- TECHNOFOBIA
- Posts
- Historia Podcastów | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego
Historia Podcastów | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego
W ostatnich latach podcasty zyskały na popularności, ale czym dokładnie są i jak powstały? Dziś poznamy historię i ewolucję podcastów, od ich skromnych początków na początku XXI wieku do ich obecnego statusu jako głównego medium dla treści audio. Zagłębimy się również w to, co czyni podcasty wyjątkowymi i jaki wpływ miały na obecne media.
Jeśli zastanawiasz się, czym jest podcast, to już spieszę z wyjaśnieniem.
To nagrania audio lub wideo, które są dostępne do pobrania lub przesyłania strumieniowego w Internecie. Są one często epizodyczne, z nowymi odcinkami wydawanymi regularnie, a ich tematyka jest bardzo szeroka, od wiadomości i bieżących wydarzeń do sportu, komedii i opowiadania.
A w dużym skrócie, wyobraź sobie audycję radiową na wybrany temat, którą może stworzyć każdy, nawet w zaciszu swojego domu.
Warto wspomnieć, że nagrania oferują połączenie wygody, rozrywki i intymności, które trudno przebić. Gdy subskrybujesz audycję, masz regularnie głos twórcy w swoim uchu, a to buduje więź między Tobą a podcasterem, które inne media nie oferują. To właśnie dlatego słuchacze podcastów są tak lojalni i zaangażowani wobec twórców.
PODCASTING POWSTAŁ W 2004
Podcasty mają swoje korzenie we wczesnych latach 2000, kiedy to termin "podcast" został ukuty w celu opisania nowego rodzaju mediów dystrybuowanych przez Internet za pomocą formatu RSS (Really Simple Syndication). Umożliwiało to użytkownikom subskrypcję podcastu i automatyczne otrzymywanie nowych odcinków w miarę ich ukazywania.
Zanim pojawiła się znana nam obecnie forma podcastów, internauci musieli ręcznie pobierać nowe materiały audio i wideo ze stron internetowych. Nie było łatwego sposobu na odkrywanie nowych treści i śledzenie ich na bieżąco. Podcasty zmieniły to wszystko, zapewniając prosty, wygodny sposób dostępu i konsumpcji treści audio i wideo.
Samo słowo "podcasting" powstało w 2004 roku. Termin został użyty przez dziennikarza Bena Hammersleya, który napisał artykuł dla The Guardian na temat potencjalnego boomu – o radiu amatorskim. Przed powstaniem terminu "podcasting", działalność ta była określana jako "audio blogging". Słowo „podcasting powstało z połączenia iPod (urządzenia Apple) i broadcasting (nadawanie, nadawać).
Podcasty szybko zyskały popularność, a w połowie 2000 roku istniały ich już tysiące. Podejmowały różne tematy, tworzone przez osoby prywatne, organizacje i firmy związane z mediami. Wczesne „audioblogi” były często prostymi nagraniami audio, stworzonymi i edytowanymi w domowym zaciszu i dotyczyły głównie technologii i obecnych wydarzeń.
2005 rok był momentem, w którym audycje zaczęły dotykać mainstreamu. To właśnie wtedy Apple dodało je do iTunes. Steve Jobs zademonstrował, jak każdy może stworzyć podcast na swoim Macu i pokazać go światu.
W tym też roku podcasty pojawiły się w Polsce i ich prekursorem był Jacek Artymiak. Co interesujące to fakt, że podcast „Warsaw Calling” prowadzony przez Włochów – Peirluigiego i Leonardo wprowadził u nas to nowe medium na salony.
Pierwszym „seryjnym” podcastem był „Psychomagiel” wydawany przez Pawła Konnaka i Krzysztofa Skibę.
Między latami 2005, a 2010 mogliśmy obserwować stały wzrost popularności nowego medium.
Stale powstawały nowe audycje,, a według raportu od Edison Research opublikowanego w 2009 roku, 43% Amerykanów już wtedy słyszało o o tej formie przekazu treści. To całkiem sporo, biorąc pod uwagę, że format działał tylko od 5 lat.
Podcasty istniały wówczas już jakiś czas, ale to właśnie w okresie 2010-2014 zaczęły się naprawdę upowszechniać i zdobywać szersze grono odbiorców. Głównym powodem jest rozpowszechnienie smartfonów, dzięki którym dostęp do nich i ich odsłuchanie stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek. Dostępność szybkiego Internetu również przyczyniła się do zwiększonej popularności, ponieważ umożliwiła łatwe przesyłanie strumieniowe i pobieranie treści audio.
Jednym z głównych wydarzeń w historii podcastów w tym czasie było powstanie podcastów kryminalnych. Programy takie jak Serial i My Favorite Murder spopularyzowały ten gatunek i wprowadziły go do głównego nurtu kultury. Badały prawdziwe zbrodnie i nierozwiązane tajemnice, co pozytywnie wpłynęło na ich popularność. W rezultacie zrodziły własną subkulturę, z dedykowanymi bazami fanów i wydarzeniami na żywo.Ważnym kierunkiem zmian w historii podcastów w tym czasie, było rozprzestrzenianie się sieci podcastów. Firmy takie jak Gimlet, Radiotopia i HowStuffWorks zbudowały duże i zróżnicowane portfolio podcastów, produkując wysokiej jakości treści i pomagając w profesjonalizacji branży.
W miarę jak medium rosło i stawało się bardziej mainstreamowe, nastąpiło parcie na większą różnorodność treści podcastów i twórców.
A w Polsce? W latach 2005-2015 mogliśmy obserwować stały poziom zainteresowania audycjami, jednak to 2015 okazał się rokiem przełomowym. Nowe technologie i platformy do odtwarzania audio (np. Spotify) mocno wpłynęły na szybki rozwój podcastingu w naszym kraju.
Lata 2014-2019 przyniosły przełomową zmianę w kwestii monetyzacji – pojawił się płatny model subskrypcyjny. Wiele popularnych podcastów zaczęło oferować treści premium, do których dostęp mieli tylko subskrybenci, a to pomogło wygenerować dodatkowe przychody dla podcasterów. Ten trend był również wspomagany przez wspomniane wcześniej sieci podcastów, które zapewniały profesjonalne wsparcie i zasoby dla twórców.
W tych latach mieliśmy do czynienia z rewolucją w medium. Autorzy zaczęli eksperymentować z nowymi formatami i technologiami, takimi jak wirtualna rzeczywistość i interaktywne opowiadanie historii, a to pomogło zachować świeżość i innowacyjność.
W 2017 mieliśmy istotne wydarzenie dla historii „audioblogów”. Apple wprowadził Podcast Analytics, który dobitnie pokazał, że popularność podcastów to nie tylko dmuchana bańka, a stoją za nimi twarde statystyki.
Dane pokazały, że słuchacze zwracali baczną uwagę na treść i co ważne, nie przeskakiwali reklam. Ten trend utrzymuje się nadal i ujawnia, że słuchacze są mocniej zaangażowani w podcasty niż w inne formy mediów oraz są bardziej skłonni do pozytywnej reakcji na umieszczone w nich reklamy. Dzięki czemu branża mogła wejść na nowy poziom rozwoju.
Dwa lata później byliśmy świadkami tak zwanej ery wielkiego podcastowania – "the era of big podcasting".
Spotify, które konkurowało z Apple o udział w rynku audio, dostrzegło potencjał w rozwijającej się branży. Zaczęli podejmować strategiczne ruchy biznesowe, aby stać się przodującą platformą dla podcasterów. Przejęli jedne z głównych studiów podcastowych Gimlet Media, Anchor i Parcast. Nawiązali również wyłączną współpracę za 200 milionów dolarów z Joe Roganem, którego program ma dużą i zaangażowaną publiczność.
W 2020 SiriusXM również starała się rozszerzyć swoje działania w zakresie podcastów, nabywając aplikację Stitcher za bagatela 325 milionów dolarów.
W samym 2022 mieliśmy co najmniej dwa ważne wydarzenia — utworzenie Twitter Spaces, czyli podobne rozwiązanie do Clubhouse, które cieszy się swoją popularnością, lecz głównie na rynku anglojęzycznym.
Również Youtube wypuścił stronę, gdzie możesz odkrywać i słuchać nowe podcasty.
Podczas gdy podcasting był kiedyś uważany za demokratyczne medium dla niezależnych twórców, znaczna część branży jest teraz odbierana na wyłączność. A to może doprowadzić do walki, które widzimy w branży filmowej i telewizyjnej.
JAKA PRZYSZŁOŚĆ CZEKA PODCASTY?
Jednym z trendów, którego możemy się spodziewać w przyszłości podcastów, jest wzrost interaktywnych i wciągających doświadczeń słuchowych. Podcasty już teraz są bardzo osobistą i angażującą formą mediów, a wraz z postępem technologicznym możemy spodziewać się większej liczby audycji zawierających elementy interaktywne, takie jak udział słuchaczy na żywo lub spersonalizowane rekomendacje. Może to obejmować wykorzystanie sztucznej inteligencji do tworzenia list odtwarzania opartych na gustach odbiorcy lub integrację rzeczywistości wirtualnej z treścią podcastu.
Innym trendem, który będzie kontynuowany, jest profesjonalizacja branży. Wraz ze wzrostem popularności tego medium i przyciąganiem kolejnych reklamodawców, możemy spodziewać się, że zobaczymy więcej podcastów produkowanych przez firmy medialne i finansowanych za pomocą tradycyjnych modeli reklamowych. Dojdzie do tego trend One Man Media, czyli osób jak Joe Rogan, czy Ali Abdaal, którzy mają swoich słuchaczy i podpisują umowy na wyłączność z dużymi firmami, nie tylko mediowymi.
To wszystko doprowadzi do wzrostu jakości i różnorodności treści podcastów, a także do zwiększenia możliwości zarabiania na życie przez twórców.
Jeszcze bardziej zwiększy się liczba niszowych treści, dostosowanych do konkretnych zainteresowań i społeczności. Ten trend jest już bardzo zaawansowany, a podcasty obejmują szeroki zakres tematów, od prawdziwych zbrodni do popkultury i polityki. W miarę rozwoju tego medium prawdopodobnie będziemy świadkami jeszcze większej różnorodności w ich treści, które będą skierowane do szerokiego grona odbiorców.
Przyszłość podcastów wygląda ekscytująco. Medium nadal ewoluuje i dostosowuje się do nowych technologii i trendów. Niezależnie od tego, czy jesteś doświadczonym słuchaczem podcastów, czy też dopiero zaczynasz przygodę z tym medium, nie ma wątpliwości, że w tym ekscytującym świecie każdy znajdzie coś dla siebie.
Maciej Marek
Główne źródła:LINK 1LINK 2PODCASTOWE STATYSTYKI Z 2022
Czy wiesz, dlaczego kanapka z masłem orzechowym (zbyt) często spada masłem orzechowym do dołu? Nauka wie! Nazywa się to fenomenem tosta z masłem i oczywiście, że istnieją na to wzory matematyczne, które policzą nam prawdopodobieństwo z jakim będziemy musieli wybrać się do lodówki dwa razy.
No i słuchajcie, TO SĄ WAŻNE RZECZY, na tyle ważne, że postanowiłam nieść ten orzechowy kaganek oświaty już wśród najmłodszych i tym samym prezentuję Wam pierwszy w Polsce komiks dla dzieci o nauce i statystyce – „Róża, a co chcesz wiedzieć? Czyli czego liczby uczą nas o świecie”!!! Nie ma tylu wykrzykników na tym świecie, by oddać moją ekscytację!!!
W komiksie miniczytelnicy śledzą przygody 11-letniej Róży i jej młodszej siostry Maliny, i wraz z nimi uczą się podstawowych pojęć statystycznych i ich zastosowania, a także tego, jak nie dać się oszukać fake newsom, gazetowym nagłówkom i „amerykańskim naukowcom”.
Czego się dowiedzą z książki?
🍩 Co znaczą podstawowe pojęcia statystyczne i do czego mogą nam się przydać?
🍩 Jak działa nauka i dlaczego możemy jej ufać?
🍩 Dlaczego czasem wyciągamy błędne wnioski na temat tego, co nam się przydarza?
🍩 Jak odróżnić rzetelną wiedzę naukową od fake newsa?
🍩 Jak nie dać się oszukać liczbom i gazetowym nagłówkom?
🍩 Co to jest sztuczna inteligencja i czy naprawdę nigdy się nie myli?
🍩 A to nie wszystko, bo uzupełnieniem treści książki będą praktyczne lekcje programowania w języku Scratch!
Klawo? Klawo. A jeszcze bardziej klawe jest to, że właśnie ruszyła przedsprzedaż komiksu. O tu: https://cutt.ly/komiksRoza
Kupując komiks w przedsprzedaży otrzymasz SZEŚĆ różnych prezentów za zupełną darmoszkę, a słuchajcie, ja studiowałam statystykę i powiem Wam, że za darmo, to całkiem tanio!
Publikacja będzie idealna dla miniludzi w wieku od 7 lat, ale uwaga, po lekturze tego komiksu będą tak świetnie rozumieć liczby, że nie dadzą się potem oszukać na pieniądze z komunii!!!
Czy wiesz, jak policzyć prawdopodobieństwo, że kanapka spadnie nam na podłogę masłem orzechowym do dołu? Skąd wiemy, że syrop na kaszel działa? W jaki sposób matematyka potrafi przepowiadać przyszłość? Najwyższy czas się tego dowiedzieć, więc hop hop, galopujemy do sklepu niczym najbardziej zadowolone w świecie gazelki! Tam też znajdziecie przykładowy fragment komiksu i mnóstwo dodatkowych informacji na temat projektu!
Zapraszam!
Ta sekcja została przygotowana przez naszego partnera DAC.digital
Czy sztuczna inteligencja przepowie Ci przyszłość? Trendy w rozwoju sztucznej inteligencji na 2023
Niemal codziennie zaskakuje nas czymś nowym i udowadnia, że przyszłość należy do niej. Sztuczna inteligencja. W jakich obszarach może zastąpić człowieka, a w jakich jest wciąż za mało ludzka? Jak może pomóc w rozwoju biznesu, a jak… przepowiedzieć przyszłość?
Przed Wami trendy na 2023, w których rozwija się sztuczna inteligencja.
Artykuł jest napisany w języku angielskim
NEWSY WARTE TWOJEJ UWAGI
Mac z ekranem dotykowymMark Gurman z Bloomberga twierdzi, że Apple poważnie rozważa produkcję Maców z ekranami dotykowymi. Pierwszym Maciem z ekranem dotykowym może być MacBook Pro z wyświetlaczem OLED w 2025 roku. Apple nie pracuje aktywnie nad połączeniem systemów iPadOS i macOS. Co ciekawe, firma przez wiele lat odrzucała pomysł Maca z ekranem dotykowym.LINK
Nieograniczony czas wolny dla pracowników MicrosoftuZatrudnieni w USA pracownicy Microsoftu będą mogli wziąć nieograniczony czas wolny od 16 stycznia. Nowi pracownicy nie będą musieli czekać na naliczenie urlopu. Oprócz nieograniczonego czasu wolnego pracownicy otrzymają 10 świąt firmowych, urlopy, czas wolny od pracy z powodu choroby i zdrowia psychicznego, a także czas wolny z powodu służby w ławie przysięgłych lub żałoby. Pracownicy z niewykorzystanym urlopem otrzymają jednorazową wypłatę w kwietniu. Ostatnio jesteśmy świadkami wielu zmian zachodzących w firmie. Wczoraj firma ogłosiła zwolnienie 10,000 pracowników.LINK
AI pisze dla CNETCNET wykorzystuje AI do generowania swoich finansowych artykułów typu explainer. Artykuły publikowane w ramach "CNET Money Staff" są generowane przy użyciu sztucznej inteligencji, a następnie edytowane i sprawdzane pod względem faktów przez redaktora. CNET do tej pory wystawił około 73 artykułów wygenerowanych przez AI. Pomimo tego, że Google twierdzi, że penalizuje treści generowane przez AI, niektóre z artykułów uzyskały duży ruch. LINK
Tesla idzie na wojnę cenową?Tesla ujawniła w czwartek gwałtowne cięcia cen. Zostały obniżone nawet o 30 procent, gdy zastosowane zostaną również najnowsze ulgi podatkowe dla EV. Obniżki cen mogą sygnalizować początek wojny cenowej na rynku EV. Kilku producentów wypuszcza w tym roku nowe EV, ale produkcja będzie ograniczona. Oferta Tesli jest teraz znacznie niższa od kilku konkurentów.LINK
Sam Bankman-Fried otwiera newsletter i utrzymuje swoją niewinnośćSam Bankman-Fried uruchomił własny newsletter na Substacku. Napisał post, w którym utrzymuje swoją niewinność wokół bankructwa FTX. Twierdzi, że FTX byłby w stanie spłacić wszystkich swoich klientów, gdyby nie został zmuszony do ogłoszenia bankructwa. Bankman-Fried ma stanąć przed sądem w związku z ośmioma zarzutami kryminalnymi i może otrzymać do 115 lat więzienia, jeśli zostanie skazany za wszystkie zarzuty. Data jego procesu została wyznaczona na 2 października.LINK