- TECHNOFOBIA
- Posts
- BeReal następcą TikToka? | TECHNOFOBIA |
BeReal następcą TikToka? | TECHNOFOBIA |
Znasz najnowszą obsesję Gen Z? To aplikacja do dzielenia się zdjęciami w mediach społecznościowych. Coraz więcej osób wspomina o niej na innych platformach. Już nawet TikTok stworzył jej kopię. Jak powstało nowe medium i skąd wziął się ten fenomen?
BeReal to francuski produkt. Powstał w grudniu 2019 roku stworzony przez Alexisa Barreyata i Kevina Perreau. Pomysł jest prosty. Użytkownicy są poproszeni o zamieszczenie niezedytowanego zdjęcia raz dziennie (w różnych godzinach), po otrzymaniu powiadomienia push.
Od tego momentu, użytkownik ma 2 minuty na podzielenie się fotografią, a także może zobaczyć fotki swoich znajomych. Co istotne, wszyscy robią to w tym samym czasie.
Program jest banalny w użyciu. Przechwytuje jednocześnie selfie i zdjęcie z przodu smartfona. Niekiedy jest porównywany do aplikacji Frontback. Twórcy tłumaczą, że wreszcie użytkownicy mogą pokazać, kim są naprawdę.
Nie ma filtrów, możliwości inscenizacji, nadmiernego wymyślania, czy edycji zdjęć. Tylko proste, szybkie kadry.
Platforma stała się popularna dopiero w tym roku, po 2. latach istnienia. Według strony Social Media Today od początku 2022 roku, pobrania aplikacji wzrosły o 315%. W sierpniu została numerem jeden jako najczęściej pobierana darmowa apka.
Trend jest szczególnie widoczny właśnie w grupie Gen Z, którzy mają dość pięknych instagramowych kreacji, reelsów i pokazywania twórców czy influencerów, tylko w najlepszym ujęciu. W tę modę idealnie wpasował się francuski projekt.
Sama koncepcja nie jest czymś nowym. Oprócz wykorzystania podwójnych aparatów przez Frontback, podobny pomysł, obejmujący powiadomienia push, pojawił się wśród fali aplikacji, próbujących odciągnąć użytkowników od Instagrama kilka lat temu.
Uruchomiona w 2017 roku, Minutiae pomogła zapoczątkować ideę, którą teraz kapitalizuje BeReal: alerty, instruujące odbiorców, aby pstryknęli to, co robią teraz. Współzałożyciel Minutiae, Martin Adolfsson pokazuje, że twórcy BR mocno sugerowali się jego aplikacją.
To naturalnie mija się z podkreślaniem przez Alexisa i Kevina autentyczności ich pomysłu. Na przestrzeni lat widzimy, że social media, które oferują podobne doświadczenia, nie zawsze się wybijają. Szczególnie widoczne jest to w przypadku TikToka i reszty aplikacji, która go kopiuje. Podobnie w przypadku We Heart It i Pinterest.
Minutiae pozwala użytkownikom przeglądać zdjęcia nieznajomych z całego świata, BeReal celuje głównie w grupy przyjaciół i to ona jest aktualnie na topie.
Twórcy programu nie odnieśli sukcesu w jeden dzień. Początkową trakcję dała im popularność wśród studentów. 18 miesięcy zajęło im zebranie pierwszej rundy, wartej 30 milionów dolarów, w czym pomogli im Andreessen Horowitz i Accel.
Ogromny wzrost platforma zaliczyła na początku 2022 roku. To wtedy młodsi użytkownicy TikToka zaczęli żarliwie dyskutować o platformie. Wiele postów wygenerowało ponad pół miliona polubień.
Na początku lata zdobyli rozgłos na Twitterze. Głównie dzięki memom.
Rosnąca sława pomogła zdobyć kolejnych inwestorów. Według Insidera, w maju 2022 pozyskali 85 milionów dolarów. To spory kamień milowy dla firmy bez przychodów w czasie, gdy inwestorzy venture capital znacznie ostrożniej rozdzielają swój kapitał.
A jaką wizję ma zarząd BeReal?
Chcą stworzyć „szczere i pełne zabawy miejsce, gdzie ludzie będą mogli dzielić się swoim życiem z przyjaciółmi”.
We want to make people feel good about themselves and their lives. We want an alternative to addictive social networks fueling social comparison and portraying life with the goal of amassing influence.
Dodają jeszcze jedną ciekawą notatkę:
⚠️ WARNING ⚠️ BeReal can be addictive, BeReal will frustrate you. BeReal won’t make you famous. If you want to become an influencer you can stay on TikTok or Instagram.
Takie zagrania nie dziwią. Wszystkie znane platformy społecznościowe w ciągu ostatnich 20 lat tak rozpoczynały swoją działalność. Twitter zaczynał od limitu 140 znaków, Vine od 6-sekundowych pętli. Ograniczenia twórcze BeReal są zaczerpnięte właśnie z tych źródeł.
Nawiązanie bliskich relacji z uczniami szkół wyższych, jako taktyka marketingowa również idealnie pasuje do rozwoju największych social mediów.
Z nowej platformy bije nostalgia. Przebija z niej tęsknota za czasem, kiedy tylko najbliżsi przyjaciele byli dostępni na serwisie, czułeś się wolny i mogłeś być sobą. To uczucie, w połączeniu z dumą z bycia wczesnym użytkownikiem nowej wielkiej rzeczy, może zaprowadzić Francuzów naprawdę daleko.
Jednak wiele osób nie docenia tego, jak dziwnym medium jest BeReal. Bije z niego prozaiczny styl.
Dlaczego?
Każdy odbiorca ma 2 minuty w losowym momencie dnia na cyknięcie fotki i uchwycenie siebie pod idealnym kątem (mimo to, ludzie i tak robią sobie z tego żarty).
Nagle zamiast pięknych widoków, wystawnych kolacji, czy luksusowych wycieczek widzisz znajomych na spotkaniach online, bawiących się z dziećmi, karmiących zwierzęta.
Kiedyś na Twitterze latał żart o użytkownikach tweetujących o swoim śniadaniu.
Dla użytkowników BeReal to nie żart. Szczególnie, jeśli aplikacja złapie Cię z samego rana.
Oczywiście ta prostota życia jest zamierzona. Brzydota i normalność jest sercem aplikacji. Przynajmniej na razie.
The key ingredient is adding people you’re happy to look shitty in front of.
Drugą stroną medalu jest nuda. BeReal łapie Cię często w momentach, w których nie wykonujesz ekstrawaganckich czynności, częściej jest to praca na komputerze czy zajmowanie się domem. Po pewnym czasie takie treści mogą spowszednieć.
SKĄD TA POPULARNOŚĆ W 2022?
Istnieje kilka teorii na temat tego, dlaczego BeReal wybuchł właśnie teraz.
Część osób wskazuje rosnącą irytację wobec innej platformy społecznościowej – Instagrama. Brak widoczności postów od swoich znajomych, te same treści, co na TikToku czy masa reklam.
Podobnie było ze Snapchatem. Kiedy on panował, Instagram poszedł w stronę bycia aplikacją dla przyjaciół. To na treściach znajomych opierała się ich promocja. Aktualnie TikTok staje się dominującym medium, a Instagram przekształca się w tablicę ogłoszeń i reklam, poprzez promowane posty.
To daje świetną szansę dla nowej platformy, która stawia na autentyczność.
Inni, jak Ryan Broderick uważają, że platforma wybija się na tym samym trendzie, co Wordle.
Been sitting on a take I’m ready to take out for a spin: BeReal is not an Instagram competitor. It’s actually part of the same trend as Wordle. The simultaneous push alert and time limit to post offers a brief shared online experience among a very fractured social web.
Wydaje się, że Ryan ma rację. Każdy użytkownik publikuje swoje zdjęcie dokładnie o tej samej porze. To buduje wiarygodność. Pamiętasz jeszcze HQ Trivię, czyli apkę z quizem?
Wykorzystywała podobny mechanizm. Zapraszała użytkowników do zabawy, codziennie o tej samej porze.
Dlatego twórcy nowego trendu muszą uważać, by nie przesadzić. HQ Trivia jak szybko stała się popularna, tak szybko spadła na dno.
CZY PLATFORMĘ CZEKA ŚWIETLANA PRZYSZŁOŚĆ?
Aplikacja w tym momencie skupia się tylko na pojedynczych użytkownikach. Nie ma tam miejsca na marki i promocję. Przynajmniej w teorii. Mimo że BeReal wyraźnie zabrania używania aplikacji do reklam, już teraz widzimy, jak firmy i ich liderzy znajdują kreatywne sposoby na wykorzystanie platformy.
Chipotle wrzuciła zdjęcie posiłku na wynos z kodem rabatowym. 100 kodów rozeszło się w 30 minut, a profil zyskał 2000 nowych „przyjaciół”.
Morning Brew, czyli jeden z najpopularniejszych newsletterów, także wykorzystał BR. Jednak nie bezpośrednio. Użyli do tego Twittera, na którym opublikowali mema, kierującego do osób pracujących. W ten sposób pokazali, że wiedzą, jakie są obecne trendy (a zajmują się właśnie ich komentowaniem).
Są też przypadki twórców, którzy zamieszczają zdjęcie z BeReal na innych social mediach.
W przyszłości zobaczymy coraz więcej takich akcji. Firmy będą tworzyć kampanie podobne do Chipotle, aby pokazywać życie zza kulis i nawiązywać współpracę z rosnącymi influencerami na nowym medium. Jednak będzie to wymagać sporej kreatywności. Oczywiście pod warunkiem, że aplikacja przetrwa.
W tym momencie biznes jest wyceniany na 600 milionów dolarów. Nie zarabiają pieniędzy. Są w pełni finansowani przez inwestorów zewnętrznych. Jest to mało prawdopodobne, by działali tak w dłuższej perspektywie. Będą zmuszeni do znalezienia metod generowania zysku.
Jedną z możliwości są reklamy, jednak ich wprowadzenie byłoby sprzeczne z postawą autentyczności. Druga opcja to subskrypcja. To mniej prawdopodobna opcja, bo ludzie niechętnie płacą za korzystanie z mediów społecznościowych.
Oprócz monetyzacji nowe medium będzie musiało poradzić sobie z jeszcze jedną przeszkodą.
Co roku mamy do czynienia z nową, intrygującą siecią społecznościową. Mastodon, Peach, Ello, czy Clubhouse. Wszystkie z nich wywołały zachwyt, podniecenie early adopters i… w zasadzie tyle.
Był hype, a później wszyscy i tak wracają do starego dobrego Facebooka, TikToka, czy Linkedina. Podobnie może być z BeReal. Sam dwuminutowy timer nie wystarczy, by użytkownicy związali się z nimi na dłużej.
Stąd firma musi zacząć opracowywać nowe funkcje, by nie powtórzyć losu Clubhouse.
BeReal musi być również świadomy tego, że inni giganci, nie pozwolą sobie odebrać palmy pierwszeństwa. Już powstały projekty odwzorowujące koncepcję BR. Ich TikTokowy klon zdobywa spore zasięgi poza USA. W TikTok Now, bo tak nazywa się aplikacja, dostępna jest również opcja 10-sekundowego video.
Czy BeReal w takich warunkach odniesie sukces? Trudno powiedzieć. Natomiast z ciekawością można przyglądać się, jak dalej będzie postępował trend „niechęci do fałszywych sociali” i gdzie w tym wszystkim odnajdzie się francuska platforma.
Be real or be gone.
SZUKASZ MÓWCY NA EVENT O TECHNOLOGII?
Od prawie 20 lat występuję publicznie w charakterze mówcy, konferansjera czy prowadzącego warsztaty. Uwielbiam mówić o wpływie technologii na życie i biznes. Kocham to i jestem w tym bardzo dobry!
Miałem zaszczyt występować na wewnętrznych spotkaniach w firmach, dużych imprezach tematycznych oraz podczas największych polskich konferencji między innymi dla takich podmiotów jak: VOX, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Tauron, PGNiG, Skoda, TVN, Eurobank, Rzeczpospolita, Bank PKO SA, Mercedes Benz, Skanska, Credit Agricole, Google, Samsung, Michelin, Aviva, Siemens, Google, ING Bank, Innogy, Alior, Coca Cola, Warbud, UPC, Fiat Chrysler Automobiles, Janssen Cilag, PKO BP, IBM, Nordea, PwC, IMPACT, PKO BP, Netflix, mBank, EY czy Tesco.
PRZYKŁADOWE TEMATY WYSTĄPIEŃ:
Jak konsumenci z pokolenia Y i Z zmieniają świat?
Robotyzacja i algorytmizacja – zagrożenia i wyzwania
Jak technologie mobile pomagają w rozwoju AI i metaverse?
Sztuczna Inteligencja (AI) – pieśń przyszłości czy nasza rzeczywistość?
Samochody Autonomiczne a przyszłość branży motoryzacyjnej
Wirtualna, poszerzona i rozszerzona rzeczywistość (AR, VR, XR)
Metaverse – jak będzie wyglądał i kiedy nadjedzie?
Web3 (NFT, DAO, kryptowaluty, creators economy)
Fintech – jak zmienią się usługi bankowych i finansowe?
Jak amerykański i chiński Big Tech wpływają na nas i nasze życia?
Zainteresowałem Cię? Daj mi znać: [email protected] / 601 32 80 52
CHCESZ SIĘ ZAREKLAMOWAĆ U MNIE?
Chcesz zamieścić reklamę w tym newsletterze (albo blogu lub podcaście) i dotrzeć do bardzo wartościowej grupy odbiorców?
✉️ Newsletter - najpopularniejszy newsletter technologiczny w Polsce. Stworzyłem już 300+ wydań w czasie 6 lat. Obecnie subskrybuje go 6500+ osób (głównie menadżerowie, prezesi i osoby odpowiedzialne za zarządzenie w firmach i startupach). Format reklamy: tytuł, wstęp + grafika z linkiem (tutaj zobacz przykład). Cena: 2000 zł netto (4 edycje, jeden pełen miesiąc).
🎙️ Podcast - średnia słuchalność odcinków 600-800 osób. Godzinne odcinki, które są przeważnie wywiadami. Masz pomysł na format czy cały cykl z Tobą czy Twoją firmą? Daj znać, na pewno wymyślimy razem coś ciekawego.
📜 Blog - zapraszam po szczegóły tutaj. Polecam ofertę zamieszczenia artykułu w cyklu “Biznes Hackers” (zobacz przykład tutaj).
Wywiad, materiał sponsorowany – od 6000 zł netto
Materiał sponsorowany + reklama w newsletterze – 8000 zł netto
Jakieś inne pomysły albo życzenia? Napisz proszę do mnie i ustalimy szczegóły: [email protected]
JAKIE NEWSY WYBRAŁEM DLA CIEBIE?
TikTok Now to nowa funkcja wewnątrz aplikacji TikTok, która zaprasza użytkowników do zrobienia zdjęcia przednią i tylną kamerą w losowym momencie każdego dnia. Klon BeReal jest już dostępny dla użytkowników TikTok w USA. Użytkownicy w innych regionach mogą być w stanie pobrać TikTok Now jako samodzielną aplikację. Nowy projekt ma pewne wbudowane funkcje prywatności, takie jak domyślne zezwolenie tylko znajomym na przeglądanie postów.
Wielka Rezygnacja rozpoczęła się wiosną ubiegłego roku i nie widać oznak jej spowolnienia. W artykule omówiono wyniki badania przeprowadzonego na 581 założycielach i kierownikach firm technologicznych z siedzibą w USA na temat wyzwań, z jakimi spotykają się przy zatrudnianiu talentów. Wielu pracodawców ma problemy ze znalezieniem i utrzymaniem dobrych pracowników. Stąd sporo firm technologicznych idzie w kierunku budowy zespołów składających się z freelancerów i pracowników etatowych..
Adobe przejmuje Figmę za około 20 miliardów dolarów . Figma będzie nadal działać w normalnym trybie, a Adobe zobowiązuje się do utrzymania jej autonomiczności. Firma nie ogłosiła jeszcze swojej długoterminowej wizji ani planów dotyczących jej nowej części. Prawdopodobnie w przyszłości produkty i usługi Figmy zostaną dołączone do pakietu Adobe Creative Suite.
Zoom przygotowuje się do uruchomienia aplikacji do obsługi poczty elektronicznej i kalendarza przed końcem tego roku. Firma chce wprowadzić nowe funkcje tak, by klienci mogli zaoszczędzić na wydatkach. Integracje te sprawią, że Zoom stanie się pełnoprawnym konkurentem dla Google Workspace i Microsoft Office. Google ma problemy, by przejąć część rynku dużych przedsiębiorstw, pomimo ogromnej popularności darmowych narzędzi.
Haker podający się za 18-latka naruszył wewnętrzną sieć firmy Uber. Prawdopodobnie uzyskał dostęp, kontaktując się z pracownikiem przez WhatsApp. Nie wiadomo, do jakich danych miał dostęp ani co mógł zrobić z systemem. Haker ogłosił atak na kanałach Slack firmy i wysłał zrzuty ekranu dokumentujące naruszenie do kilku stron. Uber wyłączył część swojej wewnętrznej sieci i bada całą sprawę.
Starlink dostarcza obecnie internet na wszystkie siedem kontynentów. Dzięki kosmicznej sieci laserowej, która zmniejsza zapotrzebowanie na stacje naziemne, może dostarczać internet do wyjątkowo odległych miejsc. Ich terminal został zainstalowany w amerykańskiej antarktycznej stacji badawczej. Stacja McMurdo jest największą społecznością na Antarktydzie i jest w stanie utrzymać do 1 258 mieszkańców. SpaceX prowadzi rozmowy z Apple na temat ewentualnej łączności Starlink dla iPhone.