• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Facebook krwawi - Newsletter Artura Kurasińskiego

Facebook krwawi - Newsletter Artura Kurasińskiego

Przez ostatnie 18 lat, odkąd Mark Zuckerberg z grupą znajomych stworzył zalążek Facebooka w swoim pokoju w akademiku na Harvardzie, Facebook parł do przodu z siłą lodołamacza. Żadne skandale, medialne nagonki, naciski regulatorów i zagrożenia ze strony konkurencji, nie dały rady go spowolnić. Platforma społecznościowa, a potem system powiązanych aplikacji wciąż się rozwijały – aż do końca 2021 roku.

Facebook po raz pierwszy w historii stracił użytkowników po raz pierwszy od 2012 roku, czyli debiutu giełdowego (w ostatnim kwartale 2021 r. DAU wyniosło 1,93 mld, tj. czyli mniej niż 1,95 mld w poprzednim kwartale.). To spowodowało gwałtowną wyprzedaż akcji spółki matki Meta i utratę 230 miliardów dolarów wartości rynkowej.

Taki zjazd cenowy (do 23%) był największym spadkiem giełdowy w historii amerykańskiego rynku giełdowego w trakcie jednej sesji. Sam Prezes Meta Platforms stracił 29 miliardów dolarów.

Co prawda w IV kwartale 2021 roku przychody reklamowe Metą wzrosły rok do roku z 27,19 do 32,64 mld dolarów, a łączne wpływy powiększyły się o 20$ –- z 26,17 do 33,67 mld dolarów, ale rynek uznał, że bardziej wiarygodne są dane o spadku ilości użytkowników i to one wywołały panikę wśród posiadaczy akcji.

Czy to znak ostrzegawczy dla Marka Zuckerberga, czy początek ogromnych problemów? Można wymienić cztery czynniki zagrażające Facebookowi: demografia, TikTok, VR i metaverse i Apple.

Apple

Nie można powiedzieć, że niespodzianką było kiedy Apple wraz z iOS14 wprowadził zmianę w App Tracking Transparency (ATT), która wymuszała na użytkownikach urządzeń z logiem jabłka podjęcie decyzji czy zgadzają się na śledzenie przez daną aplikację.

Jak można było się spodziewać pytanie widoczne na ekranie smartfona“czy zgadzasz się, aby Facebook śledził twoją aktywność w innych aplikacjach i stronach?” nie spodobało się dużej grupie osób.

Craig Federighi tak skomentował planowane zmiany:

“Privacy means peace of mind, it means security, and it means you are in the driver’s seat when it comes to your own data,” said Craig Federighi, Apple’s senior vice president of Software Engineering. Our goal is to create technology that keeps people’s information safe and protected. We believe privacy is a fundamental human right, and our teams work every day to embed it in everything we make.”

Sami menadżerowie Facebooka przewidywali, że wprowadzenie takiej zmiany kosztować będzie portal Zuckerberga około 10 miliardów dolarów w 2022 roku. Można teraz powiedzieć, że znacząco nie doszacowali strat, które przecież mogą się powiększać.

Tak wpływ decyzji Apple tłumaczyła Sheryl Sąndberg COO Facebooka:

 “First, ads. Like others in our industry, we’ve faced headwinds as a result of Apple’s iOS changes. As we described last quarter, Apple created two challenges for advertisers. One is that the accuracy of our ads targeting decreased, which increased the cost of driving outcomes. The other is that measuring those outcomes became more difficult.“

David Wehner (Dyrektor Finansowy Meta Platforms) próbował robić dobrą minę do złej gry przekonując, że sprawy nie mają się aż tak źle:

 “We estimate that approximately 2.8 billion people used at least one of our Family of Apps on a daily basis in December, and that approximately 3.6 billion people used at least one on a monthly basis. Facebook daily active users were 1.93 billion, up 5% or 84 million compared to last year. DAUs represented approximately 66% of the 2.91 billion monthly active users in December. MAUs grew by 115 million or 4% compared to last year.”

W październiku 2021 roku Zuckerberg zaskoczył wszystkich dokonując rebrandingu spółki na Meta (niczym Google wprowadzając spółkę parasolową Alphabet) oraz wyznaczył kierunek rozwoju na najbliższe lata –- metavesse i rzeczywistość wirtualna.

Media i analitycy wiązali ten ruch przede wszystkim z licznymi skandalami i PR’ową ucieczką do przodu, a nie realnymi zmianami. Nikt obecnie nie oczekuje, że do czytania informacji swoich znajomych na Facebooku będzie korzystał z gogli VR.

 Demografia

Liczba nastoletnich użytkowników Facebooka w USA spadła o 13% od 2019 roku i prognozuje się, że ten trend pogłębi się do 45% w ciągu najbliższych dwóch lat. Liczba osób w wieku od 20 do 30 lat spadła o 4% w tych samych czasie. Co gorsze dla Facebooka - im młodszy był jego użytkownik, tym mniej regularnie korzystał z portalu.

Wniosek jest jeden: Facebook traci młodych użytkowników bardzo szybko.

To wyjaśnia, dlaczego firma tak bardzo zainteresowała się pozyskiwaniem młodych ludzi, a nawet nastolatków do swojej głównej aplikacji i Instagrama. W 2017 roku zadebiutowała samodzielna aplikacja Messenger dla dzieci, a jej plany dotyczące wersji „Instagrama dla dzieci” zostały niedawno odłożone na półkę po serii skandali z prywatnością i medialną burzą wokół modelu biznesowego Instagrama (szczególnie dla młodych dziewczyn).

 TikTok

W 2021 roku TikTok stał się trzecią co do wielkości siecią społecznościową na świecie (zaraz za Facebookiem i Instagramem). W lipcu 2021 roku firma Sensor Tower odnotowała, że TikTok (wraz z siostrzaną aplikacją Douyin w Chinach) stał się pierwszą aplikacją mobilną spoza ekosystemu Facebooka, która osiągnęła 3 miliardy pobrań na całym świecie (w App Store i Google Play), dzięki czemu chińska aplikacja znalazła się klubie z takimi potęgami jak Tinder, Netflix czy YouTube.

Przewiduje się również, że TikTok w ogólnej liczbie użytkowników sieci społecznościowych również będzie piał się w górę. Prognoza Insider Intelligence zakłada, że TikTok po raz pierwszy przekroczy 20% udziału, a do 2024 roku zbliży się do jednej czwartej.

Oddzielny raport App Annie wykazał, że TikTok odnotował 325% wzrost w 2020 roku, a miesięczny czas spędzony przez użytkownika również wzrósł szybciej, niż jakakolwiek inna aplikacja –- w tym o 65% w USA, prześcigając samego Facebooka.

Te dane na pewno nie są dobrą informacją dla Meta i Zuckerberga z prostego powodu – TikToka nie da się kupić. Chińska aplikacja jest pierwszą aplikacja zza Wielkiego Muru, która tak masowo się przyjęła za granicą – głównie na Zachodzie i Indiach. Nikt z chińskich komunistów nie pozwoli na sprzedanie firmie reprezentującej amerykański BigTech sekretów algorytmu TikToka.

Innymi słowy, po raz pierwszy w historii Mark Zuckerberg nawet za kilkanaście miliardów dolarów nie będzie w stanie kupić konkurencji (tak jak to zrobił z Instagramem czy WhatsAppem).

VR i metaverse

Kiedy w 2014 roku Facebook ogłosił zakup Oculusa bardzo dużo osób dziwiło się, po co Zuckerbergowi taka zabawka. Toporna technologia, bardzo mizerne możliwości i problemy ze wszystkim – począwszy od oprogramowania, a na kwestiach zawrotów głowy skończywszy.

Minęło 8 lat i Oculus stał się największą i najlepszą platformą do VR – w dodatku w bardzo przystępnej cenie.

Niestety nic nie wskazuje na to (pomimo zwiększającej się roli AR i VR i jego adopcji), abyśmy masowo zaczęli korzystać z tej technologii. Może to będzie fajne uzupełnienie niektórych gier czy aplikacji, ale nie stanie się masowo wykorzystywanym urządzeniem.

Co gorsze – Meta Platforms, spółka matka Facebooka, ujawniła po raz pierwszy finanse swojego oddziału Reality Labs (odpowiedzialnego za VR i metaverse) w czwartym kwartale 2021 roku w swoim raporcie finansowym: od 2019 do 2021 roku spółka zanotowała stratę w wysokości 21, 31 mld dolarów. David Wehner (Dyrektor finansowy Meta Platforms) powiedział na konferencji po ogłoszeniu wyników finansowych spółki, że oczekuje, iż straty operacyjne Reality Labs "znacząco wzrosną" w 2022 roku.

To samo z metaverse – bardzo ciężko jest przekonać miliardy użytkowników (szczególnie w biedniejszych rejonach świata) do masowego kupowania gogli i korzystania z nich. Metaverse jest w tym momencie ogromnie mało doprecyzowanym workiem pojęciowym, do którego każdy wrzuca to, co mu się podoba. Nie wiadomo, czym ma być, jak ma wyglądać i działać.

Podsumowując – koncern Meta generujący 92% przychodu z reklam mobilnych został postawiony pod murem przed Apple, który ograniczył liczbę użytkowników na urządzeniach mobilnych. Konkurencja w postaci TikToka bardzo skutecznie podbiera (młodych) użytkowników.

Dane demograficzne wskazują na starzenie się użytkowników Meta a technologia, na którą stawia Mark Zuckerberg (VR i metaverse) jest nadal mało rozwinięta, nieciekawa dla masowego użytkownika i posiadająca zbyt wiele ograniczeń (konieczność noszenia okularów na głowie i odcięcia się od świata rzeczywistego).

Jakie jest wyjście? Może trzeba zmienić prezesa i top menadżerów? Być może, ale to jest wręcz niewykonywalne dlatego, że Zuckerberg jest nie tylko założycielem, dyrektorem generalnym czy prezesem.

Zuckerberg również osobiście kontroluje prawie 60% „siły” głosów w akcjach Facebooka. Istnieją dwa rodzaje akcji Facebooka; akcje klasy B, które posiada Zuckerberg i inni udziałowcy mają 10-krotnie większe prawa głosu niż akcje klasy A).

Innymi słowy – wszystko w rękach Marka Zuckerberga. Meta biznesowo krwawi, ale jeszcze nie umiera a założyciel Facebooka udowadniał wiele razy, że ma wyczucie rynku i umie przewidywać trendy.

Tylko czy i tym razem mu się to uda?

Artur Kurasiński

Jeśli spodobał Ci się ten tekst dołącz do moich płacących subskrybentów, którzy otrzymują 8 newsletterów w miesiącu, 12 godzin podcastów, webinary, raporty, spotkania na żywo oraz dostęp do zamkniętej społeczności na Discordzie. I to wszystko tylko za 12 zł brutto miesięcznie (promocyjna cena, ostatnie dni!)

PS Chciałbym prosić Cię o pomoc i wypełnienie tej super prostej ankiety (zajmie Ci to 20 sekund max) dotyczącej tego newslettera - co chcesz czytać, czego potrzebujesz i jakiej wiedzy tutaj szukasz.

ZAPRASZAM DO DOŁĄCZENIA DO SPOŁECZNOŚCI!

Wpadnij i pogadajmy!

Zapraszam do dołączenia do serwera Discord - płatni subskrybenci już tam są, czas na Ciebie. Na razie testujemy, wdrażamy poprawki i konfigurujemy, ale pierwsze dyskusje już się toczą.

JAK TECHNOLOGIA WPŁYWA NA NASZE ŻYCIE?

REKLAMA

W moich podcastach rozmawiam i tłumaczę jak technologia wpływa na nasze życie. Dziesiątki godzin rozmów z doświadczonymi ekspertami i ekspertkami dostępne dla tych, którzy są głodni wiedzy i faktów.

BIZNES HACKERS - STONELY [WYWIAD]

REKLAMA

To jest tekst z cyklu „Biznes Hackers” w którym prześwietlam firmy i chcę pokazać konkrety, dane i fakty je dotyczące. Polecam zapoznać się z biznesowymi historiami firm Coffedesk, Clearcode, Fast White Cat Candellana oraz Voucherify. Jeśli chcesz żeby twoja firma została opisana w tym cyklu napisz do mnie: [email protected]

Technologia, marketing i biznes w jednym miejscu

REKLAMA

Poszukiwanie nowej wiedzy napędza wielu z nas. Jeśli chcesz być na bieżąco z nowinkami świata technologii, biznesu, marketingu i rozwiązań mobilnych, to koniecznie weź udział w Mobile Trends Conference.

Już 17-18 marca w Krakowie będziesz mieć szansę na spotkanie ekspertów, którzy podzielą się swoją wiedzą i doświadczeniami w trakcie prelekcji. Każda z nich to merytoryczna wartość dla każdej osoby zainteresowanej technologią, rynkiem mobilnym, marketingiem i biznesem.

Konferencja Mobile Trends to również doskonałe miejsce do nawiązania nowych kontaktów. W jednym miejscu zgromadzą się specjaliści z całej branży, z którymi wymienisz doświadczenia, skonfrontujesz myśli i wymienisz się wartościowym kontaktem.

Co więcej, jeśli nie możesz pojawić się w Krakowie osobiście, konferencja odbędzie się również online. Dzięki temu obejrzysz ją nawet ze swojej ulubionej domowej kanapy.

WYKRESY, DANE, INFOGRAFIKI