• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Kto wygra wojny streamingowe? Artur Kurasiński Newsletter

Kto wygra wojny streamingowe? Artur Kurasiński Newsletter

Nie wiem jak wy, ale ja coraz częściej łapię się na tym, że zamiast "co obejrzeć" próbuję ustalić "kiedy mam na to czas". I oczywiście nie mam na myśli telewizji. Nawet nie patrzę już na newslettery, powiadomienia i reklamy z serwisów w których mam wykupioną subskrypcję. Oglądanie seriali z miłego relaksu stało się obowiązkiem. Bo zawsze coś można przegapić.

Oprócz Netfliksa kolejne platformy streamingowe szturmują nasze ekrany (i kieszenie). 12 letnia firma, która w 2007 roku przerzuciła się z wysyłania DVD na streaming (i wprowadziła terminy "bing-watching" oraz "netflix and chill" do masowego obiegu) filmów nie będzie już tak prosto pozyskiwała klientów - konkurencja zaczęła walkę o uwagę i portfel widza.

Bo już nie tylko Amazon, Apple, HBO, Disney chcą nam sprzedawać swoje treści ale CBS, Starz czy ESPN (nie wspominając o HBO Max i NBC Universal, których to usługi streaminegowe mają zabebiutować w 2020 roku).

Gdyby chcieć zasubkrybować wszystkie liczące się serwisy w 2019 roku to wyjdzie aż 9 platform a nasz rachunek będzie opiewał na ponad 90$. To w sumie więcej ile niedawno płacono za telewizję kablową. Obłęd. A przecież to serwisy streamingowe obiecywały nam wolność od "kabla"...

Jeśli powiedzenie "content is king" nadal jest aktualne ale to video jest Thanosem. A skoro o superbohaterach mowa to wygląda na to, że pojedynek o uwagę i kieszenie klientów rozegra się między Disney+ a Netfliksem (z przewagą na Disneya).

Chief Content Officer Netfliksa Ted Sarandos kpił niedawno ("I was surprised it took everyone this long") w kontekście pojawienia się konkurencji dla czerwonego "N". Można zazdrościć dobrego humoru (w końcu firma wyda w 2019 roku 15 miliardów dolarów na tworzenie treści) ale niestety to nie zabezpieczyło firmy przed spadkiem akcji. A podwyżki cen abonementu nie pomogły zjednać przychylności klientów. Coraz częściej pojawiają się powątpiewania w model biznesowy firmy Reeda Hastingsa. Sam Haastings natomiast chwali konkurencję. Na razie wygląda to bardziej na kurtuazyjny gest niż faktyczne oddanie pola rywalowi.

Netfliks bowiem traci użytkowników, nie umie pozyskać nowych na odpowiednim poziomie a w dodatku wyczerpuje się złoty środek - stworzyć super fajny serial a widzowie sami, chętnie zapłacą za abonament.

To było dobre w czasach pierwszego sezonu "House of Cards". Nawet kiedy firma produkuje kolejne części hitu "Stranger Things" widzowie kręcą nosami. I mają racje.

Netfliks postawił swoją politykę tworzenia i pozyskiwania treści na tytuły niezbyt ambitne, popularne i skrojone pod gusta masowego odbiorcy. Zdarzają się perełki jak "Dark", "Król", wspomniane już "Stranger Things" czy kilka filmów dokumentalnych albo produkcji tworzonych pod wygrywanie festiwali.

Poza tym Netfliks jest synonimem średniawych filmów i seriali tworzonych masowo i bez przywiązania do jakości pomimo wydawanych kwot na produkcję (i wcale ale to wcale nie piję do "Wiedźmina" i pogłosek o jego finałowej jakości).

Zupełnym przeciwieństwem jest HBO, które to jako pierwsze postawiło na seriale i zrobiło z nich swój znak rozpoznawczy - "The Wire", "Breaking Bad", "Gra o Tron", "Małe kłamstewka", "True Detective", "Czarnobyl", "Rzym", "Deadwood" czy "Westworld" to seriale z innej galaktyki. Niemniej nawet taka różnica w jakości nie pozwoliła HBO wygrać ilością subskrybentów z Netfliksem.

Debiut serwisu streamingowego Apple natomiast trudno nazwać inaczej niż spektakularną porażką. Kilka seriali (średniej jakości) do wyboru przy bibliotece Netfliksa czy Disneya jest śmiesznie mała. Nawet Amazon przebija firmę Tima Cooka swoją ofertą i jakością treści. Co gorsze z Apple już zwalniają się pierwsze, wysokiego szczebla menadżerowie odpowiedzialni za start platformy. Nie wróży to dobrze.

Dla Apple i Amazona każdy pozyskany subskrybent platformy streamingowej to okazja żeby sprzedać mu inne produkty i usługi. Dla Netfliksa i Disneya tworzenie i streaming filmów to podstawa biznesu. W długim czasie zadecyduje ile, która platforma ma treści interesujących masowego widza.

Pod tym kątem odpowiedź jest prosta. Disney. A dokładnie Bob Iger jako geniusz stojący na czele koncernu. To człowiek, który zmienił w czasie dekady w branży rozrywkowej najświętsze prawa i paradygmaty po to żeby stworzyć ze swojej firmy absolutną Gwiazdę Śmierci na tle konkurencji.

Z pozyskanymi prawami do Star Wars, postaci Marvela, animacji Pixara i filmów 20th Century Fox imperium Myszki Miki może latami dystansować Netfliksa i grać mu (i innym) na nosie. Co prawda Netflix ma dużą przewagę bo chwali się 153 mln subskrybentów ale Disney w dzień startu pozyskał 10 mln. Ładny wynik jak na serwis, który w dniu premiery nie funkcjonował z powodu ilości chętnych do oglądania filmów.

Bo Disney oczywiście też będzie inwestował miliardy w nowe produkcje ale ma też coś czego nie ma Netfliks - kultowe filmy. Takie jak filmy z uniwersum Marvela, które tworzone były przez 20 lat jako 23 pełnometrażowe filmy (które zarobiły łącznie 25 mld $) połączone wspólnym wątkiem.

Taki jak serial "Mandalorian" (czyli zupełnie nowe i nieoczkiwane otwarcie spod znaku "Gwiezdnych Wojen"), który to jest już najczęściej piraconym serialem 2019 roku (kto jeszcze pamięta "Grę o Tron"?). Disney triumfuje a przecież nie pokazał jeszcze nawet ułamka swojej mocy.

Nieważne jednak kto zostanie największym serwisem streamingowym bo ta firma zrobi dokładnie to samo co zawsze się robi w przypadku podmiotu takiej wielkości. Zacznie skupowanie mniejszych konkurentów oraz podwyższy ceny. Tak zawsze i wszędzie działa monopolista.

Zmienił się też rynek - prosty pomysł na wyświetlanie filmów a wokół nich pokazywanie reklam minął. Tradycyjny rynek telewizji rozpaczliwie szuka swoich nowych ram i pomysłów.

Oczywiście telewizja nie umiera ale takie HBO nie może być już po prostu tylko płatnym kanałem sprzedawanym jako dodatek do internetu i telefonu.

Kolejne platformy będą musiały dosłownie wyrywać widzów starym graczom a ponieważ koszt przejścia między nimi jest mały i prosty to będziemy świadkami spektakularnych akcji promocyjnych i kuszenia nas niebywale bogatą ofertą.

Z dobrych informacji - nawet w tak biednym kraju jak Polska pojawienie się oferty legalnego założenia konta na jednym z serwisów streamingowych spowodowało więcej niż lata edukacji spod znaku "nie kradnij bo wjazd na chatę i zabieramy kompa". Już co trzeci, polski internauta płaci za VOD. A taki Polsat i TVN łączą siły przeciwko Netfliskowi. Będzie się działo :)

Z drugiej strony (tak jak to pokazał przykład Disneya i "Mandoloriana") taka ilość serwisów powoduje, że użytkownicy nie chcą kupować abonamentów tylko oglądać poszczególne seriale i filmy.

Więc być może będą chcieli chętniej korzystać z pirackich treści bo nie będą mieli środków na legalny abonament.

Ech. To co obejrzymy dziś wieczorem?

Artur Kurasiński

O POLSKIM GŁODZIE KOSMOSU (WYWIAD)

Leszek Orzechowski (Space is More)

A MOŻE KOSMICZNY KALENDARZ NA 2020 ROK? 🚀

Inspirujący i niepowtarzalny kalendarz astronomiczny na 2020 rok ozdobiony spektakularnymi fotografiami kosmosu autorstwa polskiego pioniera astrofotografii – Adama „Jesiona” Jesionkiewicza. Kalendarium w warstwie merytorycznej zostało opracowane przez znanego i cenionego w astronomicznym środowisku odkrywcę planetoid i komet – Michała Kusiaka.

REKLAMA

Media giants are battling for viewers’ attention. There will be blood

Growing up, Selcuk Atli spent a good deal of his free time playing video games with his friends. And when I say with his friends, I mean actually with them. They’re called LAN parties, where everyone brings over their consoles and the group gets to play together virtually and in real life, all at the […]

Visit http://TED.com to get our entire library of TED Talks, transcripts, translations, personalized Talk recommendations and more. The danger of artificial ...

PAMIĘTASZ O ZGŁOSZENIU PROJEKTU DO MTA?

Mobile Trends Awards to nagrody przyznawane firmom, które postawiły wyzwanie statusowi quo i z sukcesem wykorzystały mobilne technologie w swoich projektach. Już od 9 lat jest to najbardziej prestiżowa nagroda, nazywana Oscarem branży mobilnej w Polsce.

Tylko do 7 stycznia 2020 roku masz szansę zgłosić swój projekt do Mobile Trends Awards!

Kapituła Konkursowa ekspertów branży mobile czeka z niecierpliwością na Wasze propozycje.

Aplikacje oceniane będą pod względem perfekcji realizacji, dostosowania do potrzeb użytkowników, innowacyjności oraz rozpoznawalności. Już sama nominacja to ogromne wyróżnienie, a wygrana w MTA to możliwość dołączenia do niekwestionowanej elity.

REKLAMA

The role-playing game has made a surprising return to mainstream culture.

As US leaders dither, President Xi Jinping vies for the technological future of finance.

Nike Inc. is breaking up with Amazon.com Inc.

France and Germany are stepping up efforts to foster homegrown rivals to U.S. tech giants Amazon and Microsoft in cloud computing, according to a joint statement by the countries' finance ministries issued on Tuesday.

Brand Summit 2019 - ile marek ma firma?

Marki konsumencka, korporacyjna i pracodawcy zwykle są w firmach zarządzane osobno, mimo że oddziałują na siebie. Traktując je w sposób zintegrowany możesz wiele zyskać!

Zapraszamy już 21.11.2019 do Warszawy na pierwszą konferencję poświęconą marce z trzech perspektyw. Porozmawiamy o tym, jak zdefiniować wyróżniającą się tożsamość firmy,

wzmocnić ją wewnętrznie i komunikować tak, by klienci i kandydaci stali się ambasadorami marki.

Jacek Kotarbiński, Kamilla Giedrojć, Mariusz Łodyga, Anna Macnar, Adrian Gamoń i inni zaproszeni eksperci opowiedzą, jakie korzyści przynoszą zintegrowane działania w obrębie wszystkich marek firmy, a także pokażą dobre praktyki.

15% rabatu z kodem Art_15

REKLAMA

The long read: Calculating the patterns and cycles of the past could lead us to a better understanding of history. Could it also help us prevent a looming crisis?

Przed wejściem do pokoju, w którym umierał Steve, spryskała się mgiełką o zapachu róż. Otulająca ją woń nadała jej kształt. Zmniejszała poczucie, że zni...

The French president's interview with The Economist

Jak pozyskać 519 leadów w 60 dni

Chciałbyś zwiększyć sprzedaż? Zapoznaj się z case study agencji CodeScalpel, jak pozyskać 519 leadów w 60 dni. Przeczytasz w nim, jak agencja przyczyniła się do wzrostu ilości i jakości pozyskanych leadów.

Z case`a dowiesz się: Jak stworzyć efektywny lejek sprzedażowy w kampanii internetowej; Ile leadów można uzyskać w kampanii sprzedażowej; Które źródło generuje więcej leadów i dlaczego; Jakie dodatkowe korzyści można osiągnąć w kampanii online.

REKLAMA

So far this year, Facebook has shut down 5.4 billion fake accounts on its main platform, but millions likely remain, the social networking giant said Wednesday. That's compared to roughly 3.3 billion fake accounts removed in all of 2018.

Badania rynku - raporty i wyniki badań rynku. Portal WirtualneMedia.pl

Social skills are vitaly important to success in life, but where do we find practice space for them? John Arcadian, a writer and publisher of tabletop role-playing games like Dungeons and Dragons, talks about the benefits that can be gained from playing out characters in Tabletop Role-playing Games.

Nie trać czasu na umawianie spotkań

Harmonizely to niezawodne i proste narzędzie do planowania spotkań z klientami i członkami zespołu. Niezależnie od tego, czy uczysz lekcji gry na fortepianie, sprzedajesz nieruchomości, konsultujesz projekty itd., Harmonizely jest narzędziem dla Ciebie.

Możesz połączyć się z różnymi kalendarzami, nie tylko ze standardowym Google. Korzystając z integracji CalDAV, możesz połączyć się z Zoho, Zimbra, FastMail, NextCloud i wieloma innymi. Harmonizely zsynchronizuje się z Twoim ulubionym kalendarzem i zapobiegnie podwójnej rezerwacji spotkań w tym samym terminie. Dodatkowo, dostępna jest polska wersja językowa na stronie do umawiania spotkań.

Czas pożegnać się z pominiętymi spotkaniami i ze stratą czasu na wymianie niepotrzebnych wiadomości e-mail!

REKLAMA

The creator of the famous voice assistant dreams of a world where Alexa is everywhere, anticipating your every need.

Amazon is reportedly planning a big expansion for its Amazon Go cashierless store format in 2020, and it wants to open both larger supermarkets and smaller pop-up stores. The stores would use the company’s camera-tracking technology to create a shopping experience without lines.

At first, pilots took the blame for crashes. The true cause, however, lay with the design. That lesson led us into our user-friendly age—but there's peril to come.

A sophisticated new electronic warfare system is being used at the world’s busiest port. But is it sand thieves or the Chinese state behind it?

After the streaming service's launch was plagued with technical issues, thousands of Disney+ subscribers have already had their info posted online.

Ford’s first entry into the new world of electric vehicles has been revealed. Ford will sell versions of the five-seater SUV that can travel 210 miles on a full battery, and also ones that go 300 miles. But the most affordable one starts at $43,895, which is a few thousand dollars more than the current average selling price of a vehicle in the US.

TikTok owner Beijing ByteDance Technology is reportedly looking to launch its music streaming as soon as next month.

Hikvision has marketed an AI camera that automatically identifies Uyghurs, only covering it up days ago after IPVM questioned them on it.

Alex Zhu, the head of the Chinese-owned viral video app, is trying to assuage Washington’s fears. “I am quite optimistic,” he said.

In trying to foresee the future of an internet that's already changing, the only certainty is complexity.

The new MacBook Pro 16” has a new Magic Keyboard, but Apple should have fixed its problem sooner

European tech continues to grow and grow while spreading more evenly across the continent. Dealroom data shows the number of European unicorns founded outside of the UK, Germany, Netherlands and…

The future of the connected home, connected car and connected everything will have a lot of imaging technology at the center of it: sensors to track the movement of people and things will be a critical way for AI brains to figure out what to do next. Now, with a large swing toward more data […]

GetMonero.com delivers Linux and Windows binaries that steal users' funds.

A community of 3D graphics hobbyists are making and selling avatars of real people in order to fulfill their sexual fantasies, and there's little anyone can do to stop them.

GitHub is preparing for a different kind of the end of the world.

Silicon Valley has a new productivity technique: microdosing LSD and, sometimes, ayahuasca.

More large companies are adopting Microsoft's group-communications answer to Slack, including Alcoa, L'Oreal and Telefonica.

A “humanoid” with two faces and dual-headed snake appearing to devour a human are among 143 newly discovered Nazca Lines in Peru, one of which represents t

A new VR Half-Life game was just announced. Here's everything we know so far.

Some are preparing for a potential downturn by cutting spending and raising money earlier than planned. Just as they did before.

The legislation would require law enforcement agencies to obtain a warrant before conducting facial recognition surveillance.

Over the last 15 years, the United States military has developed a new addition to its arsenal. The weapon is deployed around the world, largely invisible, and grows more powerful by the day. That…

Disney’s new streaming service and the media wars

The IVAS HUDs, designed by Microsoft, let soldiers track targets on maps in digital space, translate foreign languages, and fight like never before.

MacBook keyboards have been plagued by problems for years. It’s high time to say goodbye.

The new assistive diagnosis tool was designed to detect more than 100 disorders with distinctive facial features, including Cornelia de Lange syndrome and Down syndrome.

Researchers are exploring wider applications of the magnetic skin, such as helping people with paralysis and nervous disorders.

Third-quarter revenue increased 21 per cent to 97.2 billion yuan, but it was still below analysts’ estimate of 99 billion yuan.

One of the driving forces behind Facebook's virtual reality efforts is leaving his post: Oculus CTO John Carmack announced Wednesday afternoon that he was transitioning to a "consulting CTO" role this week, and devote most of his time to new challenges outside of the company.

Ximalaya is seeking to raise funds at about $3.5 billion valuation as the Chinese online podcast and radio services startup looks to expand further, according to people familiar with the matter.

Losses were up more than 150% from last year as the company added a record number of desks.

The move by New Jersey could reverberate across the gig economy.

Chancellor Angela Merkel’s government is prepared to make a key concession to security hawks by tightening barriers aimed at Chinese equipment supplier Huawei Technologies Co., according to people familiar with the plans.

Instagram is making Like counts private for some users everywhere. Instagram tells TechCrunch the hidden Likes test is expanding to a subset of people globally. Users will have to decide for themselves if something is worth Liking rather than judging by the herd. The change could make users more comfortable sharing what’s important to them […]

So far, the investigation, which is being led by Texas' attorney general, has explicitly focused on Google's advertising business.

China has completed its first public test of a Mars lander, keeping the country on track for an unmanned exploration mission to the red planet in 2020.

The global smart speaker market is on the upswing, according to Canalys, which released shipment estimates for the third quarter of 2019.

Pornhub said it's 'devastated' by PayPal's decision to stop payouts to models on its platform.

Westworld: The Maze is a short game for Amazon Alexa devices, putting players in the shoes of a newly awakened host.

A new “luxury internet” is poised to make the online experience even more unequal than it already is.

Online travel-agency stocks plunged Thursday after Expedia’s latest earnings report revealed a struggle to contend with changing search-engine dynamics as...