- TECHNOFOBIA
- Posts
- Jesteś botem? | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego
Jesteś botem? | TECHNOFOBIA | Newsletter Artura Kurasińskiego
Skan oczu przy pomocy wielkiej kuli ma być początkiem nowego, lepszego świata. To wizja Sama Altmana, CEO OpenAI, który w sposób rodem z filmów szpiegowskich chce sprawdzić, czy aby na pewno nie jesteś botem.
Do tego celu w 2020 roku założył nowy projekt – Worldcoina. Startup jest częścią większej misji, a jego zadaniem jest stworzenie globalnego identyfikatora, globalnej waluty i aplikacji, która umożliwia płatności, zakupy i transfery przy użyciu własnego tokena, wraz z innymi aktywami cyfrowymi i tradycyjnymi walutami.
„Worldcoin is building the world’s largest identity and financial network as a public utility, giving ownership to everyone. We aim to create universal access to the global economy regardless of country or background, accelerating the transition to an economic future that welcomes and benefits every person on the planet”.
Ich największym dotychczasowym projektem jest Worldcoin Orb – czyli kula z wbudowanym czujnikiem do biometrycznego obrazowania tęczówki. Ma ona sprawdzić Twoją tożsamość w świecie pełnym treści opracowanych przez sztuczną inteligencję.
Gadżet przez wielu jest porównywalny do iPada, jednego z najbardziej kultowych gadżetów ostatnich lat. Jeszcze ciekawsza wydaje się wizja całego produktu. Worldcoin ma na celu udowodnienie, że 8 miliardów ludzi na Ziemi nie jest botami. Chcą skatalogować każdą osobę powyżej 18 roku życia, w zamian za co, będą rozdawać nagrody w postaci kryptowalut a samą walutę uczynią nowym globalnym pieniądzem.
Cały projekt wydaje się unikatowy na skalę Doliny Krzemowej, gdzie coraz trudniej o nowości. Jesteśmy świadkami kolejnych kopii świetnie prosperujących biznesów lub aplikacjami, które chociaż mają swoje zastosowanie, to brakuje im efektu WOW.
Część osób określa wizjonerskie plany jako nader ambitne, a część jako szalone. Dwa lata temu ich wizja wyciekła do mediów. Już wtedy spotkała się z ogromną krytyką dotyczącą prywatności.
Według Altmana, w tamtym momencie Worldcoin nie był gotowy, by pokazać swoją wizję światu. Jednak listopad 2022 może okazać się dla nich punktem zwrotnym. To wtedy światło dzienne ujrzał ChatGPT, a trend związany ze sztuczną inteligencją wyraźnie przyspieszył. Dlatego też wzrosło zapotrzebowanie na nowe sposoby potwierdzania tożsamości i odróżnienia człowieka od AI.
POCZĄTKI PROJEKTU
CEO projektu jest Alex Blania. Studiował fizykę teoretyczną na California Institute of Technology and the Max Planck Society. W 2020 jego uwagę przykuł pomysł obecnego szefa OpenAI – system wykorzystujący AI, który będzie rozdzielał każdemu po równo gotówkę na Ziemi, czyli inaczej uniwersalny dochód podstawowy.
Jednak by uniknąć oszustw, founderzy zdecydowali się na technologię skanowania tęczówki. Argumentowali to tym, że odciski palców mogą się zmienić, twarze są łatwe do ponownego uwierzytelnienia, ale trudne do porównania z dużym zbiorem danych, a prawa jazdy lub klucze prywatne mogą zostać skradzione czy sfałszowane.
Użytkownik rejestruje się w aplikacji, a Worldcoin Orb skanuje jego tęczówkę i przekształca jej obraz w liczby, aby algorytm mógł potwierdzić tożsamość. Firma twierdzi, że usuwa obraz biometryczny, a ciąg liczb jest zapisywany w bazie Worldcoina i na prywatnym krypto portfelu delikwenta. Dane nie są ze sobą w żaden sposób połączone, co ma zabezpieczyć prywatność użytkownika.
Wszystko brzmi pięknie, lecz bez użytkowników firma nie jest w stanie się rozwijać. Stąd, by przekonać ludzi do wzięcia udziału w eksperymencie, zdecydowali się rozdawać nagrody. Do tej pory przeprowadzili masę testów. Oferowali już Bitcoina, Tethera i AirPodsy. Jednak zdecydowali się na Worldcoiny – czyli ich własną kryptowalutę. Po pozytywnym skanowaniu, weryfikacji i dołączeniu do Worldcoina klient otrzymuje 25 tokenów. Na ten moment są one bezwartościowe, jednak gdy projekt złapie rozpęd, to ich cena może pójść w górę.
Okazało się, że same nagrody nie są wystarczające. Potrzebny był produkt, który zwróci uwagę ludzi i zachęci ich do skanowania. Pierwszy prototyp Worldcoin Orba wyglądał jak zwykła niebieska kula do kręgli. Zainteresowanie było zerowe. Dopiero gdy startup zbudował elegancki, srebrny gadżet to produkt wzbudził zainteresowanie szerszej publiki.
ROSNĄCE KONTROWERSJE
Jednak wizja Worldcoin o "zdecentralizowanej" przyszłości, w której ludzie są skanowani i rejestrowani przez firmę wspieraną przez Dolinę Krzemową, wygląda dla wielu jak początek apokalipsy i całkowitej utraty wolności.
Choć firma twierdzi, że cały proces będzie open-source’owy i zarządzany przez organizacje non-profit, to kontrowersje pozostają.
Pierwszą z nich jest oczywiście wykorzystanie osób, które nie orientują się dobrze w świecie technologii i są mamione wizją łatwego zarobku. Według BuzzFeeda i MIT Tech Review takie sytuacje miały miejsce w krajach rozwijających się, w których startup już skanował obywateli. Składał wyolbrzymione, a nawet fałszywe obietnice rodem z MLM-ów tylko po to, by uzyskać skan tęczówki. Blania zaprzecza tym rewelacjom i wskazuje, że te opinie o jego firmie były niesprawiedliwe, a sama spółka ciągle była we wczesnym stadium rozwoju.
Druga często poruszana kwestia dotyczy poufności danych. W tym przypadku szefostwo twierdzi, że proces gwarantuje całkowitą prywatność użytkownika, bo zaczytane dane z tęczówki nie są nigdzie przesyłane, a przekształcane w ciąg liczb, szyfrowane i dopiero wtedy przekazywane dalej.
Worldcoin wierzy, że stworzyli bezbłędny system potwierdzający autentyczność człowieka bez narażania jego prywatności.
A co na to inni eksperci? Cóż, Ci są sceptyczni.
Jon Callan, dyrektor Electronic Founder Fundation wspomina o braku edukacji użytkowników i trudnościach związanych ze zmianą tęczówki w przypadku problemów z danymi biometrycznymi:
„It’s problematic, he says, if users don’t realize they’re signing up for a global identity system, especially one that involves biometrics, which are a uniquely sensitive form of authentication. It’s really hard to revoke and reissue your iris”.
Ten argument można jeszcze obronić, ze względu na metodę zabezpieczającą wybraną przez Worldcoina, która sama w sobie daje mocne podstawy do tego, aby użytkownicy aplikacji nie musieli martwić się procesem skanowania. Przy tym musimy ufać, że firma rzeczywiście usuwa dane biometryczne.
Jednak, gdy obca osoba wejdzie w posiadanie Twojego prywatnego klucza, to koniec ze względu na zapisane w nim informacje. Jeśli ktoś nauczy się go wykorzystywać, nie omieszka tego zrobić przeciwko Tobie.
Eksperci podnoszą jeszcze jedną kwestię – w jaki sposób firma będzie mogła weryfikować w czasie, czy założone konta rzeczywiście należą do użytkowników?
„Worries about Worldcoin’s threats to privacy are overblown, given that the biometrics aren’t linked to anything. But Worldcoin’s stringent privacy protections have introduced a critical weakness. Because biometric authentication is a one-time process, there is no ongoing link between users and their World IDs. You’ve just found a way to generate a key, and that key can be sold or disposed of in any way people want. They have no framework, in any sense, for making sure these wallets are tied to the people who received them, other than their trust relationship with the people that they’ve hired to do the recruiting”.
Mówi Glen Weyl, ekonomista z Microsoft Research.
Bez stałego połączenia między World ID a danymi biometrycznymi nie będzie możliwości audytu rejestru użytkowników. Nikt nie będzie w stanie sprawdzić, ile z obecnych profili jest podrobionych, nawet sam Worldcoin.
CZY KTOŚ NA TYM ZAROBI?
Spora krytyka produktu, a także Krypto zima odbiły się na rozwoju Worldcoina. Aktualnie mają 1.4 miliona zapisanych osób. W ich planach ta liczba miała być 20-30x większa na koniec 2022 roku. W tym tempie skanowanie całej populacji zajmie im kilka tysięcy lat.
Choć popularność OpenAI i ChatGPT może im wydajnie pomóc. Według wizji Altmana, świat napędzany przez AI potrzebuje sprawiedliwego sposobu dystrybucji uniwersalnego dochodu podstawowego.
Jeśli AI zabierze nam miejsca pracy, to Worldcoin ma być mechanizmem zapewniającym, że bogactwo nie zostanie zarezerwowane tylko dla garstki osób. Jednak ani Blania, ani Altman nie podali żadnych konkretów, jeśli chodzi o wysokość dochodu podstawowego.
Elizabeth Renieris, ekspertka ds. prywatności w Oxford's Institute for Ethics in AI, twierdzi, że Worldcoin po prostu próbuje czerpać zyski ze społeczeństwa skoncentrowanego na AI, ukształtowanego przez bardziej znaną firmę Sama Altmana.
Pędzący rozwój AI wymusza lepszą kontrolę i potwierdzenie tożsamości. Im dalej w las, tym coraz trudniej będzie odróżnić treści wygenerowane przez AI, a te stworzone przez człowieka.
Stąd też pomysł startupu na "World ID", czyli odznakę potwierdzającą, że internauci nie są botami AI.
Jednak jeśli zastanowimy się, kto wydajnie „przyczynił się” do rozwoju deepfake-ów, problemów z rozróżnieniem tożsamości, to zdamy sobie sprawę, że wśród winowajców jest Między innymi OpenAI. Stąd właśnie słowa Elizabeth, że Altman stworzył problem, który rozwiąże innym produktem. Przy okazji zarabiając na tym furę pieniędzy.
Sukces Worldcoin będzie zależeć od tego, czy ich przekaz trafi do społeczeństwa. Firma chce promować integrację finansową i równy podział bogactwa, ale niektórzy obawiają się, jak bardzo prywatny i otwarty jest ten system. A startup dalej nie otworzył całkowicie swojego protokołu.
Zobaczymy, czy uda im się przekonać miliardy ludzi, że ta technologia ma sens i zmieni świat na lepszy przez zapobieganie fałszerstwom, a nie ubezwłasnowolnienie ludzkości.
Maciej Marek
🤖 Ruszyła sprzedaż nowego szkolenia z generative AI!
Zgodnie z zapowiedzią uruchamiamy sprzedaż wejściówek na kolejne szkolenie z zakresu generatywnej AI, które odbędzie się 15 maja w Warszawie.
Jeśli chcesz pogłębić swoją wiedzę praktyczną co i jak można stworzyć za pomocą ChatGPT, Stable Diffusion, DALL-E czy MidJourney to nasze szkolenie jest dla Ciebie idealnym miejscem na to. Począwszy od przykładów realizacji działających systemów, przez triki do stosowania na co dzień, skończywszy na praktycznej stronie zastosowania Generative AI w codziennej pracy.
Wasi ulubieni szkoleniowcy: Max, Tomek i Pamela pokażą na przykładach jak wykorzystywać AI w tworzeniu, weryfikacji danych, budowaniu skomplikowanych dokumentów, tabel, opracowań, "wstrzykiwaniu" danych potrzebnych AI do lepszej pracy, używaniu promptów i tworzenia super grafiki.
Do kogo kierujemy to szkolenie?Do pracowników kreatywnych, dziennikarzy, naukowców, marketerów czy PR'owców, którzy chcą nauczyć się wykorzystywać narzędzia AI w praktyce. Nie musisz kodować, nie musisz znać narzędzi — przyjdź, wszystkiego Cię nauczymy! Wyjdziesz z głową pełną pomysłów jak wdrożyć gen AI w swojej organizacji!Koszt: 899 zł netto (1106 zł brutto).Ważne! Dla osób, które były na poprzednim szkoleniu w ramach podziękowań i zachęty dajemy 15% zniżki a dla tych, którzy chcą kupić bilety dla większej ilości osób będzie zniżka 20% (od zakupu 3 biletów w górę). W sprawie kodów zniżkowych prosimy o kontakt ze mną na maila: [email protected] aby ustalić wszystkie szczegóły.
Sugeruję pośpieszyć się z decyzją, albowiem wiele z osób chce wysłać dużo swoich pracowników, więc zapewne miejsca na to szkolenie rozejdą się w ciągu 1-2 dni!
Szczegóły, agenda, link do zakupu wejściówek tutaj: https://gen-ai.pl/
👋 Chcesz Się Zareklamować U Mnie?
Chcesz zamieścić reklamę w tym newsletterze (albo blogu lub podcaście) i dotrzeć do bardzo wartościowej grupy odbiorców?
✉️ Newsletter - najpopularniejszy newsletter technologiczny w Polsce. Stworzyłem już 300+ wydań w czasie 6 lat. Obecnie subskrybuje go 6500+ osób (głównie menadżerowie, prezesi i osoby odpowiedzialne za zarządzenie w firmach i startupach). Format reklamy: tytuł, wstęp + grafika z linkiem (tutaj zobacz przykład). Cena: 2500 zł netto (4 edycje, jeden pełen miesiąc).
🎙️ Podcast - średnia słuchalność odcinków 600-800 osób. Godzinne odcinki, które są przeważnie wywiadami. Masz pomysł na format czy cały cykl z Tobą, czy Twoją firmą? Daj znać, na pewno wymyślimy razem coś ciekawego.
📜 Blog - zapraszam po szczegóły tutaj. Polecam ofertę zamieszczenia artykułu w cyklu “Biznes Hackers” (zobacz przykład tutaj).
Wywiad, materiał sponsorowany – od 6500 zł netto
Materiał sponsorowany + reklama w newsletterze – 8500 zł netto
Jakieś inne pomysły albo życzenia? Napisz proszę do mnie i ustalimy szczegóły: [email protected]
📰 Newsy Warte Twojej Uwagi
Elon Musk jednak inwestuje w AIX.AI to jego nowa firma poświęcona sztucznej inteligencji. Działalność została zarejestrowana w marcu, a jej dyrektorem jest Musk. Plotki o tym, że Musk planuje założyć firmę AI zaczęły się kilka dni temu, gdy ujawniono, że zakupił tysiące procesorów graficznych, aby zasilić produkt generatywnej sztucznej inteligencji. Nazwa X.AI pasuje do brandingu aplikacji do wszystkiego, którą planuje Musk. LINK
Wyszukiwarka Google ma być wsparta generatywnym AI. Nowa wyszukiwarka ma oferować bardziej spersonalizowane usługi. Będzie w stanie odpowiadać na pytania dotyczące kodowania i pisać kod na podstawie prośby użytkowników. Nad projektem pracuje obecnie 160 projektantów, inżynierów i managerów. Wyszukiwarka ma zostać uruchomiona w Stanach Zjednoczonych w maju. LINK
Millenialsi grają w gryOkazuje się, że millenialsi spędzają więcej czasu grając w gry wideo, niż Gen Z. Według Fandom, 52% millenialsów twierdzi, że gry są ich głównym wyborem rozrywki, a 40% spędza ponad 22 godziny tygodniowo grając (w porównaniu do zaledwie 29% nastolatków). Do tej pory millenialsi byli spychani na dalszy plan w kontekście rynku gier wideo.LINK
Amazon również inwestuje w AIAmazon udostępnił nowy pakiet narzędzi AI — w tym duży model językowy o nazwie Titan oraz usługę cloud computingu o nazwie Bedrock. Ta pozwala firmom dostosować modele, w tym modele firm zewnętrznych, takich jak Anthropic, przy użyciu własnych danych. Dzięki temu klienci będą mogli testować technologię AI bez konieczności zarządzania infrastrukturą, która je zasila. Amazon wydał również CodeWhisperer, zasilanego przez AI asystenta programowania, który jest bezpłatny do indywidualnych użytkowników.LINK