• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Krytyka web3 - Newsletter Artura Kurasińskiego

Krytyka web3 - Newsletter Artura Kurasińskiego

Web3 rozgrzewa rynki i giełdy. I otrzymuje coraz więcej celnych ciosów z różnych stron. Ja sam na początku 2021 roku piałem z zachwytu nad niesamowitą technologią i zmianami jakie może ze sobą wnieść masowe zastsowanie NFT. Dzisiaj jestem mniej optymistyczny. Dlaczego?

Trochę kontekstu. Najpopularniejsza obecnie platforma do handlu NFT, OpenSea, właśnie pozyskała kolejną rundę finansowania przy wycenie $13.33 mld. Samsung potwierdził, że jego nowe inteligentne telewizory będą "wspierać NFT" (czy to znaczy, że będą mogły uruchamiać aplikacje takie jak OpenSea itp?).

Apple co prawda nie chce wspierać ani budować swojego metaverse (i trendu NFT). Ale firma Cooka chce budować rozwiązania wspierające gry, komunikację w zakresie AR a nie pełnego VR jak to ma miejsce w wypadku Meta i Oculusa.

"If the claim is true, Apple's approach to mixed reality would be very different than that of its rival Meta. Where Meta has shifted its AR and VR strategies toward the metaverse, Apple appears determined to avoid it. Whether or not that strategy could work is another matter. Apple's reported strategy could pay off if metaverses struggle, and might thwart Meta's plans by limiting overall interest in virtual worlds. If metaverses do succeed, though, Apple could miss out and find itself supporting others' VR environments."

GameStop Corp. uruchamia komórkę, który ma rozwijać rynek tokenów NFT i nawiązywać partnerstwa w zakresie kryptowalut. popychając firmę w kierunku bardzo głośnych obszarów, ponieważ stara się odwrócić swoją podstawową działalność związaną z grami wideo.

"Spółka zatrudniła do tej pory ponad 20 osób do projektu w ramach którego zbuduje internetowe centrum kupna, sprzedaży i handlu NFT oraz wirtualnych dóbr z gier wideo (takich jak stroje awatarów i "skórki" broni). Po ogłoszeniu planów kurs spółki skoczył o 20%."

Jednym z najbardziej obecnie cytowanych tekstów krytycznych wobec web3 popełnił Moxie Marlinspike (prawdziwe imię i nazwisko Matthew Rosenfeld), twórca aplikacji do bezpiecznego przesyłania wiadomości Signal (i jej już były prezes), napisał szeroko komentowany esej "My first impressions of Web3", w którym zagłębił się w techniczną architekturę NFT i "obecny stan web3", wskazując na to, jak bardzo polegają one na scentralizowanych warstwach abstrakcji, które sprawiają, że pojęcie "zdecentralizowany" staje się bezprzedmiotowe, i pytając szerzej, jak można zbudować "zdecentralizowane" produkty, z których normalni ludzie mogą korzystać bez konieczności stosowania scentralizowanych warstw.

Krytyka web3 w wykonaniu Marlinspike'a jest niestety bardzo, ale to bardzo logiczna oraz oparta na faktach. Jest to z jednej strony lektura trudna dla entuzjastów (do których należę), ale też pokazująca w jak krótkim czasie wygenerowaliśmy "hype" na wszystko co web3 się tyczy (głównie NFT).

Tak naprawdę chodzi tylko o serwery. Marlinspikes twierdzi, że jednym z powodów, dla których sieć jest scentralizowana, jest to, że ludzie nie chcą stawiać własnych serwerów. A w blockchainie chodzi właśnie o serwery:

"Blockchainy są zaprojektowane jako sieć peerów, ale nie są zaprojektowane tak, że jest to naprawdę możliwe dla twojego urządzenia mobilnego lub przeglądarki, aby być jednym z tych peerów".

Już teraz firmy takie jak Infura czy Alchemy budują firmy podobne do "AWS dla blockchainów", a graczy wykonujących faktyczną interakcję z blockchainem jest zaledwie kilku.

"Aby uczynić te technologie użytecznymi" - pisze Marlinspike - "przestrzeń konsoliduje się wokół ... platform. Ponownie. Ludzie, którzy uruchomią dla ciebie serwery i będą udoskonalać nowe funkcje, które się pojawią. Infura, OpenSea, Coinbase, Etherscan".

I można argumentować, że centralizacja jest ... lepsza! Marlinspike pokazuje, że OpenSea może być lepszą platformą bez blockchain'owości, wszystkich tych opłat za gaz i skomplikowanych interfejsów użytkownika, które się z tym wiążą. I nie byłoby to takie trudne dla OpenSea, aby po prostu opublikować dziennik wszystkich transakcji. Tak po prostu.

Ostatecznie, "to jest nowa gorączka złota", twierdzi Marlinspike. Większość ludzi nie siedzi w tym dla "pięknej przyszłości internetu", tylko po to, by zarabiać handlu na krypto. A to może skończyć się jeszcze większą centralizacją.

I pokazuje to poprzez sprowadzenie m.in. do absurdu idei NFT poprzez stworzenie aukcji, która podmieniała zakupioną grafikę na emoji kupy Moxie w tak bardzo prześmieczy sposób pokazuje podstawowe problemy związane z bezpieczeństwem, regulacjami i stworzonymi standardami (a raczej ich brakiem).

"W ramach eksperymentu stworzyłem więc NFT, który zmienia się w zależności od tego, kto na niego patrzy, ponieważ serwer WWW, który serwuje obraz, może wybrać różne obrazy w zależności od IP lub User Agent żądającego. Na przykład, wyglądał on inaczej na OpenSea, inaczej na Rarible, ale kiedy go kupisz i obejrzysz z portfela kryptowalutowego, zawsze będzie wyświetlany jako duży emoji 💩. To, na co licytujesz, nie jest tym, co dostajesz. Nie ma nic niezwykłego w tym NFT, jest to sposób, w jaki zbudowane są specyfikacje NFT. Wiele z najwyżej wycenianych NFT może w każdej chwili zamienić się w emoji 💩; ja tylko wyraźnie to zaznaczyłem."

A przy okazji wypowiedzi Rosenfelda pojawiła się krytyka samego Signala, który, chce wprowadzić... płatność kryptowalutami za pomocą komuniktora.

“Signal and WhatsApp have effectively protected end-to-end encryption from multiple legal attacks at the state and federal level,” said Alex Stamos, who worked on encryption issues while serving as Facebook’s chief security officer. “But the addition of pseudo-anonymous money transfer functions greatly increases their legal attack surface, while creating the possibility of real-life harms (extortion, drug sales, CSAM sales) that will harm them in court, legislatures and public opinion.”

Jak pisze Protocol - "krypto Twitter" (czyli najważniejsi użytkownicy Twittera omawiający web3 i zagadnienia związane z kryptowalutami) od dłuższego czasu spierał się o bardzo podobne kwestie dochodząc do innych wniosków:

Brian Armstrong zgodził się z dużą częścią wpisu, ale argumentował, że "istnieje duża różnica między korzystaniem z platformy, która jest również właścicielem wszystkich danych (web2), a platformą, która jest tylko pośrednikiem do zdecentralizowanych danych (web3)."

Vitalik Buterin powiedział, że użytkownicy nie będą musieli stawiać własnych serwerów, a programiści mogą wykonać za nich tę pracę. "Użytkownicy generalnie akceptują domyślne ustawienia podane przez deweloperów" - napisał na Reddicie - "a wielu deweloperów naprawdę autentycznie dba o decentralizację i martwi brak zaufania (a rosnące problemy prawne z prowadzeniem scentralizowanych punktów zaufania popchną ich do większej troski)".

Balaji Srinivasan porównał stan rzeczy do Netflixa sprzedającego płyty DVD: "Wiedzieli, że streaming to przyszłość. Ale wiedzieli też, że przepustowość jest ograniczona. W 2022 roku wiele podmiotów web3 jest częściowo scentralizowanych. Wiedzą, że decentralizacja jest przyszłością. Ale przestrzeń blokowa jest ograniczona".

"To jest jak horoskop", Harper Reed napisał na Twitterze, "ludzie, którzy są pro kryptowalut są jak 'dokładnie. mamy pracę do wykonania', ludzie, którzy są przeciwko są jak 'zobacz, że to dlatego jest złe'".

Marlinspike napisał poważne oskarżeniem obecnego sposobu funkcjonowania web3 i wygląda, że ma dużo racji - wystarczy spojrzeć na zdolność / chęć OpenSea do powstrzymania sprzedaży skradzionych NFT Bored Ape, czy też na dominację Coinbase na rynku handlu bitcoinami, albo na fakt, że Andreessen Horowitz wydaje się w zasadzie zainwestować w całą branżę związaną z "krypto".

O tym samym pisał Jack Dorsey, który (już jako CEO Block) zaczął być blokowany na Twitterze przez najbardziej znane postacie sceny krypto. Co takiego głosił były szef Ćwierkacza? Ano zarzucał (m.in funduszowi AZ16), że web3 chodzi na pasku kilku VC i nie można mówić o decentralizacji.

"You don’t own “web3. The VCs and their LPs do. It will never escape their incentives. It’s ultimately a centralized entity with a different label."

Jakby ktoś chciał się uzbroić w argumenty "dlaczego NFT są złe?" to proponuje zapoznanie się z tym (uprzedzam- długim!) tekstem. Jest w nim wiele perełek i wniosków, które wskazują na (chwilę obecną) budowanie popytu na coś, co nie jest nam zupełnie potrzebne, nie rozwiązuje żadnego problemu (dodanie blockchaina komplikuje sprawę) a dodatkowo pogłębia kryzys klimatyczny i co gorsze - generuje olbrzymie problemy prawne oraz związane z cyberbezpieczeństwem.

Tak więc web3 / NFT to jedna z największych rewolucji czy kolejna bańka na której zarobią głównie fundusze i niektórzy gracze (i złodzieje)? Ja nie mogę sie nadal zdecydować.

Artur Kurasiński

PS Jeśli spodobał Ci się ten tekst to to kliknij tutaj i zostań moim płatnym subskrybentem(12 złotych miesięcznie albo 120 zł za rok). Dzięki Twojemu wsparciu będę mógł pisać i nagrywać więcej podcastów. Z góry bardzo dziękuję!

OD DZIŚ MÓJ NEWSLETTER W WERSJI AUDIO!

Zgodnie za zapowiedzią - od dziś możesz wysłuchać mojego wstępniaka (dzięki współpracy z partnerem: earborne media). Do tej pory mojego nagrania dostępne były na EmpikGo, ale od teraz stają się częścią mojej oferty dla wszystkich chętnych. Zapraszam do subskrypcji mojego podcastu na Spotify (jak i innych platformach streamingowych)

JAK PROMOWANO FANCY BEARS? LIVE Z TWÓRCĄ

Live debata na temat web3 i NFT - Tomasz Palak, Bartek Sibiga i Artur Kurasińki

To jest próbka jak będą wyglądały specjalne treści dla subskrybentów (do tego dojdą podcasty). Live z Bartkiem Sibigą i Tomasz Palak podczas którego debatujemy nad temat NFT i web3 w kontekście kampanii Fancy Bears Metaverse. Opinie są bardzo pozytywne - ponad 95% osób napisało, że to jeden z najlepszych materiałów dotyczący NFT jaki zobaczyli w języku polskim!

Zobacz zapis wideo naszej rozmowy (1h 30 minut) na:

Jeśli spodobało Ci się ten live to kliknij tutaj i zostań moim płatnym subskrybentem i wesprzyj mnie w tworzeniu takich treści. Dziękuję!

EKONOMIA TWÓRCÓW - CO TO JEST? (PODCAST)

REKLAMA

W piątym odcinku podcastu "Metagame" o ekonomii twórców rozmawiam z Joanną "Frotą" Kurkowską. Co to jest, dlaczego to jest ważne dla twórców i twórczyń, jakie narzędzia wspierają ten trend i ile można na to tym zarobić? Zapoznaj się też z innymi odcinkami a tutaj znajdziesz bazę linków i informacji o zagadnieniach o których prowadzący mówią w swoich podcastach.

REKLAMA NA MOIM BLOGU I NEWSLETTERZE

Jeśli chcesz zamieścić reklamę w tym newsletterze i dotrzeć do bardzo wartościowej grupy odbiorców to zapraszam! Cena: 2000 zł netto (4 edycje, jeden pełen miesiąc).

Newsletter - najpopularniejszy newsletter technologiczny w Polsce. Stworzyłem już 209 wydań przez 4 lata. Obecnie subskrybuje go 6495 osób (głównie menadżerowie, prezesi i osoby odpowiedzialne za zarządzenie w firmach i startupach).

Format reklamy: tytuł, wstęp + grafika z linkiem (tutaj zobacz przykład).

Blog - zapraszam po szczegóły tutaj. Polecam ofertę zamieszczenia artykułu w cyklu “Biznes Hackers” (zobacz przykład tutaj).

  • Wywiad, materiał sponsorowany – od 6000 zł netto

  • Materiał sponsorowany + reklama w newsletterze – 8000 zł netto

Napisz do mnie i ustalimy szczegóły: [email protected]

WYWIAD Z ANIOŁEM BIZNESU

REKLAMA

Doświadczony inwestor i Anioł Biznesu Paweł Zylm wyjaśnia swoją strategię inwestycyjną, jak ocenia polskich startupy i dlaczego inwestuje swoje prywatne pieniądze. Zapraszam do posłuchania darmowego fragmentu!

POLSKI RYNEK USŁUG FINANSOWYCH - WYWIAD

Wywiad z Marcinem Adamczykiem z Blue Media na temat polskiego rynku usług finansowych, problemów i wyzwań w 2022 roku.

DANE, WYKRESY, STATYSTYKI

"While venture capitalists are pumping more money into crypto, their total investment of less than $35bn is dwarfed by the total value of crypto. (That stands, at time of writing, at $2 trillion.) Source: Dove Metrics"

"The number of podcasts on Spotify is growing far more rapidly than the number of ears that can listen to them. Over the last few years, Spotify’s user base grew 84% while the number of podcasts available skyrocketed 1630%. The result: For listeners, it’s harder to discover stuff to listen to. For podcasters, it’s harder to find underserved markets to podcast for."