• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Śmiertelnie poważne kłopoty Boeinga - Artur Kurasiński Newsletter

Śmiertelnie poważne kłopoty Boeinga - Artur Kurasiński Newsletter

Jak już się zorientowaliście od jakiś 160 newsletterów (klepię się po plecach) opisuję tutaj implikacje jakie niesie ze sobą gwałtowny rozwój technologii. Wpływ jaki wywiera na nasze życie, gospodarkę i społeczeństwo.

Wiele razy opisywałem i przybliżałem różne pomysły na "dysrupcję" jakie planowały spółki technologiczne.

Ostatnimi czasy pilnie śledzę losy firmy Boeing, która boryka się z ogromnymi problemami związanymi z swoim samolotem 737 MAX 8. Pomimo bardzo dużej kontroli produkcji, przepisów dopuszczających do użycia oraz określających wykorzystanie w ostatnich czasach doszło do dwóch wypadków w których zginęło 346 ludzi (przeczytaj o nich tutaj i tutaj)

Nie mówimy o e-hulajnogach (Bird), przewozach ludzi (Uber i Lyft), wynajmie powierzchni (WeWork) czy badaniu krwi (Theranos). Mówimy o branży lotniczej w której miliony osób dziennie bezpiecznie (dzięki sprawdzonym procedurom) podróżują po całym globie. Co zatem poszło nie tak?

Jak zwykle w takich wypadkach przyczyną były pieniądze. Duże pieniądze.

Rywalizacja amerykańskiego Boeinga z europejskim Airbusem jest już legendą w branży lotniczej. Te dwie firmy właściwie podzieliły rynek między siebie. Ostatnimi czasy Boeing postanowił jednak odskoczyć konkurentowi poprzez wprowadzenie na rynek poprawionej wersji swojego sprzedażowego hitu czyli modelu 737.

Model 737 jest najlepiej sprzedającym się modelem Boeinga. Licząc od roku 1968 zbudowano łącznie 10 478 samolotów tego modelu (czyli więcej niż wszystkich pozostałych modeli samolotów cywilnych Boeinga razem wziętych). Dla porównania Airbus swój model 320 sprzedał w ilości 8605 sztuk.

Boeing dumnie dodał MAX i oczekiwał na zamówienia. Tych złożono około 5 tysięcy co zarządowi firmy pozwoliło odkorkować butelki z szampanem. A w Airbusie zaczęto nerwowo obgryzać paznokcie.

Po dwóch katastrofach i uziemieniu łącznie 350 egzemplarzy 737 MAX i raporcie międzynarodowego zespołu ekspertów okazało się jednak, że Boeing wpadł w ogromne kłopoty. I to nie tylko sam producent ale również podmiot, który powinien nadzorować producenta czyli amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa.

Okazało się, że Boeing w pogoni za rynkową dominacją popełnił masę błędów. A FAL mu na to pozwoliła.

Boeing w modelu 737 MAX zastosował, nowe, większe silniki (wyprodukowane przez konsorcjum CFM International) i w tym celu musiał przeprojektować skrzydło samolotu (silniki musiały zostać przesunięte do przodu z powodu swojej wielkości) oraz wprowadzić MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Co dokładnie robi ten system?

W wielkim skrócie miał zapobiegać tzw. przeciągnięciu czyli zjawisku związanym ze spadkiem prędkości samolotu (kiedy pilot chce utrzymać wysokość, a skrzydła z powodu małej prędkości tego nie zapewniają. Wtedy samolot nie leci do przodu tylko zaczyna spadać w dół).

Konstruktorzy 737 MAX 8 bali się, że nowe, większe silniki (które, jak pamiętamy zostały przesunięte do przodu) przy większych kątach natarcia zaczną generować siłę nośną co mogło powodować zadzieranie nosa samolotu i utratę kontroli. Zamiast dalej pracować nad poprawą konstrukcji dodają MCAS.

Czyli jeszcze raz. Boeing bojąc się konkurencji tworzy nowy samolot. Ponieważ ma być bardziej ekologiczny, szybszy, zdolny unieść więcej to montuje nowe silniki.

Żeby te silniki nie szorowały po ziemi zostaje zmienione całe skrzydło a finalnie dodany system mający korygować niedogodności konstrukcyjne.

I teraz zaczynają się prawdziwe kłopoty.

FAL pozwala większą część testów przeprowadzić samemu Boeingowi co skutecznie uniemożliwia wykrycie problemów z MCAS. Nowe maszyny dostarczane są szybko, załogi szkolone są tak żeby poznać niezbędne minimum nowych rozwiązań (mniejsze koszta szkoleń).

Nie ma czasu na dokładne testy i sprawdzanie jak działa (w dużej mierze) zaprojektowany od nowa samolot. Piloci nie są szkoleni z tego jak wyłączyć MCAS w przypadku podejrzenia błędnego działania tego systemu (co zostało potwierdzone w obu przypadkach katastrof). Dlaczego wyłączyć? Bo zdarzało się, że pokładowy komputer niepotrzebnie aktywował MCAS, obniżający automatycznie dziób samolotu stwierdzając, że kąt nachylenia skrzydeł jest zbyt duży.

Piloci walczyli z maszyną, chcąc ją poderwać do góry. To wszystko prowadziło do rozbicia dwóch Boeingów 737 MAX 8 i śmierci 346 osób.

Firma zmuszona jest uziemić wszystkie 350 do tej pory wyprodukowanych maszyn (nasz LOT ma 5 takich egzemplarzy). Wiele krajów zamknęło swoją przestrzeń powietrzną dla Boeingów 737 MAX (m.in. Wielka Brytania, Francja, Irlandia, Niemcy oraz Holandia).

W mediach zawrzało, rodziny ofiar jak i piloci domagają się odszkodowań (ci drudzy za narażanie ich na niebezpieczeństwo). Szefostwo Boeinga stara się tłumaczyć i wybrnąć z tego problemu. Jak na razie nie widać za bardzo jak...

Miałem okazję lecieć 737 MAX 8. Wsiadając na pokład tej maszyny byłem pod ogromnym wrażeniem jej nowoczesnego wnętrza, przestrzeni i wielu usprawnień na pokładzie.

Nie byłem świadom, że pomimo kupienia biletu lotniczego na certyfikowany i popularny samolot producenta działającego od 103 lat być może właśnie wydałem na siebie wyrok śmierci.

Jak widać z tej opowieści nie trzeba wcale bawić się technologiami jak chłopcy w Dolinie Krzemowej żeby decydować o czyimś życiu lub śmierci.

Wystarczy, że w grę wchodzą ogromne pieniądze. Etyka, prawo i instynkt samozachowawczy schodzą na drugi plan.

PS. Kampania naszej gry planszowej na Kickstarterze przekroczyła 237 tysięcy dolarów. Za chwilę zabraknie pudełek więc jeśli szukasz fajnego prezentu na Black Friday albo Gwiazdkę to polecam ten artykuł w którym przeczytasz dokładnie o co chodzi z innowacyjnością tej gry.

Artur Kurasiński

🔥 ZAREKLAMUJ SIĘ TUTAJ 🔥

Wiele osób pyta się o możliwość zareklamowania swojego biznesu czy usługi tutaj. Więc jeśli chcesz umieścić reklamę w tym newsletterze to zapraszam - jesienna promocja 500 zł za 4 edycje (czyli jeden, pełen miesiąc) za taki format jaki widzisz poniżej ⬇️ (czyli tytuł, wstęp + grafika z linkiem). Zainteresowany?

Napisz na maila: [email protected]

Russia's propaganda campaigns are getting harder to detect.

Ron Wyden turned heads this month with a bill that would put tech executives behind bars, but not all of his colleagues agree it would be effective—or constitutional.

ZEBRALIŚMY JUŻ 237 TYS $ NA NASZĄ GRĘ!

Dziękujemy bardzo za zaufanie! Ponad tysiąc osób wpłaciło już na kampanię Kickstarterową naszej innowacyjnej, hybrydowej gry planszowej.

REKLAMA

REKLAMA

"Beyond Humanity Colonies" to najnowsza polska gra planszowa, która została sfinansowana z wpłat na Kickstarterze. Polacy ustanowili rekord w tym serwisie, zebrali pieniądze od fanów w półtorej godziny. To może być kolejny polski hit na rynku gier. Czy „Beyond Human Colonies” pójdzie w ślady „Wiedźmina"?

blog o mediach elektronicznych, nowych technologiach, biznesie i kulturze masowej. na ostro.

HEJ, A MOŻE JA POPROWADZĘ TWÓJ EVENT? 🎤

A może panel dyskusyjny? Szukasz energetycznego prelegenta w tematach innowacji i startupów? Specjalisty, który wyjaśni problemy współczesnych mediów elektronicznych i platform społecznościowych? A może szukasz prowadzącego konferencję z zagranicznymi gośćmi? Dobrze trafiłeś!

REKLAMA

Apple iPhone owners are running into serious battery drain problems on iOS 13.1.3...

W serwisie internetowym Press znajdziesz informacje dotyczące mediów w Polsce i na świecie. Dowiesz się o reklamie, marketingu, public relations i Internecie.

Gaming chairs like the Maxnomic Ergoceptor Pro may genuinely improve your health.

Wizards of the Coast has acquired Tuque Games, which is working on a Dungeons & Dragons triple-A game. Tuque's work includes the action-RGP Livelock.

Scaling Docplanner to 1500 people – things we’ve learned

For millennia, the most popular stories on earth were epic tales of Gods

and heroes. Five thousand years later, human culture remains similarly

transfixed, albeit on a more modern epic: the Marvel Cinematic Universe.

"Worldwide fraud networks have recently shifted to using CS:GO keys to liquidate their gains. At this point, nearly all key purchases that end up being traded or sold on the marketplace are believed to be fraud-sourced," Valve says.

Uber reveals the design of a drone with six rotors that change position for vertical takeoffs and landings. It can stay aloft for 18 minutes, with a range of 18 miles.

The FANGo charger hijacks your phone and creates junk data by aimlessly clicking, searching, and scrolling through sites like Amazon and Youtube

Welcome back to TechCrunch’s China roundup, a digest of the latest events that happened at major Chinese tech companies and what they mean to tech founders and executives around the world. Alibaba’s nemesis Alibaba’s new rival is shaking up China’s internet landscape. This week, four-year-old e-commerce upstart Pinduoduo displaced JD.com to be the fourth-most valuable […]

A retail listing on Newegg’s Canadian store has given us some official images of DJI’s unannounced Mavic Mini. It also gives us a better idea of the specs of the new drone, and claims that it will cost $646.15 Canadian dollars.

In an open letter, the social network’s employees said letting politicians post false claims in ads was “a threat” to the company.

As Hollywood empties its bank accounts for more TV and film assets, it

continues to ignore the most ascendant media category. And it can’t afford

to do so much longer.

Niesamowicie zmienny tydzień ma za sobą bitcoin, którego cena zmieniała się jak w kalejdoskopie. Jednak najgorętsza była końcówka tygodnia, kiedy kurs bitcoina zanotował wzrost o ponad 40 proc. Przyczyną tego skoku było najprawdopodobniej przemówienie chińskiego prezydenta.

Richard Branson’s Virgin Galactic will find out on Monday what the public markets think of its ambitious plan to make commercial space tourism a reality. The company’s shareholders have approved a merger, announced earlier this year, with Chamath Palihapitiya’s special Social Capital Hedosophia holding company, which will take effect Friday, followed by a debut on […]

In a bid to thwart censorship attempts, the BBC News website is now available via Tor.

Google employees are accusing the company’s leadership of developing an internal surveillance tool that they believe will be used to monitor workers’ attempts to organize protests and discuss labor rights.

There, nearly three hours into the event, they made the announcement: not only will they have fully autonomous vehicles ready years ahead of the industry’s best estimates, Tesla expects to have…

Four technology policy experts debate whether the EU has declared war on Silicon Valley.

The "Augmenting Compatibility and Competition by Enabling Service Switching" (ACCESS) Act would, in theory, incentivize tech giants like Facebook and Google to make their services interoperable with those provided by smaller companies.

The unicorn massacre unfolding today is exactly the opposite of what happened in 2000.

Scientific American is the essential guide to the most awe-inspiring advances in science and technology, explaining how they change our understanding of the world and shape our lives.

Praktyczne porady dotyczące organizacji rekrutacji, weryfikacji kandydatów, wdrożenia handlowca oraz trudny temat zwalniania pracowników.

Google has officially announced that it’s achieved quantum supremacy. The full details of the research are now public, and the broader scientific community can fully scrutinize what Google claims to have achieved.

Uber and Lyft funded a traffic study that showed that ride-hailing apps are responsible for a big chunk of traffic in major cities.