• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Nvidia na tronie - Newsletter Artura Kurasińskiego

Nvidia na tronie - Newsletter Artura Kurasińskiego

Na początku lipca Nvidia stała się pierwszą amerykańską firmą produkującą chipy, wyprzedzającą po raz pierwszy swojego znacznie starszego konkurenta, Intela.

Wartość Nvidii to 300 mld USD, a Intela 210 mld USD. Ale to już nie jest aktualne bo Nvidia właśnie przejęła od Softbanku firmę Arm (brytyjskiego producenta chipów) za sumę 40 mld USD. Wartość Nvidii wzrośnie więc o kolejne miliardy.

Ale tu nie chodzi tylko o wartość spółki i zarobek udziałówców.

Gigant graficzny Nvidia zgodził się kupić Arm Holdings od japońskiego SoftBanku w ramach transakcji, która może mieć daleko idące konsekwencje dla globalnego przemysłu półprzewodników.

Założona w 1993 roku firma z siedzibą w Santa Clara odnotowała w ciągu ostatnich 5 lat wzrost wartości ~22x. Wynika to w dużej mierze z kilku ważnych kwestii:

Popyt na gaming i AI

Nvidia rozpoczęła działalność jako producent procesorów graficznych (GPU), które są obecnie intensywnie wykorzystywane w branży gier komputerowych oraz w obliczeniach z wykorzystaniem technologii AI (chociażby do poprawy obrazu w grach).

Przejście na model produkcji "bezfabryczny"

W przeciwieństwie do Intela, Nvidia nie posiada żadnych zakładów produkujących chipy (!) Zamiast tego, firma projektuje swoje chipy i zleca produkcję wyspecjalizowanym partnerom, takim jak Taiwan Semiconductor Manufacturing Company

Dlaczego transakcja Nvidii z Arm jest ogromnym przełomem w branży?

Energooszczędne konstrukcje Arm zostały wykorzystane do stworzenia 160 mld chipów a zakup firmy wzmocniłby pozycję Nvidii na rynku smartfonów, tabletów i sprzętu do Internetu Rzeczy (IoT).

Najważniejszą rzeczą, którą trzeba zrozumieć o roli, jaką odgrywa architektura procesorów Arm na każdym rynku informatycznym i komunikacyjnym (smartfonów, komputerów osobistych, serwerów i innych) jest to, że Arm projektuje komponenty procesorów dla innych firm. Dla bardzo dużej, globalnej grupy firm.

A sam Arm ma bardzo ciekawy model biznesowy - jest właścicielem tych projektów, wraz z architekturą ich zestawów instrukcji, takich jak 64-bitowy ARM64.

Model biznesowy tej firmy polega na licencjonowaniu własności intelektualnej (komponentów i zestawów instrukcji) innym firmom, umożliwiając im budowanie wokół nich systemów, które zawierają zarówno własne projekty, jak i firmy Arm.

Cui bono?

Tak więc obecnie amerykańska spółka kupuje europejską po to aby zabezpieczyć swoją przyszłość w walce o prymat w badaniach i rozwoju AI. I kibicuje im cały rynek bo stawką jest zachowanie przez Zachodu szans na walkę z technologiami zza Wielkiego Muru.

Chińczycy zapewne zgrzytają zębami ale nie zwolnią tempa i nadal będą na prowadzeniu w tej grze.

Ciekawe czym odpowiedzą Chińczycy. Bo odpowiedzieć muszą.

Artur Kurasiński

PS Wystartowała właśnie kampania crowdfundingowa zbierająca finanse na dokończenie mojego komiksu edukacyjnego dla dzieciaków o nauce i technologii (z lekcjami Scratch'a!) "Róża, a co chcesz wiedzieć".

Będzie mi niezwykle miło jeśli ją wesprzesz.

Dziękuję!

WYSTARTOWAŁA KAMPANIA MOJEGO KOMIKSU!

Rusza zbiórka na Wspieram.to - pomóż nam dokończyć komiks edukacyjny!

Dzisiaj jest wielki dzień - ruszamy z kampanią zbierania środków na dokończenie komiksu "Róża, a co chcesz wiedzieć?"!

Jeśli chcesz nam pomóc to wejdź proszę na https://wspieram.to/roza_komiks i wybierz kwotę wsparcia!

W tej części komiksu pojawią się i opowiedzą o swoich pasjach dzieciakom tak wspaniałe osoby jak: Janina Bąk (matematyka i statystka), Alexandra Przegalińska (AI), Piotr Konieczny (cyberbezpieczeństwo), Ola i Piotr Stanislawscy (nauka i fake newsy), Dorota Budzyń (kosmos), Piotr Łój (VR), Krzysztof Gonciarz (o roli i odpowiedzialności twórcy), Kasia Gandor (biotechnologia) Martyna Sztaba (gospodarka cyrkularna i ekologia) oraz Rafał Han (Internet Rzeczy).

Dzięki Tobie będziemy mogli też znacząco rozwinąć treść i dodać kilka bardzo fajnych rzeczy do samego komiksu (zeszyt do kreatywnej zabawy, mini gra edukacyjna oraz dodatkowe rozdziały i lekcje Scratch'a).

To jak? Chcesz nam pomóc i szybciej przeczytać komiks?

Kliknij i pomóż nam dokończyć tworzenie najlepszego komiksu edukacyjnego w Polsce!

Logo komiksu edukacyjnego "Róża, a co chcesz wiedzieć?"

🦄 Akademia Globalnego Startupu 🦄

REKLAMA

Akademia Globalnego Startupu to pierwszy w Polsce, największy i najbardziej zaawansowany program online dla twórców startupów technologicznych.

Instruktor: Błażej Abel (Founder i CEO Landingi)60 osobowy zespół, klienci z ponad 80 krajów i ponad 8 milionów zł ARRtrzy rundy inwestycyjne na ponad 6 mln zł).

Czego się nauczysz: Pozyskiwanie kapitału, Pitch Deck, Budżet, Cashflow, Rozliczenia, Cennik, KPI, Budowa zespołu, Rekrutacja, Produkt, Sprzedaż globalna, Zdobywanie zagranicznych klientów.

Dołącz do listy oczekujących, a otrzymasz pełną agendę, datę startu i priorytetowe miejsce w pierwszej edycji programu (edycja VIP).

A common argument for online voting doesn't actually make sense.

Chinese tech company decides not to sell or transfer code behind the popular video-sharing app, source says.

Oracle beat out Microsoft in a deal to salvage the U.S. operations of the video-sharing app that has been caught in the middle of a geopolitical standoff. The deal is likely not to be structured as an outright sale, people familiar with the matter said.

The beleaguered app describes the inner workings of its video-selection code.

NVIDIA and SoftBank Group Corp. today announced a definitive agreement under which NVIDIA will acquire Arm Limited from SBG and the SoftBank Vision Fund in a transaction valued at $40 billion.

Alexa can now control your printer. Amazon today announced a new Alexa-enabled printing feature that lets Echo device owners use voice commands to print out common items, like their Alexa to-do lists, recipes, weekly calendars, educational content for kids and even some games, like Sudoku or crossword puzzles, mazes and more. The feature works with […]

Viewers are flocking to games during the pandemic, entranced by a charismatic grandmaster and his lightning-fast play.

The creator of one of the most complex and influential video games of all time talks to Ed Cumming about his new autobiography, developments in technology, and storytelling