• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Komu bije TikTok? Newsletter Artura Kurasińskiego

Komu bije TikTok? Newsletter Artura Kurasińskiego

Serwis Musical.ly powstał w 2014 roku jako pivot startupu edukacyjnego. Na początku w Chinach nie szło mu dobrze, ale szybko zdobył serca (i telefony) młodzieży na Bliskim Wschodzie, w Indiach, a potem w obu Amerykach i Europie.

Przepis? Weź popularny przebój muzyczny, wciel się w rolę piosenkarza i nagraj krótki wideo. Bum! Przepis piekielnie prosty jak i niesamowicie atrakcyjny dla dzieciaków wychowanych na YouTubie i Spotify’u. Witamy w krainie lip sync music videos!

Twórcy Musical.ly – Alex Zhu i Luyu „Louis” Yang stworzyli tak dobrą usługę, że skopiował ich... inny chiński tech-gigant (ByteDance), tworząc serwis Douyin.

Jednakże z chińskimi użytkownikami nie bardzo da się tworzyć międzynarodowy serwis, a więc BytDance stworzył wersję „zagraniczną” i nazwał ją TikTok. Był rok 2016.

Klonowi Musical.ly udało się szybko zdobyć 100 mln użytkowników (głównie w Chinach i Tajlandii). Samo Musical.ly natomiast radziło sobie coraz lepiej głównie poza granicami Chin.

Tajemną receptą było… pytanie się użytkowników, co by chcieli nowego. Brzmi banalnie, ale społeczność Musical.ly była piekielnie zmotywowana, żeby pomagać twórcom. Dodatkowo pewna drobna zmiana, poczyniona w 2015 roku, spowodowała gigantyczny wzrost:

„In April 2015, the company made a few small design tweaks to the app, including moving the logo in the videos. They had realized that when people shared the music videos, the logo was cropped out on Instagram and Twitter. The repositioned it so now it was easy to see what a Musical.ly video.”

W 2018 roku Musical.ly było dużym serwisem. Biznes był na tyle duży, że ByteDance zdecydowało się przejąć go za 1 mld $, po czym wygasiło markę Musical.ly i wrzuciło wszystkie aktywa pod znany wśród użytkowników zagraniczncyh brand TikToka.

Na początku przewagą Musical.ly był związek z muzyką, a potem – super inteligentny algorytm, który potrafi dostosować się do oglądającego. Ludzie raportują, że na oglądaniu wideo spędzają średnio dwie godziny przed pójściem spać.

„But that’s the magic of TikTok’s algorithm: it abstracts away culture! Machine learning figures out who will like what videos, you don’t have to even understand what the videos are about. In doing so, TikTok bypasses all the hard work other apps have done to try to derive the interest graph.”

TikTok stał się fenomenem biznesowym i kulturowym. Przez lata chińskie firmy próbowały tworzyć serwisy i usługi dla obszaru WEIRD (Western, Educated, Industrialized, Rich, and Democratic) i zderzały się ze ścianą. Bariera językowa i kulturowa uniemożliwiały współpracę oraz tworzenie społeczności. TikTok jako pierwszy w pełni chiński serwis społecznościowy pobił rynki zachodnie zagrażając wielkim, amerykańskim koncernom internetowym.

Chińskie rynki natomiast, z uwagi na uwarunkowania polityczne, albo były zamknięte, albo w najlepszym razie bardzo trudne do podboju dla amerykańskich spółek technologicznych.

Amerykańskie spółki spod znaku BigTech mogły zaprzestać swojej działalności lub wejść w upokarzające deale z komunistami (czym przekreślały swoją korpo-mantrę „don't be evil”).

TikTok to zmienił. Dzięki SI i algorytmom serwis dopasowuje się i jest w stanie pokonać barierę kulturową (dlatego stał się popularny w Indiach i na Bliskim Wschodzie). Należy to bardzo wyraźnie powtórzyć – to algorytm jest tajną bronią TikToka.

Stworzony i wyszkolony na setkach milionów ludzi pokazał już, że potrafi wpływać i kreować nowe gusta. Sprzężony z którymś z serwisów FAANG (Facebook, Apple, Amazon, Netlifx i Google), byłby morderczo skuteczny.

To, co stworzyli Chińczycy, może być Świętym Graalem dla zachodnich firm. Jeśli TikToka kupi Microsoft, podłączenie go do LinkedIna oznaczać będzie stworzenie niemal idealnego serwisu rekrutującego. Zadba o to algorytm, który będzie trenowany na zachodnich użytkownikach.

W rozpoczętej w zeszłym roku „wojnie handlowej” między Chinami a USA Prezydent Trump przegrywał. Pomimo amerykańskich restrykcji, chińska spółka Huawei w 2019 roku zwiększyła przychody o 19%.

Amerykański rząd nałożył niedawno na tę spółkę nowe restrykcje. Wpływanie na decyzje innych krajów i zmuszanie ich, aby nie wybierały chińskich rozwiązań z zakresu technologii 5G idzie ociężale, a amerykańskie alternatywy w tej sprawie nie wyglądają dobrze.

Trump chwycił się ostatecznego argumentu: ogłosił TikToka „zagrożeniem dla bezpieczeństwa narodowego” i zagroził banem dla aplikacji w USA, jeśli firma nie zostanie sprzedana bardziej „cywilizowanym” właścicielom.

Pierwszą ofiarą nowej wojny został Kevin Meyer, CEO TikToka, amerykański menadżer, który przeszedł do chińskiego koncernu z Disneya. Zaledwie po trzech miesiącach zrezygnował z funkcji, tłumacząc, że pisał się na tworzenie spółki, a nie na polityczną nawalankę:

„I understand that the role that I signed up for—including running TikTok globally—will look very different as a result of the US Administration’s action to push for a sell off of the US business.”

Kilka lat temu komuniści rządzący Chinami postawili sobie za cel dominację pod kątem technologicznym i dlatego wprowadzili szybko zmianę w swoim prawie. Nie mogą sobie więc pozwolić na to, ażeby ktoś kradł ich technologie.

Takie technologie jak SI oraz rozpoznawanie mowy czy tekstu zostały dodane do listy produktów, które rząd chiński uważa za istotne do „ochrony krajowego bezpieczeństwa”.

„AI interface technologies such as speech and text recognition, and those that analyze data to make personalized content recommendations, were added to a revised list of export-control products published on the Ministry of Commerce’s website late Friday. Government permits will be required for overseas transfers to ‘safeguard national economic security,’ it said.”

Innymi słowy – Trump może zmusić ByteDance do sprzedaży firmy ale to nie spowoduje, że w ręce Amerykanów wpadł najcenniejszy skarb: algorytm TikToka.

„Tiktok released user numbers for the first time, as part of its lawsuit against the US government. 11m US MAUs in January 2018 and 40m last October, and that shot up to 92m in June this year. Globally, it has 690m MAUs (all outside China), meaning the US is actually a small percentage of users, but of course will be a much larger share of actual and potential revenue.”

Zainteresowane są już głównie tylko dwie firmy: Microsoft i Oracle (a także prawdopodobnie Walmart). W tym tygodniu najpewniej dowiemy się, która z nich na poważnie rozważa przejęcie TikToka i co dokładnie wejdzie w skład tej transakcji.

Dlaczego rząd w Pekinie tak bardzo nie chce dopuścić do tej transakcji? Mogłoby to zniweczyć bowiem mocarstwowe plany, związane z eksportem chińskich technologii. Kolejne państwa zaczęłyby kwestionować chińskie usługi i produkty, a przecież przyszłość ma należeć do Chińskiej Republiki Ludowej.

Chiny od dawna są obsesją Trumpa, a jego szanse na powtórną wygraną maleją. Prezydent USA poległ na polu walki z pandemią i liczył, że danie pstryczka w nos chińskim planom pozwoli mu zostać Prezydentem w Białym Domu.

Wygląda na to, że Chińczycy ponownie ograli Trumpa i spowodowali, że wymuszone przejęcie TikToka skończy sie wyrzuceniem pieniędzy w błoto.

Miało być szybkie zwycięstwo i upokorzenie przeciwnika w okresie kampanii wyborczej. Skończy się zaś na liczeniu strat wizerunkowych i stracie punktów w sondażach.

Może Trump powinien przeczytać „Sztukę wojny”?

„Kto wie, kiedy może walczyć, a kiedy nie może, odnosi zwycięstwo.”

Artur Kurasiński

PS Ruszyłem z tworzeniem drugiej części komiksu edukacyjnego o nauce i technologii dla dzieciaków "Roża, a co chcesz wiedzieć?". Tym razem będzie jeszcze więcej treści, więcej lekcji programowania i 9 super ekspertek i ekspertów (między innymi: Janina Bąk, Krzysztof Gonciarz czy Piotr Konieczny). Jeśli chcesz wesprzeć ten projekt albo kupić w bliskiej przyszłości komiks to ZAPISZ SIĘ PROSZĘ TUTAJ >>

Dziękuję ❤️

Dziś mam urodziny i to będzie dla mnie najlepszy prezent! :)

CHCESZ USPRAWNIĆ SWÓJ E-COMMERCE, ALE NIE WIESZ JAK?

REKLAMA

Zarejestruj się na bezpłatny webinar, dzięki któremu:

  • poznasz najczęściej popełniane błędy w e-commerce (które mogą dotyczyć również Ciebie)

  • podpowiemy Ci, jak optymalizować i modernizować swój sklep

  • zobaczysz, jak wygląda audyt w praktyce w ramach studium przypadku czołowego klienta z branży retail

Organizatorem webinaru jest zespół Centrum Kompetencyjnego E-Commerce & Customer Experience w Sii Polska. Zatrudniając ponad 4 500 specjalistów, Sii jest największym dostawcą usług doradztwa technologicznego, transformacji cyfrowej, BPO i inżynieryjnych w Polsce realizującym projekty e-commerce dla największych firm polskich i zagranicznych.

Informacje o ponad 1700 profilach na Patronite.pl - wiemy ile zarabiają, ilu mają patronów i za co płacą patroni!

Pinterest, a social-sharing site popular for pinning recipes, home inspiration and more,...

Every business is shooting for sustainable growth. Growing your customer base, turnover, and profits in manageable fashion is the key to long-term success. The only way […]

Lessons learned from IT leaders who successfully moved to a SaaS-based business model.

SZCZYPTA - POSŁUCHAJ PODCASTU EDYTY KOWAL!

Szczypta to misz-masz tematów, które na klatę bierze Edyta Kowal. Rozmawia tu z ludźmi, których podziwia i szanuje. Ale niekoniecznie z tymi, z którymi związana jest zawodowo.

Czego możecie się zatem spodziewać po tym formacie? Szczypty pasji, marketingu, biznesu i kultury. Do tego szczypty Kowal na solo z samą sobą.

W pierwszych odcinkach posłuchacie o livestreamingu - swoim doświadczeniem dzielą się: Maciek Sawicki i Wiktoria Wójcik z inSTREAMLY oraz Maciek Boroń, twórca działu Beyond Advertising w MediaCom.

Edyty i jej gości posłuchasz na: Spotify, Apple Podcasts, Spreaker.

The membership services company has raised around $256 million to date. New investors include New Enterprise Associates (NEA), Wellington Management and Lone Pine, and existing investors Glade Brook Capital, Thrive Capital, DFJ Growth and Index Ventures also participated in the round.

Patreon ha...

The tech firm has created a way to spot computer-manipulated videos and photos.

Inspektor Ochrony Danych outsourcing

REKLAMA

W gronie naszych klientów znajdują się grupy kapitałowe, spółki giełdowe i instytucje państwowe.

Jako Inspektor jesteśmy zespołem prawników i informatyków, dzięki czemu otrzymujesz ekspertyzę obu dziedzin zaangażowanych w bezpieczeństwo.

Umów się na bezpłatną wstępną ocenę zgodności z normami bezpieczeństwa Twojego programu ochrony danych:

Facebook, Amazon and Google all have their problems, but Apple is losing friends faster

Podczas gdy każdego dnia tysiące ludzi umierają z powodu koronawirusa, firmy z branży technologicznej…

A strange phenomenon has emerged near Amazon.com Inc. delivery stations and Whole Foods stores in the Chicago suburbs: smartphones dangling from trees. Contract delivery drivers are putting them there to get a jump on rivals seeking orders, according to people familiar with the matter.

BIZNES HACKERS: FAST WHITE CAT

Cezary Kożon - Prezes Zarządu Fast White Cat

Kolejny artykuł z serii „Biznes Hackers”. Tym razem swoimi biznesowymi doświadczeniami dzieli się Cezary Kożon, Prezes Zarządu Fast White Cat. Polecam również zapoznać się z biznesowymi historiami firm Coffedesk, Clearcode oraz Voucherify.

Jeśli chcesz żeby twoja firma została opisana w tym cyklu napisz do mnie ([email protected]). Koszt publikacji: 2000 zł netto.

WYWIAD Z MARKIEM KASPERSKIM

Marek Kasperski - Prezes Zarządu Artkomiks.pl

"...Wczoraj brałem udział w aukcji w Los Angeles, na której zebrano pamiątki filmowe z takich produkcji jak „Blade Runner”, „Ghost In The Shell”, „Terminator” i wielu innych. Te pamiątki to oryginalne elementy scenografii, kostiumy, rekwizyty użyte na planach filmowych, których co jakiś czas pozbywają się magazyny filmowe i wtedy przechodzą do rąk prywatnych kolekcjonerów, ale też profesjonalnych podmiotów, jak galerie i domy aukcyjne..."

Zoom continues to benefit from the coronavirus pandemic after going public last year, and expectations are now higher for the remainder of the fiscal year.

The tactic has become widespread on battlefields overseas and now appears to be proliferating to organized crime.

Amazon’s Prime Air drone delivery service has been certified by the USA’s Federal Aviation Administration as a drone airline. The decision paves the way for it to start offering commercial deliveries on a trial basis.

🦄 Akademia Globalnego Startupu 🦄

Akademia Globalnego Startupu to pierwszy w Polsce, największy i najbardziej zaawansowany program online dla twórców startupów technologicznych.

Instruktor: Błażej Abel (Founder i CEO Landingi). 60 osobowy zespół, klienci z ponad 80 krajów i ponad 8 milionów zł ARR, trzy rundy inwestycyjne na ponad 6 mln zł).

Czego się nauczysz: Pozyskiwanie kapitału, Pitch Deck, Budżet, Cashflow, Rozliczenia, Cennik, KPI, Budowa zespołu, Rekrutacja, Produkt, Sprzedaż globalna, Zdobywanie zagranicznych klientów.

Dołącz do listy oczekujących, a otrzymasz pełną agendę, datę startu i priorytetowe miejsce w pierwszej edycji programu (edycja VIP).

Tech oracle Jaron Lanier saw the evils of social media platforms before anyone else. Now he talks about whether Twitter activism really works, how to fix Facebook, and why he won't be joining Silicon Valley's overlords in New Zealand.

BENTONVILLE, Ark., Sept. 1, 2020 — Walmart is launching a new membership program that brings together in-store and online benefits to save customers money and time like no other retailer can: Walmart+.Walmart+ uses the company’s unique assets to make life easier for busy families. Along with the power of its online presence, Walmart+ has the reach…

From Covid conspiracies to election scams, automated advertising software plays a large—and largely unseen—role.

The streaming services are in charge, and bringing a ruthless new culture with them.

The long tail of AI is, in some ways, a measure of the complexity of the problem being solved and the effort needed to tackle it. There are, however, ways to treat the long tail as a first-order concern and build for it.

Last month, we announced new features coming to our publishing tools — specifically, more customizability, frictionless reading, and a better space for short(er)-form content. Last week, we announced…

Amazon is creating an entirely new fitness band and health service, called Halo. The Halo Band is a simple gadget with no display, but the Halo app is more interesting. It can use your camera to create a 3D scan of your body and calculate your body fat. It also listens to the tone of your voice.

Rock-climb without fear. Play a symphony in your head. See radar with superhuman vision. Discover the nature of consciousness. Cure blindness, paralysis, deafness, and mental illness.

Over the past year, Netflix has attempted to expand its appeal in part by making a title or two free to non-paying users in select markets. Now the American giant is extending this test to users across the globe — with a larger free catalog.

Made up of several small drones, the ‘dragon robot’ can turn into a square or a snake, for instance, to navigate spaces.

The U.S. tech sector now has a market cap of more than $9 trillion, making it more valuable than all European stocks, according to Bank of America.

Work from home for blue collar workers.

NEXT POST: Part II of my thoughts on TikTok, on how the app design is informed by its algorithm and vice versa in a virtuous circle.

AI tools are shaping next-generation theorem provers, and with them the relationship between math and machine.

2020 has seen the emergence of a new wave of ethical AI – one focused on the tough questions of power, equity, and justice.

Most detailed report yet about the impact of giant satellite clusters says damage to observations is unavoidable.

The startup’s debut electric car will offer a market-leading range as high as 517 miles from a 113.0-kWh battery pack when it comes out in 2021.

And why other tech companies might do the same.

This could make direct listings possible for a wider swath of companies going public.

Pinterest terminated its massive 490,000-square-foot lease at San Francisco’s unbuilt 88 Bluxome project, citing a shift towards a more distributed workforce.

A gdyby tak świetna zabawa mogła nigdy nie mieć końca? Dzięki BYGGLEK to możliwe! IKEA oraz Grupa LEGO połączyły siły i stworzyły kolekcję ciekawych rozwiązań do budowania i jednocześnie przechowywania, by zapewnić więcej miejsca na codzienną zabawę. Twórz, buduj i baw s...

Facebook's Audience Network revenue on iOS could be slashed by up to 50%, and Facebook isn't happy about it.

Apple and Epic’s Fortnite fight now risks pulling the Unreal Engine and all the game developers, filmmakers, and other third-party developers that rely on it into the crossfire. Here’s why Unreal has become such a pivotal part of Epic’s business, and what’s at risk if Apple is successful in pulling iOS and macOS support for the platform.

Changes in Spotlight Search on iOS and iPadOS 14 beta, a significant update to its Applebot support page, and an increase in crawling from AppleBot signify that Apple may be launching a search engine soon.