Cortez, Java Champion, Principal Software Engineer w Red Hat

A dodatkowo 💃 6 imprez towarzyszących, 🤝 100+ stoisk firm IT, oferty pracy, festiwal food trucków, koncert na żywo, strefa gier.

📅 24-25 maja, Gdańsk, AmberExpo

ℹ️ Weź udział

Zarejestruj się już teraz! Zyskaj dostęp do 2 dni konferencji, 9 scen tematycznych, 6 imprez, 150+ prelekcji.

ℹ️ Kup teraz

Z kodem 23ak15 bilety -15% taniej!

🛒 Spotkanie Liderów E-commerce w Krakowie

💼 BaseLinker EXPO: Spotkanie Liderów E-commerce w Krakowie 📈

📅 10 maja | Kraków

🎟️ Skorzystaj z 15% zniżki, używając kodu: Kurasinski

Przyłącz się do wyjątkowego wydarzenia, które zgromadzi liderów e-commerce z Europy Środkowo-Wschodniej.

17 prelekcji, panel dyskusyjny, Gala nagród BaseLinker, premiera BaseLinker Index, przedstawiciele największych marketplace, strefa networkingowa i wiele więcej.

Poznaj najnowsze trendy, rozwijaj swoje kontakty biznesowe i dowiedz się, jak przyspieszyć rozwój swojego biznesu w e-commerce.

📰 Newsy Warte Twojej Uwagi

SpaceX wystrzelił swoją rakietęW zeszły czwartek SpaceX wystrzeliło po raz pierwszy swój statek kosmiczny — Starship. Początkowa faza przeszła tak jak zakładano, choć około 15% jego silników uległo awarii. Podczas etapu separacji wystąpił problem, który doprowadził do eksplozji. SpaceX przewidywał, że najbardziej prawdopodobnym wynikiem misji jest to, że coś pójdzie nie tak.LINK

Google połączyło swój zespół Brain i DeepMind, tworząc Google DeepMind. Celem jest znaczne przyspieszenie postępów firmy w dziedzinie AI. Na jego czele stanie dyrektor generalny DeepMind, Demis Hassabis. DeepMind zostało przejęte przez Alphabet w 2014 roku. W 2021 roku przegrali starania o uzyskanie niezależności od Alphabetu.LINK

Nowe modele od StabilityStability AI wydało pakiet open-source'owych dużych modeli językowych. StableLM jest przeznaczony do generowania tekstu i kodu. Jest trenowany na wielu źródłach, które obejmują Wikipedię, Stack Exchange i PubMed.LINK

Reddit zablokuje AI?Reddit nie chce, aby ogromna baza danych od swoich 57 milionów użytkowników była swobodnie wykorzystywana przez firmy AI do szkolenia swoich systemów. Firma chce, aby płacili oni za ten dostęp, dzięki czemu będzie mogła być wynagradzana za wartość tworzoną na platformie. Reddit może być precedensem dla nowego strumienia przychodów dla serwisów skoncentrowanych na społeczności.LINK

W ciągu ostatnich trzech tygodni Apple wprowadziło na rynek dwa duże produkty. Apple Pay Later pozwala konsumentom pożyczać środki, a Savings to wysokodochodowe konto oszczędnościowe, które oferuje oprocentowanie na poziomie 4,15%. Przy obu współpracowali z Goldman Sachs. Apple już od pewnego czasu wspominało o swoich ambicjach wokół usług finansowych, a oba wypuszczone produkty pasują do ich strategii — rozszerzania się na nowe sektory poprzez stopniowe kroki, które dają im trwałą przewagę nad konkurencją.LINK