• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Era blogera. Newsletter Artura Kurasińskiego

Era blogera. Newsletter Artura Kurasińskiego

Wywiad z Przemkiem Pająkiem (polecam przeczytać - znajdziecie w nim kawał historii polskiego internetu) uświadomił mi i przypomniał jak bardzo zmieniły się polskie media. Albo inaczej - jak polskie media zostały zmienione przez internet.

Kiedy zacząłem prowadzić mojego bloga (wtedy jeszcze pod nazwą AK74.pl) 1 stycznia 2007 roku właściwie nie było jeszcze smartfonów (premiera iPhone dopiero miała się wydarzyć), blogów technologicznych było raptem kilka (prowadzonych przez równie jak ja nawiedzonych entuzjastów) a media snuły swoje sny o potędze.

RSSy były systemem powiadomień o nowych wpisach, rozmawiało się na grupach dyskusyjnych (albo na Blipie) i dużo czasu spędzało na konferencjach o Web 2.0.

Tak, internet był ciekawym medium ale reklamy prasowe nadal napędzały budżety dzienników i tygodników. Pieniądze płynęły nadal wartko w krwiobiegu starych, tradycyjnych mediów.

Pamiętam jaka afera wybuchła kiedy to na blogu Maćka Budzicha pojawiła się pierwsza reklama. Ile żółci, jadu i zawiści wylało się ze strony czytelników mediafun.pl bo bloger (który ówcześnie kojarzył się ze społecznikiem, który miał pisać teksty po godzinach pracy) śmiał zarabiać pieniądze na swoim blogu.

A potem z dnia na dzień ruszyła lawina. Pierwsze duże kampanie i budżety, sponsoringi wielkich brandów i powolne przechodzenie w stronę podmiotów komercyjnych.

Blogosfera zaczęła być sexy. Blogosfera zaczęła zarabiać pieniądze.

Pierwsze duże imprezy branżowe (Blog Forum Gdańsk!) i odkrywanie, że YouTube będzie zabierał blogerom ruch i czytelników jeśli nie nauczą się nowego medium.

Popełnialiśmy błędy, robiliśmy wtedy strasznie głupie rzeczy ale podnosiliśmy się, otrzepywaliśmy i szliśmy dalej.

I tak z bloga Grześka Marczaka narodził się portal newsowy a potem podobną woltę wykonał Przemek Pająk. Część z nas, blogerów zaczęła bardzo mocno profesjonalizować się, zajmować nisze i zarabiać całkiem niezłe pieniądze jak na "pisanie w internecie".

Staliśmy się rozpoznawalni, marki chciały z nami pracować a budżety urosły do sumy zbliżonych do gaży celebrytów z telewizji. Ci, co zrozumieli jak monetyzować swoje zasięgi otworzyli sklepy, sprzedawali kursy i ebooki.

Reszta musiała szybko dojrzeć do nowych realiów albo zająć się czymś innym.

Okazało się, że autentyczność i empatią są ważniejsze niż eksperckość i medialne doświadczenie. Stare media zaczęły coraz bardziej utyskiwać na blogerów (oraz powoli na youtuberów) i "cały ten internet" nic nie rozumiejąc i ginąc w eksplozji nowych form kreacji, portali i serwisów.

Stare media zaczynały też bardzo mocno krwawić - zaczęła się okres w którym cytowanie portali, wpływ szeroko rozumianej blogosfery zaczął być tak mocny, że media tradycyjne nie miały wyboru: zaczęły kopiować i przenosić na swoje podwórka mechanizmy jak i przeszczepiały całe rozwiązania.

Z perspektywy czasu sądzę, że wszystkim nam pomógł "Pudelek", który przeorał medialną świadomość i stał się ikoną nowych mediów - bezczelnym, poruszającym tematy celebrytów serwisem, publikującym w w stylu w którym nikt wcześniej w polskich mediach nie widział.

Emocje, real-time marketing oraz umiejętność budowania społeczności pozwoliły niektórym z nas stać się twórcami internetowymi z ogromną publicznością.

Dzięki szalenie popularnym telefonom komórkowym (a co za tym idzie serwisom społecznościowym), upowszechnieniu się serwisów wideo (dzięki coraz szybszym łączom) "ludzie z internetu" zaczęli pojawiać się billboardach, rozkładówkach magazynów typu "people" a królowie telewizji i śniadaniówek zrozumieli, że dłużej nie można nas ignorować.

Bankructwa gazet, przyśpieszone zmiany wewnątrz grup medialnych, przesuwanie ciężaru z druku na "cyfrę" to już ostatnie lata. Te podmioty, które nie zrozumiały skali zmian zostały zmiażdżone przez walce technologicznych zmian.

Pozamykano wiele gazet. Pozwalniano wielu dziennikarzy - szczególnie było to widoczne wśród mediów lokalnych, którym internet najszybciej "odłączył tlen" w postaci reklam.

Czwarta władza ustąpiła miejsca algorytmom i globalnym platformom - amerykańskim i chińskim. Szefów redakcji zastąpiły panele z analityką a dziennikarzy media workerzy.

Zniknęły "żółte strony", ogłoszenia o pracę wessały wyspecjalizowane "job boards", paliwo się wyczerpało. "Strażnicy bram" jak Apple, Google, Facebook, Youtube czy Twitter stali się platformami pierwszego wyboru i urządziły pogrom wśród największych grup medialnych na całym świecie.

W czasie ostatnich 13 lat dokonała się zmiana, która zazwyczaj zajmuje kilka dekad albo nawet i stulecie. Rewolucja w mediach napędzana technologicznym sterydem dokonała fundamentalnych zmian w sposobie w jakim zdobywamy informacje, komunikujemy się i rozumiemy świat dookoła nas.

Tylko cały czas nie wiem jak oceniać to co się wydarzyło i czego byłem świadkiem oraz uczestnikiem.

Czy zniszczyliśmy podwaliny naszego społeczeństwa umożliwiając algorytmom promowanie autorytarne demony w stylu Donalda Trumpa czy wręcz odwrotnie - daliśmy wszystkim nowe narzędzia i nauczyliśmy z nich korzystać społeczeństwo umożliwiając bardziej demokratyczny dyskurs?

Pocieszam się, że przy zmianach zachodzących z taką prędkością na finałową odpowiedź nie trzeba będzie czekać długo.

Artur Kurasiński

PS Tutaj możesz wesprzeć mój newsletter. Wyceniłem koszt miesięcznego wsparcia (4 wydania) na 19 złotych. Jeśli uznasz, że to co pisze i wiedza jaką przekazuję ma dla Ciebie sens to zapraszam do wspierania.

Za każde wsparcie bardzo dziękuję! Dzięki nim opłacam abonamenty, licencje i dostępy do różnego oprogramowania z którego korzystam aby tworzyć ten newsletter dla Ciebie.

KULTOWY KOMIKS EDUKACYJNY POWRÓCIŁ!

"Róża, a co chcesz wiedzieć" część pierwsza znowu w sprzedaży!

Od tego komiksu wszystko się zaczęło - dzieciaki i rodzice pokochali przygody Róży i jej zmagania z technologią. Samochody autonomiczne, tworzenie gier komputerowych, serwisy społecznościowe i co najważniejsze: 10 lekcji programowania w Scratchu - rozrywka i nauka w jednym!

136 stron wspaniałych przygód i treści naukowych! Ten komiks edukacyjny był bestsellerem w 2019 roku a teraz powraca - prawdopodobnie możesz go kupić tylko w tym jednym moim sklepie!

Szukasz prezentu na urodziny a może już na Gwiazdkę? Nie wahaj się i kup przygody Róży w postaci najlepszego polskiego edukomiksu!

Światowy bestseller i jedna z najlepszych książek o historii gier!

"Masters of Doom. O dwóch takich, co stworzyli imperium i zmienili popkulturę"

"Masters of Doom" to opowieść z pierwszej ręki o losach Lennona i McCartneya branży gier wideo: Johna Carmacka i Johna Romero. Wspólnie zbudowali imperium, rozdawali karty w wielomiliardowym przemyśle i budzili kontrowersje w całym kraju.

Żyli prawdziwie amerykańskim snem, uciekając z rozbitych domów, by wspólnie stworzyć najbardziej innowacyjne i święcące największe triumfy gry wideo w historii - Dooma i Quake'a - do czasu, aż te same gry podzieliły ich na dobre.

Amerykanie wydają więcej pieniędzy na gry, niż na bilety do kina. "Masters of Doom" to kronika jednej z najbardziej niezwykłych historii branży gier, napisana przez jej czołowego obserwatora.

David Kushner zabiera czytelników w podróż "od pucybuta do milionera" w wykonaniu dwóch zbuntowanych geniuszy, którzy dojrzewali, jednocześnie kształtując umysły całego pokolenia.

Ten jaskrawy portret pokazuje, dlaczego ich gry były tak brutalne, a jednocześnie dlaczego zatapianie się w stworzone przez nich błyskotliwe, fantastyczne światy przynosiło im ukojenie. Uzmysławia też, jak koncentrowali wyobraźnię i młodzieńczą furię w swoich grach, mających kluczowy wpływ na całą kulturę, od MTV do internetu."

WYWIAD Z TWÓRCĄ SPIDER'S WEB!

Przemek Pająk - CEO grupy Spider's Web

"Nie przy tak potężnej hegemonii grup Onetu i Wirtualnej Polski. Nie przy walce o każdy ułamek rynku, o każdy promil zasięgu. A jednak – ktoś w portalach zaspał, ktoś nie docenił, ktoś nie zauważył. I bum – Spider’s Web liderem.

Prześledziłem wszystkie inne główne kategorie tematyczne w Polsce i oprócz technologii, taka sytuacja ma miejsce tylko w jeszcze jednym przypadku – liderem kategorii „film, seriale” jest niezależny Filmweb. Reszta to już wewnętrzna rozgrywka wielkich zagranicznych grup medialnych."

JAK OKIEŁZNAĆ ZMIENIAJĄCY SIĘ ŚWIAT BIZNESU?

REKLAMA

„Świat Schrödingera to książka o decyzyjnej mgle, która nas otacza; książka o technologiach, które coraz mocniej przypominają fantastykę popularnonaukową i już niebawem radykalnie zmienią naszą rzeczywistość; książka o przełomach, które w zaskakujący sposób dotkną nas wszystkich, ale przede wszystkim książka o efektywnościach osobistej i biznesowej, których dotychczasowy paradygmat zaczął się kruszyć. Jest to praca o sztuce poruszania się nie tylko w znanym nam od dawna świecie złożoności, lecz także o działaniu w nieprzewidywalności pełnej kotów Schrödingera, którą dopiero uczymy się oswajać”

CO CZYTAM?

Kolejna porcja lektur, które zakupiłem i czytam (albo czekają na wakacyjny binge podczas urlopu). PS To nie są linki referencyjne, nie zarabiam na nich!

"Cywilizacje" [Laurent Binet] - Scenariusz niemożliwy? Gdyby Inkowie mieli konie, żelazo i antybiotyki, mogliby pokonać konkwistadorów, a historia świata potoczyłaby się inaczej. "Cywilizacje" to powieść osnuta wokół tej hipotezy. Atahualpa przybywa do Europy Karola V Habsburga.

"Mroczne bractwa i tajne kulty" [Jonathan J. Moore] - Spiski, sekty, tajne stowarzyszenia… Lektura niezbędna do przejęcia władzy nad światem!

"Mały brat" [Cory Doctorow] - powieść może bardziej dla młodzieży, ale traktująca poważnie o świecie nasyconym elektroniką, systemami oraz władzą podglądającą obywateli.

TAKI SPACE ART TYLKO W ASTROGRAPHY.COM!

Maciej Rebisz "Engines"

Odległe galaktyki, statki kosmiczne, obce formy życia - to wszystko możesz mieć na swojej ścianie! Odwiedź Astrography.com i kup jeden z unikalnych super fine printów. Doskonała jakość za rozsądną cenę!

Social media giant Twitter Inc, under increased threat of regulation and plagued by serious security breaches, is appointing one of the world's best-regarded hackers to tackle everything from engineering missteps to misinformation.

Backed by Rebekah Mercer, Parler is now one of the most downloaded smartphone apps, as conservatives complaining of censorship by Facebook and Twitter seek out other social media alternatives.

Let’s start at the end. I’m sorry if I’m spoiling this for anyone, but it has been hours at this point and Twitter has probably spoiled it a thousand times for you already. John Hodgman made a…

How an obscure Turkish scientist’s obscure theoretical breakthrough helped the Chinese tech giant gain control of the future. US telecoms never had a chance.

Bądź bohaterem swojego biznesu! Zainwestuj w szkolenia IT dla Twojego zespołu

REKLAMA

Jest środek nocy. Nagle w Twojej głowie rodzi się idealny pomysł na rozwój projektu. Rozsadzają Cię emocje, nie śpisz i czekasz do rana, by spotkać się z zespołem i podzielić się Twoim genialnym planem. I tu… zderzasz się ze ścianą.

“To się nie da”, “nie znam tematu”, “może szwagier coś wie”, “trzeba zlecić na zewnątrz”...

Nie wierzysz, patrzysz tępo w sufit i nagle… dlafirm.infoshareacademy.com szkolenia IT skrojone na miarę - właśnie tak, aby zrealizować Twoje nocne pomysły ;)

Przegląd oferty, chwila analizy i narady. Decyzja!

OK, damy radę! Wysyłasz Twoją ekipę na szkolenie z infoShare Academy i obserwujesz, jak rosną skille - teraz Twój bohaterski zespół może wszystko!”

Chcesz, by ta historia dotyczyła Twojego zespołu? Wszystko jest możliwe! Sprawdź szkolenia IT dla Twojego zespołu w infoShare Academy! Szkolenia przygotowujemy specjalnie pod potrzeby Twojego biznesu, a prowadzą je deweloperzy-praktycy z wieloletnim doświadczeniem. A to wszystko bez wychodzenia z domu!

Amazon has attracted 700,000 sellers - mostly local micro-enterprises - to join its India marketplace since it launched in the country in 2013. India has recently surpassed the U.K. and Germany marketplaces to became the second largest marketplace in terms of the number of sellers.

Apple Inc.’s ad tracking is the target of two complaints to Spanish and German authorities by a privacy advocate whose earlier legal battles are forcing Facebook Inc. to change the way it transfers data.

🔥 REKLAMA NA BLOGU I W NEWSLETTERZE 🔥

Wiele osób pyta się o możliwość zareklamowania swojego biznesu czy usługi w tym newsletterze albo na blogu. Więc jeśli chcesz zamieścić reklamę w tym newsletterze i dotrzeć do bardzo wartościowej grupy odbiorców to zapraszam! Cena: 850 zł netto (4 edycje, jeden pełen miesiąc).

O tym newsletterze: najpopularniejszy newsletter technologiczny w Polsce. Stworzyłem już 209 wydań przez 4 lata. Obecnie subskrybuje go 5883 osób (głównie menadżerowie, prezesi i osoby odpowiedzialne za zarządzenie w firmach i startupach).

Format reklamy: tytuł, wstęp + grafika z linkiem (tutaj zobacz przykład).

Blog - zapraszam po szczegóły tutaj. Polecam ofertę zamieszczenia artykułu w cyklu “Biznes Hackers” (zobacz przykład tutaj) za 2000 zł netto

Napisz do mnie i ustalimy szczegóły: [email protected]

Sports leagues, large employers and colleges are turning to devices that could usher in more invasive forms of surveillance.

The UK will reportedly move up its ban on fossil fuel car sales to 2030, or ten years earlier than first planned.

Technology companies' services could be banned from the European market if they do not heed EU regulation, Europe's industry chief Thierry Breton told German weekly Welt am Sonntag, as the European Commission finalizes rules on internet companies.

German prosecutors tried to prove that a ransomware attack on a hospital was to blame for someone losing their life. Their story is a warning

State-sponsored cyberattacks that originated in North Korea and Russia have been targeting companies conducting research for COVID-19 vaccines and treatments, Microsoft said in a new blog post.

The 29-year-old progressive political commentator has risen to the top of the platform after 80-plus hours of live election coverage.

Tesla and SpaceX CEO Elon Musk, dating musician Grimes, is one of the richest people in the world. In 2020, he launched two NASA astronauts into orbit, and Tesla became the most valuable car company on earth. Yet he is still Silicon Valley’s most vainglorious villain.

Tech leaders praised Klain's appointment, but they said they expect him to be a pragmatist, not a Pollyanna, about tech's potential.

Masayoshi Son’s last earnings briefing was among his most somber in recent memory. The usually irrepressible billionaire opened by comparing the devastating impact of the coronavirus outbreak to the Great Depression.

Article prepared by The Atlantic Council’s Digital Forensic Research Lab (DFRLab). DFRLab has operationalized the study of disinformation by exposing falsehoods and fake news, documenting human rights abuses, and building digital resilience worldwide.

Come June of 2021, any new photo or video uploaded in high quality, which currently wouldn't count against your allocation, will count against those free 15 GB.

Alphabet CEO Sundar Pichai has apologised to Europe's industry chief Thierry Breton over a leaked internal document proposing tactics to counter the EU's tough new rules on internet companies and lobby against the EU commissioner.

A group of 165 companies and industry bodies have called on EU antitrust enforcers to take a tougher line against Google, saying the U.S. tech giant unfairly favours its own services on its web searches.

They say art mimics life, and that definitely applies to the often garish aesthetics of gaming hardware, from the 1977 Atari 2600 to the PlayStation 5.

The world’s largest auto company plans to invest around $86 billion in the development of electric vehicles and other new technologies over the next five years, as it vies to become the leading maker of electric cars.

Norway's EV revolution is massive, but what more needs to be done to cut transport emissions?

Amazon says they used the social platforms to say which generic-looking Amazon listings were actually for counterfeit luxury goods.

Disney+, the streaming service that launched one year ago today, grew to 73.7 million paid subscribers as of early October. That’s according to The Walt Disney Company’s fourth-quarter earnings report, which covers the company’s finances through October 3. The company previously said Disney+ had 60.5 million subscribers as of August 3. The release also includes […]

YouTube is pushing back against claims its platform is helping promote and spread misinformation surrounding the 2020 US election, saying its most popular videos related to the election are from "authoritative" sources.

The website, now relaunching, aims to become the internet’s top destination for sexy sound clips as the “Spotify for audio porn.”

Since the election, millions have migrated to alternative social media and media sites like Parler, Rumble and Newsmax.