• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Graj i zarabiaj | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego

Graj i zarabiaj | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego

Znasz miejsce, w którym gracz może zbudować swoją posiadłość i dzięki niej zarabiać setki dolarów? Gdzie grupa młodzików z Filipin gra w grę, utrzymując dzięki temu swoją rodzinę?

To nie jest fikcja. Wszystko zdarzyło się naprawdę, aż do momentu, w którym jedna decyzja zakończyła cały proceder.

Projekt Critterz powstał pod koniec 2021 roku. Włączył nonfungible tokens (NFT) i kryptowaluty do uniwersum Minecrafta i wprowadził model „play to earn”.

Gracze musieli posiadać NFT, aby wejść na serwer Critterz. Po wejściu mogli zarobić kryptowalutę w grze, którą można było później wymienić na prawdziwe pieniądze. Mogli kupować wirtualne działki, również reprezentowane jako NFT. Do tego doszły budowle, na przykład średniowieczne domy, które można było kupić lub sprzedać.

Produkt powstał zaraz po Axie Infinity, grze Web3 od Sky Mavisa. AI przyciągnęło tysiące osób (zwłaszcza z krajów o niskich dochodach), które miały nadzieję na łatwy zarobek.

Jednak zainteresowanie inicjatywą Mavisa poleciało na łeb na szyję po tym, jak załamała się ekonomia w jego grze, a projekt został zhackowany – straty oszacowano na poziomie aż 173,600 ETH i 25,5 mln USDC, obecnie wartych ponad 625 mln USD..

Wielu graczy przeniosło się wtedy na inne gry typu play-to-earn. W tym do Critterz.

POWSTANIE IDEI

Pomysł na Critterz pojawił się w październiku 2021 roku. W tym czasie Emerson Hsieh, czyli 22-letni pomysłodawca projektu, prowadził w Kalifornii startup Palifer ze swoim bratem Morrisem. Tworzyli oprogramowanie AI do przesiewania różnych raportów i identyfikowania podatnych na awarie komponentów w przemyśle ciężkim. Ich klientem był między innymi Deutsche Bahn.

W drugiej połowie 2021, kiedy firma znalazła się w martwym punkcie, Hsieh zaczął koncentrować się na rozwijającym się świecie non-fungible tokens. Interesowały go projekty, które łączyły model rozgrywki online i blockchaina.

Do swojego pomysłu czerpał inspirację z Anonymice, EtherOrcs i Furballs, a także wspomnianym wcześniej Axie Infinity, który w szczytowym momencie miał 2,7 miliona graczy.

Chociaż Axie Infinity było popularne i miało prężnie działającą gospodarkę, krytycy narzekali, że sama gra nie dawała zbyt wiele radości. Hsieh wpadł na pomysł, aby wykorzystać te elementy w grze, które dają ogromną frajdę i dodać do niej elementy NFT.

Axie Infinity was essentially building its own game from scratch. I love two things, Minecraft and NFTs, but the former rejected the latter. It crushed me. Minecraft is the most popular game of all time, and we wanted to see whether it was possible to integrate it with Web3.

Minecraft pozwala graczom tworzyć własne wersje gry i hostować je na indywidualnych serwerach. Operatorzy serwerów zarządzają światami Minecrafta i mogą zmieniać ich właściwości, w tym porę dnia, miejsce odrodzenia po śmierci i jak wygląda otoczenie gry(jeśli chcesz poznać pełną historię Minecrafta, to zerknij na to wydanie).

Ale Emerson i jego dwaj wspólnicy chcieli skupić się na czymś innym: Minecraft "metaverse". Czyli miejsce, gdzie jesteś wynagradzany za rozgrywkę. Miejsce, w którym lokacje i budynki mogą być kupowane i sprzedawane jako NFT na blockchainie Ethereum.

Zaczęli od Discorda. Opublikowali tam link do kanału na Twitterze i w ciągu jednego dnia zebrali 4 tysiące chętnych do wypróbowania nowego rodzaju rozrywkę.

Pod koniec 2021 roku założyli własny serwer Minecrafta. Miesiąc przed startem dotarli do Mojang Studios (studio, które stworzyło i rozwija grę), aby poinformować ich o swoich planach i zapytać o integrację z blockchainem.

Wtedy firma nie miała żadnych konkretnych wskazówek. Natomiast founderzy Critterz wiedzieli, jakie czyha na nich ryzyko i że Minecraft może narzucić nowe zasady wokół świeżo wprowadzonego do gry NFT.

Pod koniec grudnia twórcy stworzyli 2650 NFT. Same tokeny, oprócz wartości kolekcjonerskiej, dawały posiadaczowi wejściówkę na minecraftowy serwer Critterz.

Na samym początku NFT można było wymintować za darmo. Należało jedynie zapłacić za transakcję Ethereum. W ciągu dwóch godzin wszystkie tokeny zostały wykupione i wkrótce pojawił się na nie duży popyt.

Po kilku tygodniach ich wartość wzrosła z zera do tysiąca dolarów. 10 stycznia 2022 roku były sprzedawane na OpenSea za ponad 7000 dolarów za sztukę. Wkrótce Hsieh zatrudnił inżynierów i moderatorów do pracy nad projektem. W szczytowym momencie projekt podobno miał 18 pełnoetatowych pracowników.

W przeciwieństwie do najbardziej podstawowych serwerów Minecrafta, na których możesz swobodnie usuwać i umieszczać kwadratowe bloki budujące świat, w tym uniwersum każda próba zniszczenia bryły spotykała się z adnotacją: „Przykro mi, ale nie możesz rozbić tego bloku". W Critterz tylko właściciel działki, czyli osoba, która posiada powiązane z nią NFT, może ją modyfikować.

Spędzając czas w świecie Critterz, gracze automatycznie zarabiają w grze kryptowalutę, zwaną $BLOCK. Po części dlatego NFT zapewniające dostęp, stały się tak cenne.

$BLOCK jest rodzajem tokena na blockchainie Ethereum i może być wymieniany na tradycyjne waluty „fiat”, takie jak dolary amerykańskie lub używany do nabywania wirtualnych działek na serwerze. $BLOCK można wykorzystać do zakupu przedmiotów w grze, umożliwiając graczom uprawianie ziemi i sprzedawanie lub handlowanie wyprodukowanymi przez siebie towarami.

W lutym 2022 gracze zarabiali między 60 a 130 dolarów dziennie. Zależnie od czasu spędzonego w grze.

Oczywiście szybko rosnący koszt zakupu Critterz NFT sprawiał, że gra stała się niedostępna dla wielu. Podobnie jak w przypadku Axie Infinity, część osób poradziła sobie z tą barierą. Posiadacze NFT Critterz pożyczali je za pomocą bezpiecznego mechanizmu wynajmu wbudowanego w grę, przekazując dostęp do rozrywki tymczasowo innym, których nie było na nie stać. Ci z kolei używali pożyczone NFT w zamian za część zarobionych podczas gry $BLOCKów.

Na Discordzie potencjalni najemcy reklamowali się, pokazując na różne sposoby swoje zaangażowanie w grę. Niektórzy dołączali nawet referencje od właścicieli Critterz NFT, które pożyczyli w przeszłości i zamieszczali linki do strony internetowej śledzącej, ile godzin spędzili na rozgrywce.

Jeden z kanadyjskich graczy pochwalił się swoją metodą na maksymalne wykorzystanie liczby godzin w dobie. On i jego brat mieli specjalny harmonogram, w którym jeden grał, podczas gdy drugi spał, i na odwrót, co pozwalało im na bycie online praktycznie przez 24 godziny.

Niektórzy posunęli model wynajmu dalej, tworząc całe „gildie", aby zarabiać $BLOCK na większą skalę przez całą dobę. Właściciel gildii kupował lub wypożyczał NFT, a następnie użyczał je zespołom graczy, przy okazji dzieląc się zyskami. Jak się później okazało, wielu członków z klanu pochodziło z rozwijających się krajów. Między innymi z Filipin.

Większość zaczęła swoją przygodę w Axie Infinity. Gdy rynek zaczął iść w dół, właściciele gildii szukali alternatyw. Padło na Critterz. Jedną z takich osób jest Big Chief, gracz z USA. Aktualnie posiada 60 Critterz NFT, które w piku były warte 300,000 dolarów (około 1,500,000 złotych). Jego ferajna w pewnym momencie liczyła 200 członków.

Klany nie były zaplanowaną częścią Critterz, dlatego nikt nie spodziewał się, że osoby nimi kierujące, mogły wykorzystywać swoją pozycję kosztem innych. Pojawiały się plotki o wyzysku, jednak gracze kategorycznie im zaprzeczają.

Big Chief nawet twierdził, że jego pomysł na rozgrywkę dawał szansę zarabiania pieniędzy, często wyższych niż zarobki przeciętnego mieszkańca rozwijającego się kraju. Stanowczo zaprzeczał, by dochodziło do wyzysku.

These kids are playing Minecraft, a game that they already liked and played, and earning as much as a CPA (certified public accountant) in the Philippines.

I faktycznie przez pewien czas ekonomia Critterz umożliwiała niezwykle wysokie zarobki. „Dłużnicy” zarabiali spore sumy, a właściciele NFT chcieli jak najszybciej odzyskać koszt swojej inwestycji, więc wymagali od nich gry na pełen etat przez 8 godzin dziennie.

Po kilku miesiącach zarobki spadły do 100 dolarów miesięcznie. Rozeszła się fama o tym, jak dużo można zarobić na serwerze i początkowy boom się skończył.

Wartość $BLOCK była napędzana przez podaż i popyt. A duży napływ „siły roboczej” spowodował problemy, bo gracze sprzedawali walutę, by zamienić ją na realne pieniądze. Przez co nieumyślnie przyczyniali się do spadku własnych dochodów.

Wartość wirtualnego pieniądza leciała w dół z każdą chwilą. Do tego doszedł pogrążający się krach na rynku Crypto.

Nadszedł 20 lipca 2022. Mojang, czyli studio zajmujące się rozwojem Minecrafta ogłosiło, że gra nie będzie już wspierać żadnych integracji z NFT:

Blockchain technologies are not permitted to be integrated inside our Minecraft client and server applications nor may they be utilized to create NFTs associated with any in-game content, including worlds, skins, personal items, or other mods

To był gwóźdź do trumny całego projektu. Ci, którzy zapłacili tysiące dolarów kryptowalut za Critterz NFTs, zobaczyli, że ich inwestycje gwałtownie straciły na wartości. Osoby, które zarabiały wirtualną serwerową walutę, straciły cały majątek.

Weźmy za przykład Big Chiefa. W piku wartość jego aktywów wynosiła 300,000 dolarów. Teraz są warte około 3900 dolarów.

To był koniec serwera, jaki znamy.

CZY GRY TYPU PLAY TO EARN BĘDĄ NA TOPIE?

Budowa i rozwój gry, której motorem napędowym jest sam zysk to drogą donikąd. Ten model doprowadza do toksycznych zachowań w ekosystemie, które skutkuje rozpadem poziomu rozgrywki.

W najbliższej przyszłości deweloperzy raczej nie będą integrować technologii blockchaina do najpopularniejszych gier. Ryzyko jest za duże dla obu stron.

Jednak są osoby, które uważają, że system play-to-earn ma szansę. Część osób będzie chętnie grała, by zarobić pieniądze. Mechanizm NFT w tym przypadku jest kluczowy. Z jednej strony mamy ludzi, którzy posiadają pieniądze i stać ich na zakup NFT, ale nie mają czasu, a z drugiej mamy grupę, która ma czas, ale nie ma pieniędzy.

A co z samym Critterz? Nie wiadomo, jaka przyszłość czeka projekt. Sam komunikat studia nie miał mocy prawnej. Nadal nie ma jasności, jak stanowisko Mojangu w sprawie NFT wpłynie na Critterz i inne gry Minecrafta używające NFT, takie jak NFT Worlds.

Warunki dyktuje umowa licencyjna użytkownika końcowego. Przyszłość projektu zależy od jej aktualizacji, która ma być ogłoszona lada dzień.

W tym momencie zespół twórców może ściągnąć wszystkie aktywa ze świata, tak by pozostawić działający serwer. Jednak to zabierze możliwość handlu przedmiotami z gry na rynku OpenSea. Nie będzie można kupować i sprzedawać NFT ani zarabiać $BLOCK.

Alternatywą byłby rozwój własnej gry. To jednak trudne i wymagające czasu rozwiązanie. A budowa gry podobnej do Minecrafta, może odbić się czkawką.

Czy decyzja Mojanga dziwi? Nie. Spora część graczy nie lubi NFT. Głównie przez korporacje, jak Ubisoft, które wpychają na siłę tę technologię do swoich produktów. Do tego dochodzi ogromna liczba oszustw. Studio chce utrzymywać Minecrafta na topie i nie potrzebuje żadnych negatywnych przygód wokół siebie.

Pod względem finansowym to był bardzo dobry projekt dla Emersona. Po przeliczeniu wszystkich transakcji wychodzi, że zarobił do tej pory 450 ETH, czyli około pół miliona dolarów! Jednak odbiło się to na jego zdrowiu umysłowym.

I was staying indoors all day long, just coding.

Mimo to, jego pozytywne odczucia wobec technologii NFT jednak nie znikły.

I’m excited to see what other people will build because it’s still very early, in terms of what this new technology can achieve, and what kind of social dynamics and impact it can have on its users and society in general

Czy powstaną kolejne gry play-to-earn. Oczywiście, że tak. To tylko kwestia czasu. Jednak, czy wejdą do mainstreamu? Trudno powiedzieć. Sama technologia NFT jest jeszcze w powijakach i trudno cokolwiek wyrokować.

Wiem jedno. Sam Minecraft nigdzie się nie wybiera. Zawsze możesz odpalić gierkę i pograć z przyjaciółmi. Nie zarobisz pieniędzy, ale miło spędzisz czas.

Maciej Marek

SZUKASZ MÓWCY NA EVENT O TECHNOLOGII?

Zapraszam!

Od prawie 20 lat występuję publicznie w charakterze mówcy, konferansjera czy prowadzącego warsztaty. Uwielbiam mówić o wpływie technologii na życie i biznes. Kocham to i jestem w tym bardzo dobry!

Miałem zaszczyt występować na wewnętrznych spotkaniach w firmach, dużych imprezach tematycznych oraz podczas największych polskich konferencji między innymi dla takich podmiotów jak: VOX, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Tauron, PGNiG, Skoda, TVN, Eurobank, Rzeczpospolita, Bank PKO SA, Mercedes Benz, Skanska, Credit Agricole, Google, Samsung, Michelin, Aviva, Siemens, Google, ING Bank, Innogy, Alior, Coca Cola, Warbud, UPC, Fiat Chrysler Automobiles, Janssen Cilag, PKO BP, IBM, Nordea, PwC, IMPACT, PKO BP, Netflix, mBank, EY czy Tesco.

PRZYKŁADOWE TEMATY WYSTĄPIEŃ:

  • Jak konsumenci z pokolenia Y i Z zmieniają świat?

  • Robotyzacja i algorytmizacja – zagrożenia i wyzwania

  • Jak technologie mobile pomagają w rozwoju AI i metaverse?

  • Sztuczna Inteligencja (AI) – pieśń przyszłości czy nasza rzeczywistość?

  • Samochody Autonomiczne a przyszłość branży motoryzacyjnej

  • Wirtualna, poszerzona i rozszerzona rzeczywistość (AR, VR, XR)

  • Metaverse – jak będzie wyglądał i kiedy nadjedzie?

  • Web3 (NFT, DAO, kryptowaluty, creators economy)

  • Fintech – jak zmienią się usługi bankowych i finansowe?

  • Jak amerykański i chiński Big Tech wpływają na nas i nasze życia?

Zainteresowałem Cię? Daj mi znać: [email protected] / 601 32 80 52

NEWSY WARTE TWOJEJ UWAGI:

Funkcja Apple'a App Tracking Transparency spowodowała spustoszenie na globalnym rynku reklamowym. Przewiduje się, że funkcja będzie kosztować Metę 12,8 mld dolarów w tym roku. Dotknęła ona nawet małe firmy, gdyż wzrosły koszty pozyskiwania nowych klientów. Reklamodawcy wydają teraz więcej pieniędzy na Apple. Firma rozszerza swoją ofertę reklamową. Jej zasady śledzenia dotyczą tylko aplikacji, które wykorzystują dane stron trzecich do śledzenia użytkowników, więc natywne aplikacje Apple są wyłączone z tej polityki.

Fizz to anonimowa, przeznaczona tylko dla studentów, aplikacja społecznościowa w stylu Reddita. Niedawno zamknęła rundę o wartości 4,5 miliona dolarów. Aplikacja planuje rozszerzyć się na ponad 1000 kampusów do końca przyszłego roku. Fizz jest dostępny tylko dla osób z adresem .edu. Największym czynnikiem odróżniającym od innych podobnych aplikacji jest sposób, w jaki radzi sobie z moderacją. Fizz zatrudnia 15 moderatorów na szkołę, aby uzupełnić standardowe przesiewanie treści oparte na AI.

Imagen Video to nowa sztuczna inteligencja tekstowo-wideo od Google Może tworzyć 5-sekundowe filmy w rozdzielczości 1280x768 i 24 klatkach na sekundę z pisemnych podpowiedzi. Google Imagen jest szkolony z publicznie dostępnego zbioru danych obrazowo-tekstowych LAION-400M, który zawiera również treści o charakterze seksualnym. Model nie jest jeszcze dostępny publicznie.

Straty operacyjne ByteDance, spółki matki TikToka potroiły się w zeszłym roku do ponad 7 mld dolarów. Firma wstrzymała plany wejścia na giełdę i oferuje odkupienie akcji od inwestorów. Jej łączne aktywa były w marcu na poziomie 74 mld dolarów. ByteDance wydał ostatnio ograniczone jednostki akcji dla ponad 30 tys. swoich pracowników.

Horizon Worlds, flagowa aplikacja Meta, ma zbyt wiele problemów z bugami. Nawet zespół nie kwapi się do jej użycia. Cały projekt został postawiony w stan blokady jakościowej do końca 2022, aby naprawić problemy, zanim aplikacja zostanie otwarta dla większej liczby użytkowników. Platforma została wydana w grudniu ubiegłego roku, a wersja webowa ma pojawić się wkrótce.