• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Co może Joe Rogan? Newsletter Artura Kurasińskiego

Co może Joe Rogan? Newsletter Artura Kurasińskiego

Firma Spotify zaczynała w 2006 roku jako platforma streamująca muzykę, ale obecnie stała się również ogromnym katalogiem z podcastami. W 2019 roku firma Daniela Eka przeprowadziła kilka widowiskowych akwizycji - kupiła między innymi narzędzie do tworzenia podcastów Anchor ($150 mln) czy platformę reklamową Megaphone ($235 mln) oraz dostawców treści jak Gimlet Media ($230 mln), The Ringer (~$200 mln), Call Her Daddy ($60 mln), Prince Harry and Meghan Markle ($25 mln).

Aż w końcu przyszedł czas na gwiazdę pierwszej wielkości. Joe Rogan, ogromnie popularny m.in. twórca podcastów w 2020 roku podpisał umowę ze Spotify. Umowa opiewała na 100 mln $ za kilkuletni okres wyłączności.

Szwedzka firma pozyskała na wyłączność podcast Joe Rogana (Joe Rogan Experience), a tak naprawdę chodziło o jego słuchaczy. W 2019 roku Rogan chwalił się, że jego podcasty ściągnięto 190 mln razy - dla Spotify walczącego z Apple, Google czy Amazonem taka grupa nowych użytkowników (i płacących subskrybentów) była opcją nie do pogardzenia.

Kłopoty pojawiły się od razu, bo Rogan znany był z tego, że lubił dawać swoje zasięgi kontrowersyjnym poglądom: rzucał transfobicznymi żartami, zniechęcał słuchaczy do noszenia masek chroniących przed wirusem, gościł i rozmawiał z głosicielami teorii spiskowych (tutaj przykładem mogą być wywiady z Alexem Jonesem), a ostatnio mówił dużo o pandemii i różnych sposobach leczenia COVID-19 („młodzi ludzie nie potrzebują szczepionek, bo ich organizmy są silne i same zwalczą wirusa”).

Rogan wręcz bardzo dużo czasu poświęcał pandemii swoich podcastach - w grudniu 2021 roku przeprowadził głośny wywiad z między innymi dr Peterem McCulloughem słynącym ze swoich antyszczepionkowych poglądów. Głośny bo zawierający wiele fake newsów (tutaj jest ich lista).

W styczniu 2022 roku w mediach pojawił się otwarty list 270 lekarzy, nawołujący do powstrzymania Rogana przed dalszym wygłaszaniem antynaukowych kłamstw. Spotify nie reagowało. Zarząd udawał, że problemu nie ma.

 “With an estimated 11 million listeners per episode, JRE, which is hosted exclusively on Spotify, is the world’s largest podcast and has tremendous influence. Spotify has a responsibility to mitigate the spread of misinformation on its platform, though the company presently has no misinformation policy.”

Rogan decydując o tym, kogo do siebie zaprasza oskarżany jest o sprzyjanie rozprzestrzenianiu fake newsów, kłamstw i manipulacji. Jego fani bronią go tłumacząc, że JRE to jedyne miejsce, w którym można posłuchać „drugiej strony”. 

Gospodarz JRE podając przykład swojego leczenia z COVID-19, wspominał i zachwalał Ivermectinie – środek na pasożyty (leku stosowanym przez weterynarzy, ale również wykorzystywanym w leczeniu ludzi). Problem w tym, że w USA można łatwo kupić wersję przeznaczoną dla zwierząt, a skutki zażywania tego leku bez kontroli są bardzo poważne. 

Aby opanować masowe wykupywanie tego leku (po emisji podcastu Rogana) Agencja Żywności i Leków (FDA) musiała stworzyć specjalną stronę wyjaśniającą skutki uboczne Ivermectinu (w Polsce taką samą rolę fałszywego “cudownego" leku na COVID-19 pełni amantadyna).

I wtedy do gry wkroczył 76 letni Neil Young (który sam w dzieciństwie zachorował na polio i przeżył dzięki szczepionce) stawiając Spotify ultimatum. Albo platforma usunie jego piosenki, albo podcasty Rogana jako osobę odpowiedzialną za szerzenie kłamst na temat pandemii i wirusa COVID-19.

"Albo on, albo ja - na tej platformie nie ma miejsca dla nas obydwu" tak sprawę skomentował Young.

“I am doing this because Spotify is spreading fake information about vaccines – potentially causing death to those who believe the disinformation being spread by them. Please act on this immediately today and keep me informed of the time schedule.”

Wkrótce do protestu Younga dołączyła Jonie Mitchell, tak argumentując swoją decyzję:

“I’ve decided to remove all my music from Spotify. Irresponsible people are spreading lies that are costing people their lives,” Mitchell wrote. I stand in solidarity with Neil Young and the global scientific and medical communities on this issue.”

Young w swoim liście odnosił się do odcinka podcastu, w którym Rogan przeprowadził wywiad z Robertem Malone. Wirusologiem zaangażowanym w technologię szczepionek mRNA, która doprowadziła do powstania niektórych z wiodących szczepionek Covid-19, ale od tego czasu był krytykowany za szerzenie szczepionkowych dezinformacji. 

Rogan i Malone zostali skrytykowani przez Younga za promowanie kilku bezpodstawnych teorii spiskowych, w tym fałszywe twierdzenie, że szpitale są finansowo zachęcane do fałszywego diagnozowania zgonów jako spowodowanych przez Covid-19, oraz twierdzenie Malone'a, że światowi przywódcy „zahipnotyzowali” społeczeństwo, aby wspierać szczepionki.

Spotify milcząc i próbując przeczekać aferę tym samym doszlusowało do elitarnego grona wielkich platform technologicznych, które zarabiają na treściach tworzonych przez użytkowników i mają z tego powodu problemy.

Płacąc artystom za wyłączność i publikowanie treści na swojej platformie, Spotify przekroczył cienką granicę – teraz już nie może udawać, ze problem odpowiedzialności za treści nie istnieje.

I zmuszone medialną presją Spotify w końcu przemówiło. Ustami Prezesa Eka zostało przekazane (bez wymieniania, że chodzi o Rogana), że platforma dba o to, żeby nie dochodziło do przypadków łamania prawa, ustanowiła specjalny kodeks postępowania i nawet określiła co się dzieje w przypadkach kiedy twórca bądź twórczyni łamią zasady platformy. 

Jeśli chodzi o fact-checking to Ek zapowiedział, że Spotify doda do każdego podcastu, który wspomina o COVID-19 opis z linkiem, kierującym słuchaczy do "dedykowanego hubu poświęconego zagadnieniom związanym z COVID-19", który "zapewnia łatwy dostęp do faktów opartych na danych" (treści autorstwa BBC, ABC czy Politico).

Po lekturze tych nowych wytycznych Spotify, można odnieść wrażenie, że te wytyczne zostały przygotowane w taki sposób, aby warunki ich stosowania były maksymalnie mało jasne. A przede wszystkim tak, aby nie stosować ich w przypadku Joe Rogana. 

Co zrobił sam zainteresowany? Opublikował filmik, w którym podziękował za wsparcie fanom (i Spotify) oraz potwierdził, że ceni zapraszanych przez sobie gości, bo reprezentują „inny punkt widzenia”.

Rogan przyznał również, że jestem fanem Neila Younga oraz zgodził się, że Spotify dobrze zrobiło, oznaczając niektóre odcinku jego podcastów ostrzeżeniem o konieczności weryfikacji treści w nich zawartych z lekarzami.

Jednocześnie zadeklarował, że z chęcią będzie zapraszał innych ekspertów, aby opiniowali jego najbardziej kontrowersyjne podcasty.

Innymi słowy – Rogan nie rozumie (albo udaje, że nie rozumie) istoty problemu, jaki sam stworzył. Nie wystarczy po programie, w którym ktoś kłamie, czy szerzy teorie spiskowe stworzyć kolejny, w którym się te kłamstwa i teorie spiskowe obala – po prostu (najlepiej) nie nagrywać takiego programu wcale. 

Firma Eka wybrała sposób działania znany z innych przypadków problemów platform technologicznych – czekać, czekać, napisać, że się przygląda sprawie, a potem liczyć na to, że cała sprawa ucichnie. 

Dokładnie tak samo robił latami Facebook a ostatnio Netflix (po aferze z Dave Chappelle po jego żartach z osób transgender). I jak wybrnięto z tego problemu? Czerwone "N" zawiesiło trzech pracowników (rzekomo wcale nie za to, że otwarcie krytykowały politykę firmy sprzyjania takim żartom).

"It is absolutely untrue to say that we have suspended any employees for tweeting about this show,” a Netflix spokesperson said in a statement. “Our employees are encouraged to disagree openly, and we support their right to do so."

W sieci szybko pojawiły się hasztagi #deletespotify oraz #spotifyexodus jako reakcja na decyzję Spotify i spór o Rogana. Ludziom nie podoba się, że celebryci mają większe prawa od innych, a w dodatku kiedy popełniają wykroczenia i nikt ich nie karze.

Spotify wybrało więc kontrowersyjnego (ale jakże popularnego) Rogana, którego podcasty okupują pierwsze miejsca w USA, UK, Kanadzie, Australii i Nowej Zelandii oraz pozwoliło odejść dwójce muzyków, wychodząc z założenia, że miliony fanów Rogana są więcej warci niż fani, którzy słuchają starego rockmana.

Tutaj Ek może się zdziwić, bo z badań wynika coś zupełnie innego – „stara” muzyka bije rekordy popularności i stanowi źródło zarobku.

26 stycznia Neil Young opublikował kolejny post na swojej oficjalnej stronie, w którym dziękował fanom oraz wytwórni, która zgodziła się na zdjęcie jego utworów ze Spotify. Kończy swój list następującym słowami:

„Spotify stało się ostatnio bardzo szkodliwą siłą poprzez swoje publiczne dezinformacje i kłamstwa na temat COVID”

Spotify pozwalając Youngowi na odejście, jasno wskazało, że firma woli tych twórców, którzy kłamią, manipulują i szerzą szkodliwe opinie, ale zarabiają pieniądze na reklamach dla spółki. 

Dla wielu obserwatorów było od samego początku jasne, że w tym starciu przegra Neil Young (i każdy, kto się do niego przyłączy) bo to ciężko jest walczyć ze 100 mln dolarów zainwestowanymi Joe Rogana.

Czy zatem Neil Young został sromotnie przegrał?

Jednym z jego najbardziej znanych utworów jest kawałek „Rockin' In The Free World”. To jest niesamowity, walący po głowie gitarową furią utwór będący rockowy songiem z przesłaniem o tym, że jakże ważna jest w naszym życiu wolność.

Założę się, że za kilkadziesiąt lat nikt nie będzie pamiętał o podcastach Joe Rogana, ale piosenki Neila Younga będą dalej śpiewane przez kolejne pokolenia.

Keep on rockin' in the free world - w świecie wolnym od kłamstwa, obłudy i fałszywych idoli.

Podobał Ci się ten tekst? Kliknij tutaj i dołącz do zamkniętej społeczności  a jako bonus dostaniesz dostęp do 12 podcastów z wywiadami a niebawem, webinary, zniżki i zaproszenia na spotkania offline. Dziękuję i zapraszam!

Artur Kurasiński

POSŁUCHAJ TEGO NEWSLETTERA! [PODCAST]

TECHNOFOBIA - mój podcast o wpływie technologii na nasze życie

A może wolisz słuchać wstępniaków? To już możliwe dzięki współpracy z earborne media. Zapraszam do subskrypcji mojego podcastu na Spotify (jak i innych platformach streamingowych).

CZEKA NAS ZAGŁADA JAKO LUDZKOŚĆ [PODCAST]

Bill Gates, autor książki "Jak ocalić świat od katastrofy klimatycznej?"

Rozmawiam z Tomaszem Ulanowskim na temat jego reportażo-esejo w magazynie Pismo "Energia – prawdziwa waluta wszechświata" o tym jak radzimy sobie z kryzysem globalnego ocieplenia, tworzeniem energii z odnawialnych źródeł i dlaczego nie uczymy się na błędach.

Dla wszystkich, którzy chcą kupić prenumeratę Pisma zapraszam do skorzystania z kodu: 4d75ecf5f2 (cena ze zniżką: 168 zł / rok czyli 14 zł / miesiąc).

Z CD PROJEKT RED DO IO INTERACTIVE [PODCAST]

REKLAMA

Rozmawiam z Andrzejem Zawadzkim (który zdobywał doświadczenie w CD PROJEKT RED a teraz pracuje w duńskim IO Interactive) o tym jak wygląda praca w branży tworzenia gier, jakie są różnice między polskimi i zagranicznymi studiami oraz o tym dlaczego Polacy obecnie znowu emigrują.

SPOTKAJMY SIĘ NA MOBILE TRENDS CONFERENCE!

Skąd czerpać wiedzę o technologiach, biznesie, marketingu i rynku mobile? Najlepiej bezpośrednio od branżowych ekspertów. Spotkasz ich na konferencji Mobile trends, na którą zapraszam Cię między 17 a 18 Marca. Konferencja odbywa się stacjonarnie w Krakowie lub Online.

Podczas konferencji dowiesz się, dlaczego e-learning na mobile nie zawsze działa oraz o zaskakujących wynikach badania polskich e-commerce pod kątem UX i performance.

Dołącz już teraz kupując bilet na https://2022.mobiletrends.pl/.

NUDNE FERIE? NAUCZ SWOJE DZIECKO GRAĆ W SZACHY!

REKLAMA

Zapraszam do zakupu mojej (i Michała Kanarkiewicza) książki z serii “Róża, a co chcesz wiedzieć?” Tym razem uczymy dzieciaki jak grać w szachy. W książce znajdziecie 194 strony wskazówek, rozgrywek, grafik i wywiadów z ludźmi, którym królewska gra zmieniała życie.

JAK ZAROBIĆ 100 MLN ZŁ NA KAWIE? [WYWIAD]

“Tych danych pewnie jeszcze nie masz przed sobą, bo nawet ja ich nie mam przed sobą. Jesteśmy na końcówce roku, ale przewidujemy w tym roku, że faktycznie przekroczymy w Coffeedesku 100 milionów złotych. Patrząc z tej perspektywy jest to duża różnica. My na samym początku nawet nie przypuszczaliśmy, że to może aż tak daleko zajść. Z drugiej strony jest pewnie jeszcze duże pole do popisu.”

TRENDY, WYKRESY, DANE (SUBSKRYPCJE)

"Times’ digital products have accumulated more than 7.5 million subscribers since the company introduced a paywall in 2011. Digital news subscriptions, incl. packages that include all digital products, accounted for 5.7 million of that total, while standalone subscriptions to the Times’ Games, Cooking, Audio and Wirecutter products added another 1.9 million subs"