• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Jak OnlyFans zarabia miliardy w 2024 roku? | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasinskiego

Jak OnlyFans zarabia miliardy w 2024 roku? | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasinskiego

Seks się sprzedaje. I to jak! W gąszczu cyfrowych platform dla twórców trudno znaleźć tak wciągającą historię jak błyskawiczny rozwój Onlyfans. 

Fenix International, bo tak brzmi oficjalna nazwa firma, przekształciła się ze skromnego startupu w potęgę, która nadaje ton całej ekonomii twórców. W ciągu zaledwie pięciu lat przychody platformy wzrosły z 300 milionów dolarów do 6,3 miliarda dolarów w 2024 roku.

OnlyFans prawdopodobnie wyprzedziło każdą inną brytyjską firmę założoną od 2010 roku, w tym giganta AI – DeepMind. 

Jeszcze bardziej imponujące jest to, że platforma w ogóle nie wydaje się zwalniać. Pomimo już ogromnej skali zwiększają swoje przychody o 19% (1,1 miliarda dolarów) rocznie. Tempo wzrostu przekroczyło nawet 16% wzrost z poprzedniego roku, co jest sprzeczne z oczekiwaniami dla firmy tej wielkości.

OnlyFans zbudował swoje fundamenty na treściach subskrypcyjnych, jednak obecna monetyzacja przeszła spore zmiany – dziś 60% wydatków konsumentów pochodzi z transakcji. Nie są to małe, impulsywne zakupy, ale znaczące dodatki, które mogą kosztować dziesiątki, a nawet setki dolarów.

Od 2021 roku przychody z subskrypcji wzrosły o skromne 9% (227 mln dolarów), natomiast wpływy z transakcji wzrosły aż o 70% (1,6 mld dolarów), co pozwoliło na prawie 100% wzrostu przychodów. Trend jest jasny: użytkownicy są coraz chętniej płacą ceny premium za ekskluzywne treści i spersonalizowane doświadczenia.

Choć firma pochodzi z UK, od początku miała globalne ambicje. W tym momencie ma ponad 300 milionów zarejestrowanych użytkowników na całym świecie.

Co ciekawe, dwie trzecie przychodów OnlyFans pochodzi od użytkowników w USA. Wielka Brytania i Europa łącznie generują kolejne 16%, podczas gdy reszta świata stanowi pozostałe 17%.

Wyjście globalnie sprawiło, że OnlyFans stał się potężnym konkurentem w branży treści dla dorosłych. Ich obecne przychody są dwukrotnie wyższe niż Aylo (dawniej MindGeek), firmy stojącej za głównymi stronami 18+.**nHub, Br**zers i R**Tube.

EKONOMIA TWÓRCÓW A ONLY FANS

Sukces OnlyFans to nie tylko ich własne przychody. To cały ekosystem stworzony dla twórców treści. Tim Stokely doskonale rozumiał połączenie fan-twórca, szczególnie w branży dla dorosłych, i na tym zbudował imperium. W ciągu ostatnich pięciu lat twórcy OnlyFans zarobili łącznie ponad 15 miliardów dolarów, z czego 5,3 miliarda dolarów wypłacono tylko w 2023 roku.

Aby uzmysłowić sobie skalę tych liczb, wypłaty twórców OnlyFans w 2023 przekroczyły łączne wynagrodzenia największych lig sportowych. Całkowite wynagrodzenia graczy NBA w sezonie 2023-2024 wyniosły 4,9 miliarda dolarów, podczas gdy lista płac angielskiej Premier League osiągnęła nieco poniżej 5,3 miliarda dolarów. Nawet NFL, ze swoim ogromnym limitem wynagrodzeń na poziomie 7,2 miliarda dolarów, nie dorównuje łącznym wypłatom dla twórców OnlyFans.


Zarobki nie są jednak równomiernie rozłożone. Przeciętny twórca OnlyFans zarabia około 6800 złotych rocznie (z czego 5500 USD to jego dochód netto po odliczeniu opłat za korzystanie z platformy). Te cyfry nie mówią jednak wszystkiego. 

Rozkład zarobków na OnlyFans jest mocno przechylony w stronę najlepszych twórców. Badania sugerują, że 10% najpopularniejszych kont zbiera około 73% wszystkich przychodów, podczas gdy 1% najlepszych zarabia około 33% całkowitych wypłat. 

Jeszcze bardziej uderzające jest to, że 0,1% najlepszych twórców może zabierać do domu około 15% wszystkich zarobków pozostałych. Na samym szczycie ekosystemu OnlyFans, kilku wybranych twórców zarabia podobno ponad 38 milionów złotych rocznie.

Taki rozkład oznacza, że podczas gdy niektórzy twórcy zarabiają kwoty zmieniające życie, zdecydowana większość generuje znacznie skromniejsze dochody. Jest to wyraźny przykład efektu „ekonomii supergwiazd” często obserwowanej na platformach cyfrowych, gdzie niewielka liczba najlepszych wykonawców zdobywa nieproporcjonalnie dużą część zysków.

Sama struktura wypłat OnlyFans wyróżnia się spośród platform w ekonomii twórców. Dla porównania, YouTube – największa platforma wideo na świecie– wypłacił twórcom w zeszłym roku ponad 10 miliardów dolarów. Chociaż jest to dwa razy więcej niż wypłaty OnlyFans w wartościach bezwzględnych, przychody YouTube są 4,5 razy wyższe niż przychody OnlyFans. Kluczowa różnica tkwi na podziale przychodów: OnlyFans oferuje twórcom 80% przychodów brutto, podczas gdy na YouTube szacowany udział jest na około 30%.

Ogromna różnica polega na tym, że najlepsi twórcy moga budować wielomilionowe „startupy” z zespołami zajmującymi się zarządzaniem kontami i angażowaniem fanów. Historię Bryce Adams i jej zespołu, który działa na farmie i generuje miliony, opisaliśmy tutaj. Ich główną platformą jest oczywiście OF.

Trzeba oddać, że nie wszystkie popularne konta OnlyFans koncentrują się na treściach dla dorosłych. Niektórzy twórcy wykorzystują platformę do publikowania treści bardziej zbliżonych do tego, co można znaleźć na Patreonie lub Substacku, oferując wyłączny dostęp do swoich prac lub przemyśleń.

WPŁYW NA RENTOWNOŚĆ

Pomimo hojnych wypłat dla twórców, firma pozostaje wysoce rentowna. W 2023 roku platforma odnotowała przychody netto w wysokości 1,3 mld dolarów i zyski brutto na poziomie 819 mln dolarów. 

Firma ma wysoce rentowny model biznesowy, a jednocześnie oferuje jeden z bardziej atrakcyjnych systemów wynagrodzeń dla twórców. To połączenie okazało się kluczowe do tak szybkiego wzrostu platformy.

Jak się okazuje – platformy wcale nie muszą „wyzyskiwać” twórców, by zarabiać ogromne pieniądze. Umożliwiając im bezpośrednie zarabianie na swoich fanach, OnlyFans dotarł do rynku, który w dużej mierze został przeoczony przez tradycyjne media i platformy społecznościowe. 

Jednak by utrzymać taką machinę z pewnością trzeba kilku tysięcy, a przynajmniej kilkuset osób na pokładzie…

Otóż nie. 

W 2023 roku firma zatrudniała średnio zaledwie 42 osoby, w porównaniu do 61 pracowników dwa lata wcześniej. Redukcja personelu, w połączeniu z gwałtownym rozwojem firmy, doprowadziła do niezwykłych wskaźników produktywności.

W 2023 roku wygenerowali zysk operacyjny w wysokości 15,5 miliona dolarów na pracownika, co jest od 27 do 560 razy wyższym wynikiem niż w przypadku Big techów: Amazona, Apple czy Microsoftu.

Oczywiście nie można zapominać, że to właśnie setki twórców napędzają działania firmy. Natomiast szczupła struktura pozwala OnlyFans na efektywne skalowanie działalności przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej rentowności.

KONKURENCJA NIE ŚPI

Ich sukces przyciąga konkurencję. W ostatnich latach na rynku pojawiło się kilku firm bezpośrednio rywalizujących z OnlyFans, z których niektóre oferują twórcom jeszcze lepsze warunki.

Jednak umiejętność przyciągania i zatrzymywania zarówno twórców, jak i użytkowników, stworzyła efekt sieciowy, który okazał się trudny do skopiowania przez konkurentów.

Największe wyzwanie może jednak dopiero nadejść. W czerwcu 2024 X (dawniej Twitter) zniósł zakaz publikacji treści pornograficznych. Decyzja ta zbiegła się w czasie z uruchomieniem płatnych subskrypcji i funkcji przesyłania głosówek na platformie. Te zmiany pozycjonują X jako potencjalnego bezpośredniego konkurenta, rodząc pytania o to, jak platforma może wykorzystać swoją istniejącą bazę użytkowników i nowe funkcje, aby przejąć swój kawałek tortu.

Ponadto szybki rozwój AI, w tym generowanie obrazów, filmów i spersonalizowanych agentów, stanowi zarówno wyzwanie, jak i szansę dla platform takich jak OnlyFans. Technologiczna rewolucja może potencjalnie zmienić dynamikę tworzenia i konsumpcji treści na wiele sposobów.

Z jednej strony może ograniczyć popyt na treści tworzone przez ludzi. Wirtualne awatary dają nowe możliwości – mogą spełniać żądania użytkowników bez ograniczeń, działać w dowolnym języku i być dostępne przez całą dobę. 

Co więcej, biorąc pod uwagę, że niektórzy czołowi twórcy już korzystają z zespołów i AI do zarządzania komunikacją z fanami, użytkownicy mogą postrzegać twórców AI jako bardziej „autentycznych” w pewnych kontekstach.

Z drugiej strony, rozwój technologii może zwiększyć znaczenie autentycznych, tworzonych przez ludzi treści i interakcji. A przecież główną zaletą OnlyFans od zawsze był postrzegany bezpośredni związek między twórcami a ich fanami. 

Jeśli OnlyFans zdoła z powodzeniem zintegrować nowe technologie i odeprzeć pojawiających się konkurentów, zachowując przy tym autentyczność, której pragną użytkownicy, może kontynuować swoją trajektorię wzrostu. A wtedy – sky is the limit

Ostatecznie przyszłość OnlyFans, a także szeroko pojętej ekonomii twórców, będzie prawdopodobnie kształtowana przez delikatną równowagę między innowacjami technologicznymi a kontaktami międzyludzkimi. 

W miarę jak granice między interakcjami cyfrowymi a rzeczywistymi się zacierają, platformy, które potrafiły z powodzeniem poruszać się po tym grząskim gruncie, znajdą się w najlepszej pozycji do rozwoju w nadchodzących latach.

Maciej Marek

Główne źródła:
LINK 1
LINK 2
LINK 3

PLANUJESZ EKSPANSJĘ ZAGRANICZNĄ STARTUPU? ZAPRASZAMY NA EVENT “LET’S GET (C)LOUD” 

Od 2 lat OChK i Google Cloud prowadzą program “Let’s get (c)loud”, który wspiera startupy i scaleupy w technologicznym rozwoju. Jego istotnym elementem są wydarzenia onsite, które obfitują w merytoryczne dyskusje, ciekawych gości oraz sporą dawkę networkingu.

17 października w The Warsaw Hub odbędzie się kolejny meetup “Let’s get (c)loud”, którego tematem przewodnim będzie ekspansja zagraniczna. Nasi speakerzy podzielą się swoim know-how w zakresie budowania i egzekwowania planu wyjścia na globalne rynki. Swoje historie opowiedzą:  

  • Jacek Ratajczak, CEO, Zonifero

  • Kamil Rejent, CEO, Survicate 

  • Filip Sobiecki, Head of Growth, Quickchat AI 

Przyjdź na spotkanie, by poznać ich insighty, a także porozmawiać z ekspertami OChK i Google Cloud. 

POZNAJ MARKETING MASTERS I KURS MARKETINGU INTERNETOWEGO

Ponad 40h treści, cykliczne webinary, wspierająca społeczność na Discordzie. 

Odbierz 30% rabatu specjalnie dla subskrybentów naszego newslettera: AK30

📰NEWSY WARTE TWOJEJ UWAGI

OpenAI udostępnił Advanced Voice Mode dla użytkowników ChatGPT Plus i Team. Nowa wersja wprowadza pięć nowych głosów i dodaje niektóre funkcje personalizacji ChatGPT. Dzięki temu interakcje głosowe stają się bardziej spersonalizowane i kontekstowe.To kolejny krok OpenAI w kierunku ulepszenia interfejsu głosowego i zwiększenia dostępności zaawansowanych funkcji dla szerszego grona odbiorców.

W ostatnich czasie Qualcomm zwrócił się do Intela z propozycją przejęcia.Potencjalna fuzja mogłaby diametralnie zmienić rynek branży półprzewodników. Intel obecnie przechodzi przez jeden z najpoważniejszych kryzysów w swojej historii. Akcje firmy spadły w tym roku o około 60%. Jeśli transakcja dojdzie do skutku, z pewnością przyciągnie uwagę organów antymonopolowych ze względu na skalę i potencjalny wpływ na rynek.

Liczba ogłoszeń o pracę znacząco zmalała, a fala zwolnień wciąż się utrzymuje. Firmy zmieniają strategie, koncentrując się na produktach i usługach generujących przychody. W konsekwencji ograniczają zatrudnianie na poziomie entry-level, redukują zespoły rekrutacyjne i zamykają projekty oraz stanowiska, które nie przynoszą znaczących zysków.

Blue Origin przeszedł do kolejnego etapu w budowie swojej rakiety New Glenn. W poniedziałek firma przeprowadziła udane testy silników rakietowych. Sukces zbliży ich do planowanego na listopad startu rakiety New Glenn. Mierząca około 97,5 metra rakieta ma zrewolucjonizować komercyjne loty kosmiczne.

Jak Ci się podoba dzisiejsze wydanie?

Login or Subscribe to participate in polls.