• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Jesteśmy na wojnie - Newsletter Artura Kurasińskiego

Jesteśmy na wojnie - Newsletter Artura Kurasińskiego

Bardzo starałem się znaleźć jakiś temat zastępczy i oderwać siebie i Was od pandemii ale poległem. To jest temat, który będzie nas angażował najbardziej w ciągu najbliższych miesięcy (a może i roku) bo nic nie może teraz równać się z poziomem zagrożenia oraz zmian społecznych i gospodarczych jakie ze sobą niesie.

Po pierwszym szoku związanym z tempem rozprzestrzeniania się wirusa i problemami służby zdrowia doszedł kolejny, równie ważny - jak poradzą sobie gospodarki krajów walczących z zarazą.

Polska w 2020 rok wkroczyła z galopującą inflacją, umierającą giełdą i wyborczymi hasłami zwiększania wydatków socjalnych (czyli dalszego drenażu budżetu). 12 marca GPW pobiła rekord spadków i zaczęto spekulować o czasowym zamknięciu parkietu.

Zaczęły też dochodzić pierwsze sygnały z branż transportowej o krachu. Chwilę później dołączyła turystyka, hotelarstwo, linie lotnicze i gastronomia. Potem kryzys rozlał się na branżę eventową, usługi, reklamę, kinową, artystów...

Na moment obecny nie ma chyba firmy, która już nie odczuwa skutków pandemii. A przecież jesteśmy w połowie kwarantanny, która prawdopodobnie zostanie przedłużona (mówi się nawet o kwietniu) oraz na początku całej pandemii w Europie (a może i świecie jak twierdzą naukowcy wieszcząc, że będziemy siedzieli w domach jeszcze 18 miesięcy...).

W Polsce jako kraju w którym królowały źle opłacana, tania siła roboczą oraz firmy funkcjonujące z minimalną marżą dokona się rzeź dziesiątek tysięcy firm i działalności. Niezależnie od tego kiedy skończy się pandemia nic nie będzie wyglądało tak samo. Wiele firm nie przetrwa i będzie zmuszona upaść.

Nie dziwi zatem, że rządy praktycznie wszystkich krajów na świecie wybrały w sumie jeden wariant walki z "korono-recesją" czyli rozdawanie pieniędzy, które mają pobudzić gospodarki.

Rząd w Polsce co prawda obiecuje wsparcie dla przedsiębiorców ale jak się dobrze wczytać to będzie tego co kot napłakał. Liczysz na pomoc? Licz na siebie.

Na bok poszły spory z ekonomistami o reguły budżetowe i poziom zadłużenia. Wracają pomysły UBI ("universal basic income") w postaci wypłaty każdemu np. 80% minimalnego miesięcznego wynagrodzenia.

Sam pakiet stymulacyjny dla amerykańskiej gospodarki może sięgnąć nawet 1,2 bln dolarów (!) a FED ściął stopy procentowe do zera. Nie ma żartów, jesteśmy na globalnej wojnie o gospodarkę.

Pojawią się zatem nowe możliwości i pola działania. Te podmioty, które przetrwają będą miał okres żniw (Amazon już teraz szuka 100 tysięcy pracowników!). Nastąpi zmiana w modelach konsumpcyjnych ale także przetasowania wśród liderów rynkowych.

Eksperci przebąkują o bezrobociu sięgającym 20% w Polsce co oznacza, że zmieni się i przewartościuje cały rynek. Prawdopodobnie cofniemy się o kilka lat pod wieloma względami.

Co to oznacza dla nas, przedsiębiorców? Natychmiastowe myślenie o planie "B" a nawet "C" i "D" dla swojej firmy. Nie czekaj na kolejne doniesienia z frontu walk tylko zbierz ludzi, weźcie swoje budżety i zacznijcie mądrze ścinać koszta.

Wybierz najbardziej pesymistyczną wersję i przygotuj się na nią. Przyjmijcie okres 6 miesięcy jako czas obowiązywania "doktryny wojennej". Jeśli się pomylicie to w najgorszym razie wyjdziecie z tego z dużym finansowym "tłuszczykiem" i dobrymi morale w zespole.

Być może trzeba będzie zredukować część personelu a może nawet zmienić siedzibę na mniejszą (albo wręcz wirtualną).

Być może trzeba będzie totalnie zmienić postrzeganie swojej branży i klientów - wymyśleć nowe modele biznesowe, inaczej pokazać wartość swoich usług i produktów, dostosować do nowych oczekiwań klientów.

Nie czekaj, nie odkładaj na później - masz szansę wyprzedzić liderów i dzięki czasami ryzykownym decyzjom zająć ich miejsce. Każde zagrożenie i gwałtowna zmiana niesie również możliwość zmiany i nowego otwarcia.

Podam swój przykład. Jestem bardzo mocno zaangażowany w trzy podmioty: Bearded Brothers (spółkę tworzącą gry wideo), Three Headed Monster (firmę robiącą hybrydowe gry planszowe oraz Astrography (spółka zajmująca się drukiem plakatów dla klientów z półki premium).

I pomimo dywersyfikacji każdą z tych firm dotknie kryzys. Będziemy musieli podjąć trudne decyzje. W na przykład w Astrography z dnia na dzień zostaliśmy pozbawieni możliwości wysyłania naszych produktów za pomocą Poczty Polskiej.

Adam (mój partner biznesowy) opisał dość szczegółowo nasze rozterki i problemy tutaj. Nie poddaliśmy się jednak i zaczęliśmy szukać innych dróg. Alternatywą jest zamknięcie fajnie rozwijającego się biznesu. Nikt z nas tego nie chce i już mamy kilka pomysłów na działanie w nowej sytuacji.

To samo radzę każdemu innemu przedsiębiorcy - działaj teraz. Nie daj się sparaliżować strachem i nie czekaj na to aż raty czy zatory finansowe cię dopadną. Za kilka miesięcy będzie za późno.

Musisz już teraz, dzisiaj mieć plan ratunkowy.

Do boju!

Artur Kurasiński

***

Poniżej lista wydarzeń, linków, pomocnych treści związanych z kulturą i nauką dostępna za darmo w sieci jako wkład w walkę z pandemią. Chętnie będę publikował w tym newsletterze kolejne takie informacje o takich inicjatywach (jeśli wiecie o nich to dajcie mi znać na [email protected])

Zbiory zdjęć muzeów - odwołano wystawę, na którą czekałeś? Oto fantastyczne zbiory fotografii, które obejrzysz za darmo z domu

Kursy topowych uniwersytetów za darmo - free access to over 3,800 courses from leading universities and companies

Jak stworzyć wirtualną klasę i prowadzić lekcje - jest to zbiór praktycznych wskazówek, które można wdrożyć samemu bez żadnych kosztów.

Lekcje w Sieci - to społeczny projekt nauczycielski, który ma za zadanie pomóc nauczycielom, uczniom i rodzicom w dotarciu do zweryfikowanych i poukładanych tematycznie treści edukacyjnych na wszystkich poziomach edukacyjnych.

Kultura w czasach pandemii - Marta Szadowiak aktualizuje i dzieli się linkami do wydarzeń kulturalnych udostępnianych za darmo w sieci.

Bony Jutra - to platforma, która w kilka minut pozwoli ci przygotować stronę i rozpocząć emisję bonów. Bonów, z którymi twoi klienci z czasem do ciebie wrócą, a ty odwdzięczysz się im za zaufanie.

EMPIK - na 60 dni udostępnia bezpłatnie na dwa miesiące ponad 11 tysięcy audiobooków i e-booków oraz do oferty słuchowisk i podcastów w aplikacji Empik Go.

Allegro - do 18 kwietnia wszyscy klienci będą mogli skorzystać z bezpłatnych dostaw zakupów z Allegro za pomocą Allegro Smart!

Mastercard - od 20 marca 2020 roku posiadacze kart Mastercard będą mogli płacić zbliżeniowo bez konieczności wpisywania kodu PIN do 100 złotych.

MAC Edukacja - wydawnictwo udostępniło bezpłatnie w internecie materiały dydaktyczne dla uczniów i nauczycieli przebywających w domach.

Dołącz do nas jako Marketing Manager/ka!

REKLAMA

Szukamy doświadczonego Marketing Managera/ki, który wesprze zespół Growth w planowaniu i egzekucji strategii marketingowej. 

Jeżeli posiadasz 5+ lat doświadczenia pracy w marketingu B2B, minimum rok na stanowisku liderskim oraz władasz językiem angielskim, to stanowisko dla Ciebie. 

Jako Marketing Manager/ka będziesz mieć okazję współpracować z zespołem Growth przy planowaniu realizacji strategii wzrostu firmy, koordynacji działań marketingowych i proponowaniu usprawnień. 

Jako lider/ka będziesz odpowiadać za koordynację działań 5 osób z zespołu Content Marketingu oraz Marketing Strategist i Web Designera & Developera. 

Jeżeli umiesz ustalać priorytety w oparciu o KPI, realizować cele i nieobcy ci lead generation marketing, koniecznie zobacz szczegóły naszej oferty i napisz do nas! 

Dołącz do peletonu Shield.Bike i zostań inwestorem

REKLAMA

Zainwestuj w rosnącą polską spółkę akcyjną o globalnych ambicjach!

Pomóż nam w ekspansji zagranicznej i zostań akcjonariuszem a tym samym współwłaścicielem biznesu. Stworzyliśmy dwa produkty dla zabezpieczenia rowerów Pierwszy nasz produkt to lokalizator dla rowerów ze wspomaganiem elektrycznym eBike a drugi to elektroniczna sztyca do roweru. Z naszym rozwiązaniem zabezpieczysz każdy rodzaj roweru.

Niniejszy materiał ma wyłącznie charakter promocyjny i reklamowy, a rodzaj oferty publicznej nie wymaga udostępnienia prospektu emisyjnego ani memorandum informacyjnego

JAK BILL GATES PRZEWIDZIAŁ OBECNĄ PANDEMIĘ?

Gig companies promoted their flexible hours as an economic lifeline for workers. In the coronavirus outbreak, it has been anything but.

Elon Musk sent a memo to SpaceX employees on Friday underplaying the dangers of COVID-19, the illness caused by the novel coronavirus, which is now considered a pandemic.

6-CIO GODZINNY DZIEŃ PRACY? TAK! (WYWIAD)

Łukasz Szymula Country Manager Poland & CEE

Mobile carriers are sharing data with the health authorities in Italy, Germany and Austria, helping to fight coronavirus by monitoring whether people are complying with curbs on movement while at the same time respecting Europe's privacy laws.

DoNotPay lets you share subscriptions without exposing your passwords.

ODWOŁALI KONFERENCJĘ? TO ZRÓBMY JĄ ONLINE!

https://kurasinski.com/prelekcje/

Jestem przedsiębiorcą, mówcą publicznym, komentatorem technologicznym oraz autorem gier i komiksów. Od ponad dwóch dekad obserwuje i tłumaczy wpływ technologii na nasze życie. Autorem jednego z najpoczytniejszych polskich blogów kurasinski.com. Jestem również prelegentem i uczestnikiem najważniejszych konferencji technologicznych w Polsce. Współtworzę najstarszy w Polsce cykl spotkań dla startupów Aula Polska oraz nagród Aulery. Zapraszam do współpracy - zobacz jak mogę Ci pomóc.

Social distancing is the only way to stop the coronavirus. We must start immediately.

Rozmowa z Tomem Tomaszewskim z Crunching Koalas o przenoszeniu gier na Nintendo Switch i ich najnowszym porcie ''Ruiner''

Microsoft's founder has been slowly inching away from his company. Now Gates has stepped down from the board seat he held for 34 years.

A shell company funded by SoftBank claimed BioFire, which is making novel coronavirus tests, infringed on its Theranos patents.

JOE ROGAN I WYWIAD Z EPIDEMIOLOGIEM

The local Sheriff’s office and county government has said that Tesla must comply with an order for nonessential businesses to temporarily shut down for three weeks to help stop the coronavirus. Elon Musk has said he thinks the panic over the pandemic is "dumb."

When your income depends on promoting travel, staying home comes at a cost.

Amazon.com plans to hire an additional 100,000 employees in the U.S., as people are turning to online deliveries at a breakneck pace to help contain the spread of the new coronavirus.

Brands must keep up with the expectations of consumers whose habits are changing.

Silicon Valley is a week ahead of the rest of the country in conducting a real-time experiment into whether it is possible to operate a fully remote workforce in the age of the coronavirus. It’s early days. And it has been messy.

The French competition authority said Apple and two wholesalers agreed not to compete on prices and distribution, "thereby sterilizing the wholesale market for Apple products."

Over the past week, one thing has become painfully clear for U.S. residents: COVID-19 is going to permeate every aspect of our lives for a long time to come. Those of us in and around tech have been noticing this for months now. First through the impact on our friends and colleagues in Asia, who […]

Chinese AI tools from tech giants like Alibaba make it easier to scrub online content—and anyone can buy them.

The videoconferencing service Zoom is a privacy minefield.

In the high-stakes world of gift giving in Asia’s financial hubs, Montblanc pens and leather folios are out -- toilet paper and surgical masks are most definitely in.

Hakerzy zaatakowali szpital kliniczny w czeskim Brnie - podały w piątek (13 marca) lokalne media. W placówce nie działają komputery, które zostały zainfekowane oprogramowaniem szyfrującym dla okupu (ransomware). W szpitalu przeprowadzano testy wykrywające koronawirusa.

Many businesses, local governments, and individuals are doing what is necessary to beat back the coronavirus—with little help from the White House.