• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Najgorszy wróg Elona Muska - Newsletter Artura Kurasińskiego

Najgorszy wróg Elona Muska - Newsletter Artura Kurasińskiego

Stali czytelnicy tego newslettera znają moje poglądy dotyczące Elona Muska. Uważam go za bardzo sprawnego biznesmena, który jest przy okazji ogromnym zagrożeniem dla swoich spółek.

Można Muska nazywać geniuszem i w jednym rzędzie z Jobsem ale nie zmienia to faktu, że najlepiej by było gdyby Elon Musk zabierał głos publicznie okazjonalnie. Niestety to nie jest możliwe.

Bo powiedzieć, że Elon Musk lubi rozmach to nic nie powiedzieć. Każdemu z nas wystarczałby jeden cel do realizacji. I tak pewnie nie dalibyśmy rady prowadzić nawet tylko jedną z "muskowych" firm.

Musk stworzył i przewodzi szeregowi podmiotów zajmującymi się bardzo: lotami w kosmos (SpaceX), produkcją samochodów elektrycznych (Tesla), dachówek fotowoltaicznych (SolarCity), połączeniami mózgu ludzkiego i maszyn (Neuralink), kopaniem tuneli w których będą jeździć samochody (Boring Company), badaniem sztucznej inteligencji (OpenAI) czy nowego środka transportu (HyperLoop).

Każdy z jego biznesów wymaga łamania rynkowych paradygmatów oraz walki z ogromną liczbą przeciwności. Wydaje się jednak, że Elon Musk nie tylko nie zraża się tym ale bierze się za te branże gdzie ryzyko jest największe.

Większość z tych firm można scharakteryzować następująco - Musk atakuje problemy znane od dawna ale bierze się za ich rozwiązanie za pomocą technologii i najlepszych inżynierów jakimi dysponuje.

Autonomiczne samochody muszą mieć stały dostęp do internetu ? Wystrzelmy kilka tysięcy satelitów (Starlink). Nie ma firmy, która to zrobi? Zbudujmy własne rakiety (SpaceX). Samochody elektryczne mogą czerpać energię ze słońca więc zaprojektujmy własne dachówki (Solarcity), które są przy okazji panelami fotowoltaicznymi. A gdzie składować uzyskaną energię? W naszych specjalnych bateriach (Powerwall).

Ciężko Muskowi nie przyznać konsekwencji w tych działaniach i realizacji planów. I jak dotąd - wszystkie firmy prą do przodu pomimo czasami olbrzymich problemów.

Brak pokory, umiejętność analizy i łączenia ogromnej ilości faktów oraz łatwe wchodzenie w spory i parcie do przodu - to wszystko jest również nieodłącznym elementem newsów związanych z Muskiem.

Kiedy w 2018 roku Tesla zanotowała największą kwartalną stratę wiele osób wieszczyło, że to koniec marzeń o produkowaniu samochodów elektrycznych. Firmę od bankructwa dzieliły tygodnie.

Muskowi udało się i tym razem przetrwać a obecnie akcje Tesli uzyskały wycenę 100 mld $ co czyni z tej firmy najbardziej wartościową spółkę produkującą samochody w historii USA (a akcje Tesli są najbardziej shortowane).

Pod pozorem wielkich czynów i słów Muska kryje się zwykły biznes - rakiety na Marsa nie uratują płonących, lasów w Amazonii (czy Australii), dachówki słoneczne nie powstrzymają globalnego ocieplenia, a wymiana nawet wszystkich samochodów na Ziemi na pojazdy elektryczne nie rozwiąże problemów komunikacyjnych (jedynym rozwiązaniem jest rozbudowa publicznego transportu i zmuszanie mieszkańców do pozbywania się samochodów).

Nawet słynna kwestia i medialna kwestia "uwolnienia patentów" okazała się PR'ową akcją. Wykorzystanie czegoś, co jest objęte patentem jest problematyczne i budzące zastrzeżenia prawne.

Musk opanował do perfekcji finansowanie swoich biznesów pieniędzmi amerykańskich podatników - tak było w przypadku budowy swojej pierwszej fabryki Tesli, finansowaniu SpaceX przez NASA i tak samo jest w przypadku budowy kolejnej fabryki Tesli (tym razem w Niemczech). Nie jest to zarzut bynajmniej tylko stwierdzenie faktu.

W Chinach, gdzie nie działa urok Muska to Tesla musi płacić państwu i zobowiązał się do spełnienia szeregu warunków w zamian za możliwość produkowania samochodów w Państwie Środka.

Fundamentalnym problemem Muska jest jego chwiejność emocjonalną oraz potrzeba podziwiania. Tweety, które produkuje mogą albo zadziwiać, bawić albo przerażać - nikogo nie zostawiają obojętnym.

Musk jest takim Trumpem biznesu - nie ma takiej głupoty, której by obaj nie napisali żeby tylko zobaczyć ile razy ich fani ją podadzą dalej. Tani poklask kręci ich tak samo.

Elon Musk poparzył sobie już jednak kilka razy palce nagłaśniając poprzez Twittera swoje mądrości. Na przykład 1 kwietnia 2018 roku napisał coś takiego:

"Despite intense efforts to raise money, including a last-ditch mass sale of Easter Eggs, we are sad to report that Tesla has gone completely and totally bankrupt"

Pomimo, że w zamierzeniu miał to być dowcip na Prima Aprilis wpis spowodował spadek akcji Tesli następnego dnia o 5%. Może to był zbyt hermetyczny dowcip.

Nic to jednak go nie nauczyło bo 7 czerwca posłał w świat swój najsłynniejszy tweet jak dotąd (kosztujący 20 mln $ i posadę prezesa Tesli):

"Am considering taking Tesla private at $420. Funding secured"

Spowodowało to drastyczny spadek wartości spółki co doprowadziło do wściekłości udziałowców i inwestorów oraz amerykańskiej Komisja Papierów Wartościowych i Giełd (SEC), która w wyniku procesu nakazała Muska zdjąć z funkcji prezesa Tesli a wszystkie informacje zamieszczane przez niego na Twitterze konsultować.

Jak można się domyślać Elon Musk przez następne tygodnie wiele razy pozwalał sobie na pokazywanie jak bardzo mało go interesują zalecenia SEC.

Musk używał mediów społecznościowych do obrażania losowych ludzi jak to miało miejsce podczas akcji ratowniczej w jaskini Tham Luang w 2018 roku.

Brytyczyk Vernon Unsworth odmówił zastosowania pomysłu Muska (wykorzystanie miniaturowych łodzi podwodnych) za co ten nazwał go "pedo guy'em". Musk co prawda sprawę wygrał ale niesmak pozostał.

Kompletnie nie wiadomo po co wymyślił i zaczął sprzedawać miotacz ognia (który ze względów prawnych nazwał "not-a-flamethrower"). Nuda? Specyficzne poczucie humoru? Kompulsywna kreatywność?

Musk dostarcza rozrywkę 31 milionom osobom śledzącym jego konto na Twitterze - czy to komentując netfliksowego "Wiedźmina", zalecające zbombardowania głowicami atomowymi powierzchni Marsa albo nabijając się z Jeffa Bezosa (konkurenta w kosmicznym wyścigu).

Albo przyjmuje zaproszenia od innych influencerów i daje się nagrać jak pali jointa z marihuaną za co grożą mu problemy ze strony Air Force dla której SpaceX wysyła w kosmos sprzęt.

Ale fani są wniebowzięci, że Musk pokazał, że jest swój chłop. Czego nie robi się dla swoich followersów - można nawet stracić rządowy kontrakt wart miliardy dolarów.

Czy wchodząc do studia Joe Rogana Musk pomyślał o ludziach, którzy byli zwolnieni w przypadku utraty kontraktu? Czy tak działa odpowiedzialny prezes i właściciel firmy?

Tak jak napisałem na początku - największym problemem Elona Muska jest on sam. Jeśli nadal będzie odgrywał rolę "rock-star CEO" każda wpadka będzie przypisywana jego firmom i będzie stanowiła problem dla wszystkich biznesów.

Na dłuższą metę każdy prezes popełnia jakieś błędy. A Musk zwiększył szansę na to tworząc mnóstwo dziwnych projektów (jak chociażby pomysł na stworzenie serwisu Pravduh.com, który miałby oceniać dziennikarzy...)

Co prawda mówi się, że odwołanie Muska nie wchodzi w grę bo jest on zbyt cenny medialnie ale jeśli dojdzie ponownie do sytuacji jak z propozycją zdjęcia Tesli z giełdy wszystko może się zdarzyć (w końcu chodzi o miliardy dolarów).

Fani i wyznawcy Muska śmieją się obecnie "No, zobaczcie co wieszczyliście. Tesla miała zapaść się a jest największą amerykańską spółką samochodową. SpaceX wysyła w kosmos kolejne dziesiątki satelitów i szykuje się do misji na Księżyc i Marsa. Elon Musk jest wielki - to wy się nie znacie!".

Tesla w 2019 sprzedała 365,700 sztuk swoich samochodów. Wielka trójka rynku auto-moto czyli Volkswagen (10,3 mln sztuk), Toyota (9,6 mln sztuk) i Renault Nissan Alliance (9.3 mln sztuk). Innymi słowy jeśli Elon Musk z sukcesem uruchomi obie nowe fabryki (niemiecka już zalicza opóźnienie tak samo jak chińska) w 2020 roku to finałowo będzie mógł produkować 1 mln samochodów rocznie.

W tym samym czasie tylko trzy pierwsze firmy z listy będą mogły pochwalić się prawie 30 mln wyprodukowanych samochodów.

Kolejnym problemem dla Muska może być produkcja baterii elektrycznych.

Trzej najwięksi producenci ogniw do baterii dla samochodów elektrycznych, (uwzględniając potencjał ich wszystkich fabryk) to chiński CATL, koreańskie LG i amerykańska Tesla. Kolejne miejsca zajmują chiński BYD, chiński Guoxhuan High-Tec, chiński Tianjin Lishen, amerykański Microvast, japoński Panasonic, chiński Optimum Battery i japoński AESC.

Jak widać Tesla jest co prawda w czołówce ale pozostałe miejsca okupują firm chińskie, które ze względu na swoją wielkość oraz potencjał rynku mogą poważnie zagrozić amerykańskiemu producentowi.

Fuzja Tesli i SolarCity wymuszone problemami finansowymi nie okazała się dobrym biznesem. Podobnych problemów przed Muskiem i jego firmami jest bardzo dużo.

Tesla nie wyszła jeszcze z okresu wieku dziecięcego a konkurencja odrobiła lekcje i każdy liczący się producent ma w swojej ofercie model elektrycznego pojazdu. To już nie jest rok 2008 kiedy Tesla była rodzynkiem a reszta branży stawiała na trujące diesle.

Afera Volkswagena z 2015 roku, pogłębiający się kryzys związany z globalnym ociepleniem wpływają na postawy konsumentów. Samochody elektryczne stają się bardzo pożądane. Wszystko to jest idealną sytuacją dla Muska i jego wizji rozwoju firm. Pytanie tylko czy ją wykorzysta?

Jest takie rosyjskie przysłowie "тише едешьдальше будешь" ("wolniej jedziesz, dalej zajedziesz").

Pasuje jako rozwiązanie niektórych problemów Elona Muska.

Tylko czy ten facet kogoś słucha?

Artur Kurasiński

WARSZTAT? PANEL? SZKOLENIE? PRELEKCJA?

https://kurasinski.com/prelekcje/

Jestem przedsiębiorcą, mówcą publicznym, komentatorem technologicznym oraz autorem gier i komiksów. Od ponad dwóch dekad obserwuje i tłumaczy wpływ technologii na nasze życie. Autorem jednego z najpoczytniejszych polskich blogów kurasinski.com. Jestem również prelegentem i uczestnikiem najważniejszych konferencji technologicznych w Polsce. Współtworzę najstarszy w Polsce cykl spotkań dla startupów Aula Polska oraz nagród Aulery. Zapraszam do współpracy - zobacz jak mogę Ci pomóc.

Walczy z hałasem w pracy i w miejscach publicznych!

REKLAMA

Dołącz do nas w słusznej sprawie!

Zaprojektowaliśmy drewniane panele EHO Muteboards, aby zapobiegać frustracji i problemom spowodowanym nadmiernym hałasem wokół nas.

 Szukamy inwestorów, którzy pomogą nam zbudować globalną markę, którą już doceniły jury uznanych konkursów dla projektantów.

 Wejdź na FundedByMe i sprawdź jak wspólnie możemy budować lepszą przyszłość bez hałasu.

AccelUp Programme Round II Launch

REKLAMA

Accelpoint has completed recruitment for the second round of the AccelUp acceleration programme that connects mature fintech, insurtech, and telco startups with global corporations. Eleven startups are starting the acceleration process in close cooperation with Technology Recipients: Santander Bank Polska, AXA Partners, Orange Polska.

Startups that have been selected to cooperate with our Partners: AdEmotion, Revdebug, Loyalty Tool, BillTech Group, Cashy, Quantum CX, DiscoArmor, Gadgector, ClinicHunter, CognitivX, Nextep Technologies.

"PR, STARTUPY I MEDIA" - AULA POLSKA ZAPRASZA!

Zapraszamy na Aula Polska 12 marca o godzinie 19.00!

Jak wygląda praca redakcji? Jak budować PR swojej firmy? Jak firmy PR współpracują ze startupami? O czym trzeba wiedzieć, ile to kosztuje i na jakie efekty można liczyć? Czy robić PR wewnątrz swojej organizacji czy płacić za to i zaprosić do współpracy agencję? Czy robienie PR przez szefa spółki to dobry pomysł i czy każdy to może robić?

Na te i inne pytania odpowiedzą nasi eksperci: Katarzyna Dworzyńska (PR Calling), Vadim Makarenko (BIQdata), Krystian Cieślak (Remarkables One), Marcin Sierant oraz Ola Prejs (Netguru).

City tenders, operational costs and funding fatigue could all kill European scooter startups this year. Which companies will survive?

Technocratic management, no matter how brilliant, cannot unwind structural inequalities.

WARSZTAT O KICKSTARTERZE - OSTATNIE MIEJSCE!

26 lutego, Warszawa godzina 9:00-17:00

Aula Polska zaprasza do wzięcia udziału w warsztatach organizowanych przez Artura Kurasińskiego związanych z tworzeniem i przeprowadzaniem kampanii na platformie Kickstarter. Właśnie zwolniło się ostatnie miejsce i czeka na Ciebie!

CZEGO SIĘ NAUCZYSZ NA TYCH WARSZTATACH?

* Jak przygotować i przeprowadzić z sukcesem kampanią na Kickstarterze

* O czym pamiętać przed, w trakcie i po kampanii

* Jak zbudować plan marketingowy

* Jak radzić sobie z problemami w trakcie kampanii

KTO POWINIEN WZIĄĆ UDZIAŁ W WARSZTATACH?

* Każdy, kto planuje kampanię na Kickstarterze

* Osoby, które chcą pomagać, bądź komercyjnie tworzyć kampanie na Kickstarterze

* Osoby, które z ramienia VC bądź innego podmiotu chcą oceniać takie kampanie

Bill Gates bought an electric car. But while he’s given Tesla credit for pushing other carmakers to go electric, it does seem notable that he didn’t buy from the company that pushed the innovation. He bought a Porsche Taycan. Apparently that irritated Elon Musk, who then tweeted about Gates.

WYWIAD O VR, ONKOLOGII, DZIECIACH I NADZIEI

Przeczytaj poruszający wywiad z Piotrem Łojem z fundacji 'Virtual Dream Foundation'

€30K w puli nagród - aplikuj do 28 lutego!

20, 7 i 3 tysiące Euro - takie nagrody czekają w tym roku na finalistów Infoshare Startup Contest. Aplikacje tylko do 28.02!

Infoshare Startup Contest towarzyszy konferencji Infoshare, która od lat ściąga ponad 6000 uczestników. Zakwalifikowane startupy, oprócz szansy na wygranie nagród z puli €30K, mogą zaprezentować się na scenie przed uczestnikami, wśród których są programiści, inwestorzy, marketingowcy, a także managerowie i dyrektorzy firm. Finaliści otrzymują też bezpłatnie bilety dające dostęp do wszystkich 11 scen oraz imprez networkingowych, które są doskonałą okazją na przeniesienie ważnych rozmów w nieformalną atmosferę.

Officials are playing politics with the viral outbreak

Our ranking of the top consumer marketplace startups and private companies. Who's capturing the most dollars? Who's growing the fastest? What's trending?

About me: I work as an investment analyst at Innovation Nest, a seed-stage VC fund focused exclusively on European B2B SaaS companies. Polish software developers are well-known for their skills…

Be a part of innovators team for new media agency!

Work with crazy people who will show you totally fresh and new marketing world. New project is connected with digital platform services such as web publishing and e-commerce. You will never get bored! Check it ->

Location: Warsaw/Cracow/remote

Salary: 800 – 1150 PLN MD

The word “algorithm” has worked its way into the vernacular of non-nerds talking about their Facebook feeds or why their Insta post isn’t doing well.

Car-sharing po polsku. Firmy ledwo przędą, miasta mają to w nosie, a klienci biorą Ubera. Czy Polacy dorośli do jazdy autami na minuty?

Podcast: Człowiek Biznes Technologia

REKLAMA

Cotygodniowe rozmowy o projektowaniu doświadczeń. Z udziałem ekspertów, klientów. Na przykładzie realnych projektów. Polskich. Globalnych.

Cotygodniowa dawka inspiracji i wiedzy na temat projektowania doświadczeń klienta – user experience design. Wspólnie z zaproszonymi gośćmi Wiesław Kotecki będzie prezentował w jaki sposób nowoczesne przedsiębiorstwa mogą łączyć perspektywę człowieka, biznesu i technologii. Będziemy prezentować wyniki najnowszych badań oraz raportów, realne case-study projektów oraz praktyczne porady w jaki sposób wdrażać w organizacjach podejście zorientowane na człowieku.

Czy algorytmy używane w procesie rozpatrywania aplikacji o status osiedlony po brexicie dyskryminują kobiety?

Science-fiction movies portray volumetric systems that provide not only visual but also tactile and audible three-dimensional (3D) content. Displays based on swept-volume surfaces1,2, holography3, optophoretics4, plasmonics5 or lenticular lenslets6 can create 3D visual content without the need for glasses or additional instrumentation.

The AI moonshot was founded in the spirit of transparency. This is the inside story of how competitive pressure eroded that idealism.

Amazon CEO Jeff Bezos has announced that he’s committing $10 billion to fighting climate change through a new fund called the Bezos Earth Fund. In an Instagram post announcing the new fund, Bezos said that grants would be issued starting this summer.

The companies all cite concern over coronavirus and employee safety.

Environmentalists win a temporary injunction against forest clearance for a new "Gigafactory".

Artificial intelligence researchers are studying the brain waves and eye movements of gamers to train an AI that can control fleets of military robots.

The space agency’s round-trip mission to the Red Planet won’t be easy, but Mars Sample Return will answer fundamental questions beyond our terrestrial sphere.

Tim Sweeney, CEO of Epic Games, called on the game industry to be more open and liberate it from the monopolistic practices of platform owners

I sat down to talk with Damien Riehl and Noah Rubin about their project to copyright every possible melody, and why that's a good thing. The TedX talk: https...

Doug Guthrie, former head of Apple University in China from 2015-2019, writes about the dark days ahead for multinationals in the People’s Republic, and tells a revealing story about how Huawei developed its facial recognition technology.

White-hot cloud startup Snowflake is about to announce a large funding round that will make it one of the most valuable private companies in tech – and add a new ally in Salesforce, sources say.

The encryption app is putting a $50 million infusion from WhatsApp cofounder Brian Acton to good use, building out features to help it go mainstream.

The fine folks at Boston Dynamics, busy building our future robotic overlords, have loaned Adam Savage a Spot robot for the Tested team to play with. For his first project, Adam built a gorgeous steampunk/Victorian rickshaw for Spot to pull. The results are glorious. https://youtu.be/zyaocKS3sfg

Launched in 2017, HQ Trivia app was once a game friends and family would band together to win money from. Now it’s closing. Here’s why you can’t play HQ Trivia now.

This is the first case the DOJ has brought against a Bitcoin mixer.

Presidential campaign #spon may be cringeworthy but it will likely be around for a while.

This is the first case the DOJ has brought against a Bitcoin mixer.

The Bloomberg campaign is trying an ad strategy familiar to every other startup with a ton of cash and a questionable business model: Paying influencers to make it seem cool.

The double whammy of the US-China trade war and the coronavirus outbreak might provide the jolt needed to accelerate a shift to smartphones 2.0

Check the rearview mirror, Tesla. Electric vehicle automaker Rivian has major investments from Amazon, Ford and the Saudis—and is ready to roll.

Silicon Valley's “if you can’t beat ’em, buy ’em” approach comes under federal scrutiny. Some antitrust experts say better late than never.

Huawei can covertly access mobile networks via back doors meant for law enforcement, the U.S. has told allies in a bid to show the Chinese firm poses a security threat.

Spotify Technology SA is paying close to $200 million upfront for the Ringer, the growing online sports and pop-culture outlet, as part of its push into podcasting, according to a person with knowledge of the matter.

newonce.sport to portal dla najbardziej wymagających fanów sportu. Teksty najlepszych autorów w jednym miejscu. O sporcie opowiadamy przez pryzmat ludzi i emocji. Najważniejszy jest dla nas ciekawy temat.