• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Najgorszy dzień życia - Newsletter Artura Kurasińskiego

Najgorszy dzień życia - Newsletter Artura Kurasińskiego

Pamiętacie swój najgorszy dzień w kontekście prowadzonego biznesu? Ja przeżyłem swój kilka lat temu, kiedy tego samego dnia dowiedziałem się, że zaplanowany projekt (kilka lat przygotowań) nie dojdzie do skutku z powodu delikatnie mówiąc mało etycznego zachowania mojego partnera, w innej firmie pożar strawił całą infrastrukturę wraz z prototypami oraz dostałem informację z Urzędu Skarbowego o tym, że będę musiał oddać sporą ilość pieniędzy wraz z odsetkami w wyniku błędu firmy księgowej.

Pamiętam dokładnie ten dzień. Byłem wściekły, skrajnie zmęczony, załamany i na skraju podjęcia najbardziej idiotycznych decyzji.

Nie kontrolowałem swoich emocji - płakałem z wkurzenia, rzucałem po pokoju co mi wpadło pod rękę a na koniec usiadłem na podłodze i popadłem w stupor.

W tamtym momencie byłem na samym dole. To nie był pojedynczy cios, ale cała ich seria. Doświadczyłem upokorzenia, zdrady, dotkliwej porażki finansowej a zapowiadało się, że latami będę walczył w sądach z Urzędem Skarbowym.

Siedząc na ziemi wziąłem telefon i wykręciłem numer do mojego znajomego, który pełnił funkcję mojego mentora. Oczywiście nie nazywałem go tak nigdy ale to chyba najlepsze określenie. Był osobą, która pod kątem biznesowym był o wiele bardziej doświadczony a z racji swojego wieku miał również za sobą wiele porażek i sukcesów z których wyciągnął lekcje.

I co ważniejsze - dzielił się nimi ze mną.

Jak znalazłem taką osobę? Przypadkiem. Na jednej z konferencji wymieniliśmy się kontaktami. Jakiś czas później ta osoba odezwała się do mnie, wymieniliśmy uprzejmości a potem porozmawialiśmy o biznesowych kwestiach. Czystym przypadkiem okazało się, że to jest człowiek, który nie tyle co potrafił słuchać to jeszcze dawał cenne rady.

W czasie 30 minutowej rozmowy okazało się, że jedna po drugiej sprawy, które wydawały mi się krańcowo pesymistyczne i fatalne stawał się problemami, które można było rozwiązać. Zamiast "o boże, to koniec, jak już się z tego nie podniosę" przeszedłem w pół godziny do stanu "mogę to zrobić! Mogę to odkręcić! Na pewno dam sobie radę!"

Wystarczyło 30 minut rozmowy żeby uratować kilkaset tysięcy złotych, dwie firmy i spowodować, że udało mi się kilka dni po tej rozmowie wynegocjować z Urzędem Skarbowym porozumienie.

Cud? Nie. Pragmatyczna postawa mojego mentora. Siła spokoju wykuta pod presją milionów kryzysów i awarii, która z każdych miała być tą "ostateczną".

Każdy z moich mentorów (mam ich kilku) jest specjalistą w swojej dziedzinie ale nie omnibusem. Znając ich doświadczenie i zakres wiedzy jestem w stanie bardzo szybko skorzystać z ich porad jednocześnie nie zawracając im głowy. Tak, czasami pełnią funkcję spowiednika i nadstawiają swoje ramię do wypłakania się albo spuszczenia emocji. Tak, czasami muszą dać mi się wygadać.

Od tego czasu staram się spłacić zaciągnięty dług. Sam jestem dla kilku osób takim mentorem - osobą z którą mogą porozmawiać na tematy biznesowe ale nie tylko. Te osoby wiedzą, że mogą do mnie zadzwonić i odbiorę telefon niezależnie gdzie jestem.

Jedna godzina blokowania przez kontenerowiec "Ever Given" kanału Sueskiego kosztował globalną gospodarkę 400 mln $. Nigdy nie wiesz jaki problem napotka twój biznes i ilu koparek czy holowników będzie potrzeba żeby go rozwiązać.

Czy to znaczy, że ja znam się lepiej na prowadzeniu firm od ludzi, którzy do mnie dzwonią z prośbą o poradę? Absolutnie nie. Największą zaletą jest umiejętność słuchania i zadawania odpowiednich pytań. Najlepsze odpowiedzi (i wnioski) pojawiają się kiedy ktoś wypowie na głos swoje problemy.

Zdarzyło mi się już kilka razy, że zanim osoba, która do mnie zadzwoniła skończyła mówić obaj wiedzieliśmy jak należy rozwiązać problem. Po prostu trzeba było zwerbalizować kilka kwestii aby samemu usłyszeć rozwiązanie.

Za część konsultacji pobieram rynkową wynagrodzenie - dla części robię to z czystej przyjemności oraz chęci nauczenia się czegoś nowego. Cześć to mój mały, prywatny wkład w pomoc innym przedsiębiorcom, którzy podobnie jak ja kilka lat temu siedzą na podłodze i myślą o końcu świata.

Niesamowite jest co może zdziałać taka jedna, krótka rozmowa.

A czy Ty masz już swojego mentora?

Artur Kurasiński

PS Jeśli spodobał Ci się ten tekst to tutaj możesz mnie wesprzeć. Wyceniłem koszt miesięcznego wsparcia (8 wydań) na 12 złotych. Jeśli uznasz, że to co pisze i wiedza jaką przekazuję ma dla Ciebie sens to zapraszam do wspierania. Dziękuję!

Wywiad - jak obecnie wygląda eksploracja kosmosu?

Gordon Wasilewski - Astronika

"Przyszłość kosmosu to partnerstwa publiczno-prywatne i właśnie SpaceX jest tutaj świetnym tego przykładem. Kosmos potrzebuje inwestora, który bierze na siebie bardzo duże ryzyko porażki. Sojusz prywatnych inwestorów-wizjonerów, takich jak Musk czy Bezos, z publicznymi programami badawczymi, zapewnia olbrzymie pole do manewru w eksploracji kosmosu..."

Rozmowy Facebooka: o rewolucji technologicznej w Afryce

REKLAMA

W najnowszym odcinku podcastu Facebooka w podróż po Afryce zabierają słuchaczy: Agata de Ru, ekspertka rynku afrykańskich start-upów oraz Jędrzej Czerep, analityk Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych i pasjonat tego kontynentu.

Podczas spotkania, zaproszeni goście opowiadają o Afryce z perspektywy rozwoju technologicznego i innowacji w regionie. Agata de Ru i Jędrzej Czerep dzielą się swoimi doświadczeniami z Czarnego Lądu oraz tłumaczą, czy faktycznie można mówić o rewolucji kryptowalutowej w Afryce i jak wygląda scena startupowa kontynentu.

Podcast Człowiek Biznes Technologia

REKLAMA

Andrzej Skasko – O digitalizacji ubezpieczeń, służby zdrowia i czy covid zdigitalizuje świat

Gościem kolejnego podcastu Człowiek Biznes Technologia jest Andrzej Skasko, który odpowiada za transformację cyfrową w Grupie Neuca. Wiesław rozmawiam z Andrzejem o  o tym, w jaki sposób trendy z branży medycznej mieszają się z innymi branżami, w tym branżą ubezpieczeniową i bankową, oraz o tym jak Covid-19 jeszcze bardziej wzmocnił nastawienie na nasze zdrowie oraz w jaki sposób leczymy się teraz i czy w przyszłości będziemy chodzić do lekarza, czy będziemy wszystko robić zdalnie...

😨 Elon Musk kasuje swoje tweety

Po raz pierwszy chyba Elon Musk sam ocenzurował swój strumień świadomości na Twitterze. W piątek 26 marca "FSD (Full Self-Driving) to największa rzecz w historii" - napisał użytkownik @WholeMarsBlog. "Tesla będzie większa niż Apple".

Musk, odpowiedział, że jego zdaniem istnieje ">0% szans, że Tesla może być największą firmą". Po tym, jak inny użytkownik napisał, że uwielbiają "kierunek tej strzałki", Musk odpowiedział: "Prawdopodobnie w ciągu kilku miesięcy".

Musk następnie szybko usunął ten ostatni tweet. Nie jest jasne, czy zrobił to sam, czy też został poproszony o to przez inną osobę.

Dlaczego to jest ważne?

W ramach ugody zawartej z amerykańską Komisją Papierów Wartościowych i Giełd w 2018 r. związanej z tweetami Muska na temat zdjęciu spółki z giełdy, Tesla zgodziła się zatrudnić osobę aby ta przeglądała posty Muska w mediach społecznościowych żeby mieć pewność się, że są one zgodne z polityką i procedurami ujawniania informacji. Tesla zgodziła się również nadzorować komunikację Muska, w szczególności, i wstępnie zatwierdzać wszystko, co zawiera informacje istotne dla firmy lub akcjonariuszy.

🔥 Amazon zaczął grać ostro

Amazon rozpoczął ostrą ofensywę PR w mediach społecznościowych w odpowiedzi na presję ze strony pracowników, polityków i regulatorów.

Jest to ryzykowne posunięcie, które może pomóc w krótkoterminowych bitwach, ale również stwarza ryzyko, że kryzys związany ze związkami zawodowymi może przyspieszyć prawne kroki związane z planowanymi procesami największych firm technologicznych w USA.

Dlaczego to jest ważne?

Amazon zbliża się do finału akcji związkowej w magazynie w Alabamie, gdzie głosowanie korespondencyjne ma się zakończyć dzisiaj.

Firma prowadziła agresywną kampanię przeciwko związkom zawodowym, m.in. poprzez wysyłanie wiadomości tekstowych bezpośrednio do pracowników, jak podaje jedna ze stron prozwiązkowych. Firma podobno usunęła również setki tysięcy pracowników magazynowych niższego szczebla z firmowego intranetu.

Amazon potwierdził, że zatrudnił lokalną policję do pracy poza godzinami pracy jako ochronę magazynu w Alabamie, co według Amazona ma na celu ochronę pracowników przychodzących i wychodzących z pracy. Firma odmówiła komentarza na temat szerszej kampanii PR.

🪑 Powrót do biura?

Facebook, Microsoft i Uber ogłosiły plany powrotu niektórych pracowników do swoich biur, choć w ograniczonym zakresie.

Dlaczego to jest ważne?

W przeciwieństwie do szybkiego zamykania biur rok temu na początku pandemii, oczekuje się, że ponowne otwarcia będą stopniowe i etapowe, a wiele firm przewiduje środowisko hybrydowe, w którym wielu pracowników przychodzi tylko na część tygodnia. Otworzenie biur największych firm technologicznych może zachęcić do takiego działania inne podmioty.