- TECHNOFOBIA
- Posts
- 👑 Pierwsza rocznica - Newsletter Artura Kurasińskiego
👑 Pierwsza rocznica - Newsletter Artura Kurasińskiego
Chciałem napisać kolejny wstępniak o technologii, ale dostałem właśnie informacje o kolejnym znajomym, który zmarł z powodu koronawirusa. Wybaczcie zatem, skupię się na bardziej przyziemnych sprawach. Dzisiejsza informacja o 27 tys wykrytych przypadków nie należy do przyjemnych.
Pamiętacie 13 marca 2020? Prawie równo rok temu zamknęliśmy się w domach bojąc się panicznie wirusa, który błyskawicznie opanował całą naszą planetę. Po raz pierwszy w historii ludzkości połowa ludzi, w tym samym czasie siedziała zamknięta w swoich domach.
Pod koniec marca Ministerstwo Zdrowia informowało o 71 nowych przypadkach zakażenia COVID-19 dziennie. Wydawało nam się to szokująco wysokie. Na wszystkich padł blady strach.
Polacy znani z tego, że pokazują środkowy palce wszystkim nakazom, ale potulnie schowaliśmy się w domach. Wiosną byliśmy prymusem na tle Europy i świata. Wierzyliśmy w to, że pandemia nas ominie bo szczepiliśmy się przeciwko gruźlicy albo, że należy przyjmować dużo witaminy C i D.
Na kilka tygodni zamknięto kina, sklepy i galerie handlowe. Zamrożono gospodarkę. Z dnia na dzień gospodarki największych państw na świecie przestały produkować, wytwarzać a konsumenci kupować. Witaliśmy się dotykając butami żeby nie przenieść zarazków.
Testowaliśmy dostawy online, zakupy na zapas makaronu, papieru toaletowego i puszek. Nikt nie wiedział kiedy znowu będziemy mogli wychodzić na ulice. Krajobraz w dużych miastach przypominał filmy SF.
Po kilku tygodniach bojaźliwie wyszliśmy z domów. Wiosna zmieniła się w lato i ruszyliśmy na wakacje. Wirus był z nami nadal, ale jakby nie chcieliśmy o nim pamiętać. Eksperci przestrzegali o jesiennym powrocie pandemii i kolejnej fali. My - cieszyliśmy się korono-wakacjami odkrywając polskie plaże i małe miejscowości bez ludzi.
W październiku przez Polskę przetoczyły się demonstracje przeciwników noszenia masek oraz osób, które negowały istnienie pandemii - "to wymysł firm farmaceutycznych" krzyczano i wskazywano na globalny spisek wiadomych sił z udziałem Bill Gatesa. Wyglądało na to, że wirus nas bardziej wkurza niż go się boimy.
A potem przyszły kolejne Święta w modelu hybrydowym, Nowy Rok, ferie w domu i pierwsza duża zima od dekady. Wirus przestał być tematem numer jeden - stał się tłem do politycznych przepychanek, walk z dostępnością szczepionek i protestami przedsiębiorców wkurzonych kolejnymi zakazami.
Obecnie dziennie wykrywamy w Polsce 25 tysięcy nowych przypadków zakażenia wirusem dziennie. Wykryto przynajmniej dwie odmiany wirusa, które zakażają szybciej i sprawniej niż ta z którą mieliśmy do czynienia w marcu 2020 roku. Co prawda ruszył program szczepień, ale zaraz spowolnił z powodu bałaganu organizacyjnego i braku szczepionek.
A my po roku czasu? Pracujemy, spotykamy się, uczymy się, przyzwyczajeni do nowej sytuacji: wkurzeni koniecznością dzielenia domów ze wszystkimi domownikami, brakiem prywatności i pracą, która już nie pozwala po prostu "zamknąć komputera" tylko dzieje się 24 na dobę.
Zbrzydło nam oglądanie Netlixa, zamawianie jedzenia przez aplikacje dowożące. Staramy się już nie patrzeć na nasze nadmiarowe "krągłości" (zresztą i tak pewnie na plaże nie pojedziemy w lato). Pragniemy już tylko kontaktu ze znajomymi i rodziną.
Po 12 miesiącach jesteśmy już ogromnie zmęczeni wszystkimi obostrzeniami, zakazami i wyjątkami. Skala problemu przestaje być dla nas ważna - chcemy tylko móc zaplanować wakacje, móc odpocząć w końcu i przestać myśleć o tym, że osoba stojąca koło nas może być nosicielem wirusa. Eskapizm zaczyna kierować naszymi decyzjami.
Naturalną reakcję naszych organizmów na taką dawkę negatywnych emocji jest zobojętnienie oraz racjonalizacja. Młody sąsiad wylądował pod respiratorem? Zdarza się. Matkę znajomego odesłali z planowanego zabiegu ? Zapaść w służbie zdrowia znana jest od dawna.
Biznes kumpla (zamknięty przez "koronę") upadł bo nie miał z czego płacić na pensje? Wolny rynek. Zmarł znajomy? I tak nie można pójść na pogrzeb. Kolejny lockdown? A to wszystkie poprzednie zdjęto?...
Śmierć nam spowszedniała i nawet kolejki karetek pod szpitalami nie robią wrażenia. Mamy już "wywalone" na kolejne zakazy i kreatywnie je obchodzimy. Chcemy powrotu "normalności", ale już nawet nie pamiętamy czym ona była dokładnie.
Już się nie boimy. Wszystkie autorytety i lekarze nawołujące do rozsądku brzmią jak nudna, zdarta płyta. Nie robią na nas wykresy ze wzrostami, liczby brakujących łóżek i spadająca średnia wieku osób chorujących.
A co jeśli "nowa normalność" będzie wyglądała właśnie tak? Co roku będziemy mieli fale, patrzyli z niepokojem na pojawienie się nowej odmiany wirusa...
I to też nam się w końcu znudzi.
Artur Kurasiński
Wywiad z Karolem Sadajem z Aion Bank
"Aion jest bankiem, który chce brać wszystko, co najlepsze z fintechów – dając zarówno gwarancję bezpieczeństwa, dzięki tradycyjnym rozwiązaniom i twardym regulacjom, jak i elastyczną i innowacyjną ofertę. Polacy mają mocną pozycję w europejskiej czołówce, jeśli chodzi o testowanie nowinek technologicznych. My po prostu uwielbiamy to robić – zwłaszcza, jeśli te nowinki pozwalają uzyskać dodatkową wartość ze swoich pieniędzy. Jedni traktują to jako przywarę, ale dla mnie to naprawdę niesamowita cecha naszego społeczeństwa – i kolejna przyczyna, dla której oferta Aion idealnie pasuje do polskiego rynku..."
Jeżeli chcesz być wśród pierwszych, którzy dowiedzą się o starcie nowego produktu - dołącz do społeczności Aion. Wypełnij formularz- powiadomimy Cię, kiedy będziemy startować!
Early Adopters' Nook episode #2 is HERE!
This time Artur Kurasiński met with met with Łukasz Jeziorski, Founder and CEO at Plum Research, to learn more about their award-winning platform,
which gives clients the tools to access analytics and discover promising opportunities for content.
Watch or listen to it NOW!
️YouTube: https://youtu.be/4ry5N8ybZq4
Spotify: https://spoti.fi/3ePksSu
Podcast Człowiek Biznes Technologia
Wojciech Mróz i Jacek Siadkowski - o przedsiębiorczości społecznej
tekst: W 46 odcinku podcastu Człowiek Biznes Technologia, Wiesław Kotecki gości Wojciecha Mroza, doradce zarządu w Ashoka.org oraz Jacka Siadkowskiego, Co-foundera i dyrektor zarządzający Tech To The Rescue. Wspólnie rozmawiają o pomaganiu innym. O tym, czym jest przedsiębiorczość społeczna, czy i czym różni się od przedsiębiorczości oraz o tym, w jaki sposób każdy z nas może zaangażować się w pomaganie innym. Rozmawiają o tym, co inwestuje przedsiębiorca społeczny i czy trzeba być milionerem, by pomagać.
Media budujące społeczności tematem nowego odcinka “Rozmów Facebooka”
W drugim odcinku podcastu o nowych formatach, którymi posługują się dzisiejsze media, rozmawiają: redaktor naczelna Outriders, Anna Górnicka oraz Tomasz Smokowski, współtwórca Kanału Sportowego.
Podcast “Rozmowy Facebooka” to przestrzeń do dyskusji o zmianach na świecie. Tym razem dyskusja skupia się na mediach, które także muszą adaptować się do zmieniającej się rzeczywistości. Goście najnowszego odcinka to autorzy oryginalnych formatów mediowych, które są odpowiedzią na oczekiwania ich odbiorców.
Dzieląc się swoim doświadczeniem i przemyśleniami, Anna Górnicka i Tomasz Smokowski opowiadają dlaczego postawili na niezależność, jaką rolę w powodzeniu ich projektów odgrywa społeczność, którą wokół siebie zgromadzili, a także jakie będą ich następne kroki.
Grasz w planszówki? Ruszyła kampania "Astrogórników"!
Jestem od kilku lat związany z Three Headed Monster - firmą, która tworzy innowacyjne gry planszowe. Tym razem startujemy z kampanią w Polsce, na platformie Wspieram.to. Pomóż nam ufundować naszą najnowszą grę "Beyond Humanity: Astrogórnicy"! Dziękuję :)
💎 Stripe - najcenniejszy klejnotem Doliny Krzemowej
Stripe zebrał 600 milionów dolarów przy wycenie 95 miliardów $, co czyni ją najbardziej wartościową prywatną firmą, jaka kiedykolwiek wyszła z Doliny Krzemowej.
Dlaczego to jest ważne?
Około 90% dorosłych Amerykanów dokonało zakupów w firmach w których opeatorem płatności jest Stripe. Korzystają z niej Amazon, Salesforce, Microsoft, Shopify, Uber czy Zoom. Stripe w 2020 roku firma pozyskał 200k+ nowych europejskich klientów. Rośnie
🤑 Equity crowdfunding w USA wszedł na nowy poziom
Sahil Lavingia, CEO Gumroad, pozyskał właśnie 5 milionów dolarów w ramach nowego finansowania. W ciągu niespełna jednego dnia zebrano 5 milionów dolarów, które pochodziły od 7 513 inwestorów.
Dlaczego to jest ważne?
Jesienią amerykański SEC uchwalił nowy zestaw zasad, które pozwalają startupom na zbieranie funduszy poprzez sprzedaż papierów wartościowych.
Nowe zasady zwiększają ilość pieniędzy, które startup może zebrać poprzez equity crowdfunding, który działa jak zwykły crowdfunding w stylu Kickstartera, ale obejmuje sprzedaż akcji zamiast produktów, a zatem wiąże się z wieloma dodatkowymi zasadami (choć nie tak wieloma jak w przypadku przeciętnej spółki publicznej). Do tej pory firma mogła pozyskać maksymalnie 1,07 mln dolarów w papierach wartościowych w takim modelu. Od teraz, liczba ta wzrosła do 5 milionów dolarów (rocznie).
🚀 Chiny rozpychają się w kosmosie
Chiny planują wystrzelenia satelitów do przesyłania Internetu z kosmosu, i zacząć rywalizować ze SpaceX czy Amazonem. Chiny spróbują wejść na rynek kosmicznego internetu, stosując tę samą strategię, której użyły na Ziemi do walki o 5G - wykorzystując wspieraną przez państwo firmę do walki z konkurencją rozszerzaniem globalnych wpływów.
Dlaczego to jest ważne?
Chiński "StarNet" wystrzeliłby 10 000 satelitów w ciągu najbliższych 5-10 lat. Chiny zamierzają zbudować system infrastruktury kosmicznej dla komunikacji, nawigacji i teledetekcji o zasięgu globalnym w ramach swojego najnowszego "planu pięcioletniego". Komuniści wiedzą, że szybsza i tańsza technologia sprawiła, że sieci satelitarne stały się bardziej opłacalną opcją dla transmisji szerokopasmowych.
Zapotrzebowanie na te usługi jest ogromne, ponieważ 4 miliardy ludzi na całym świecie nie ma dostępu do szerokopasmowego Internetu, a wielu z nich znajduje się na obszarach trudno dostępnych, co wywołuje globalne zainteresowanie przesyłaniem Internetu z kosmosu.