• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Pożegnanie z Aula Polska - Newsletter Artura Kurasińskiego

Pożegnanie z Aula Polska - Newsletter Artura Kurasińskiego

Kilka tygodni temu podpisałem dokumenty związane z oficjalnym przekazaniem Fundacji Aula Polska w nowe ręce. Po 14 latach tworzenia jednej z najstarszych inicjatyw związanych ze ekosystemem startupowym w Polsce przekazują Aulę w ręce Piotrka Nowosielskiego – dynamicznego i młodego przedsiębiorcy, który przekonał mnie do swojej wizji rozwoju Auli.

Rozmowa z Piotrkiem zaczęła się od poszukiwania partnera, który mnie wspomoże i odciąży z tego tematu. Im więcej rozmawialiśmy ze sobą, tym bardziej zaczynałem widzieć, że ten etap rozwoju Auli nie jest już dla mnie. Jestem mentalnie gdzieś indziej, mam potrzebę zajmowania się swoimi spółkami i inwestycjami a Aula wymaga poświęcania dużej ilości czasu.

Długo na ten temat rozmawialiśmy i zamiast początkowego partnerstwa wybrałem opcję całkowitego przekazania wszystkich kwestii aulowych w ręce Piotra. Jasne, że będę tęsknić, wypatrywać kolejnych spotkań i patrzeć jak „moje dziecko” dalej się rozwija.

Patrząc na to, co zrobiliśmy (bo Aula to nie ja tylko cała społeczność) czuję się spełniony. Pomimo braku wiedzy, jak organizować tego typu społeczność i spotkania, specyficznego środowiska, jakim jest polska przedsiębiorczość, myślę, że mogę powiedzieć, że nie nawaliłem.

Oczywiście jako organizator popełniłem setki, tysiące błędów. Schrzaniłem wiele rzeczy i inna osoba by zrobiła z Auli organizację na zupełnie innym poziomie. Niemniej patrząc na całokształt, śmiało stwierdzam – jednak udało nam się razem stworzyć coś fajnego.

Krzysiek Kowalczyk (który jest pomysłodawcą i pierwszym organizatorem Auli) trafił idealnie w czas. W Polsce rodziła się fascynacja nowymi technologiami po kacu „dotcomowej” rzezi. 19 kwietnia 2007 roku w biurze Novella w (ogromne i dozgonne podziękowania dla Jarka Kowalskiego za pomoc i wsparcie) grupka 20 osób najpierw wysłuchała prelegentów, a potem długo rozmawiała (przy pizzy, co miało stać się aulowym zwyczajem).

Pamiętam, że pierwsze spotkania oczywiście organizowane były za pomocą poczty pantoflowej – pojawiali się głównie znajomi... i ich znajomi. Nie mieliśmy pojęcia, czym Aula może być i nie za bardzo mieliśmy jakiś plan.

Po prostu chcieliśmy spotykać się i dyskutować raz w miesiącu. Wśród uczestników przeważali pracownicy naukowi oraz studenci – to nie był jeszcze moment, kiedy przedsiębiorczość technologiczna była na aulowych sztandarach. Przypomnijmy, że w 2007 roku Facebook (w Polsce wtedy bardzo mało znany) miał raptem 3 lata, a Twitter raptem rok.

Ja nie organizowałem wtedy spotkań – tym zajmował się Krzysiek. Stałem z boku, przyglądałem się i podpatrywałem bardziej doświadczonych kolegów w akcji. Intrygowało mnie, że pośród prezentacji pojawiają się osoby, które z ogromną pasją mówią o swoich projektach i pokazują je w działaniu.

Przeczuwałem, że ten aspekt będzie bardzo ważny w przyszłości, ale dopiero za kilka lat miałem się o tym przekonać, jako osoba odpowiedzialna za działania Auli. Mój czas miał dopiero nadejść.

W 2009 roku Aulę przejął Igor Dzierżanowski, który wpadł na pomysł stworzenia branżowej nagrody, czyli Aulerów. Trudno w to uwierzyć, ale nie było wtedy żadnych konkursów czy imprez, na których polskie startupy mogły się prezentować. Zwycięzcami pierwszej edycji została Ola Lazar (Gastronauci), Mariusz Gralewski (Goldenline) oraz Michał Śliwiński (Nozbe).

Do dnia dzisiejszego w zasadzie tylko jedna spółka (Peryskop – jeden ze zwycięzców Aulerów z 2010 roku) przestała działać, co pokazuje jakim biznesowym „wyczuciem” mogą pochwalić się członkini i członkowie Jury Aulerów.

Przez aulerowe sito przewinęło się kilka tysięcy zgłoszeń i pomimo symbolicznej nagrody, nadal w środowisku Aulery mają ogromną siłę sprawczą – w żartach można powiedzieć, że duża część laureatów Aulerów szybko otrzymuje rundy finansowania (ale jest to raczej efekt działań spółek, które zgłaszając się do konkursu, prowadzą rozmowy i zdobycie Aulera jest dla nich jednym z argumentów w negocjacjach z funduszami).

Aulery gościły także w hali Ergo Arena (jako część infoShare, pozdrawiam!), w Pałacu Kultury przy okazji Bitspiration, na GPW i w Muzeum Żydów Polskich. Staraliśmy się tak często, jak to możliwe, opuszczać Warszawę i spotykać się poza nią. Częściowo udało nam się to zorganizować – Aula przez krótki czas miała swoich lokalnych przedstawicieli w 12 miastach i odbywała się między innymi w Łodzi, Krakowie, Szczecinie, Wrocławiu, Gdańsku, Lublinie czy Olsztynie.

Niestety szybko okazało się, że aby tworzyć Aulę trzeba mieć olbrzymie pokłady cierpliwości, środki finansowe oraz zespół, który może się temu poświęcić w 100%. Bardzo żałuję, że nie udało nam się na stałe zagościć poza Warszawą i tam budować lokalne struktury Auli – to uważam za jedną ze swoich osobistych porażek.

Aula to również (albo przede wszystkim) mówczynie i mówcy. Przez ten cały czas istnienia udało nam się zaprosić do wygłoszenia swoich prezentacji ponad 740 osób. Przeglądając ich profile na stronie Auli, widzę tyle znajomych twarzy oraz drogę, jaką przebyli od czasu ich występów na Auli.

Mam tę ogromną przyjemność, że nigdy, ale to przenigdy nie usłyszałem odmowy. Wręcz odwrotnie – dla bardzo dużego grona osób pojawienie się na Auli było tak dużą nobilitacją, że rezygnowali ze swoich komercyjnych stawek albo zmieniali wakacyjne plany.

Od samego początku spotykaliśmy się z ogromną akceptacją różnych środowisk i wsparciem. Do takich osób udzielających nam pomocy należeli Piotr Pągowski (jako Microsoft, a potem HP), Dominik Kaznowski (jako Agora), który jako pierwszy podmiot wspomógł Aulę finansowo (tak samo, jak bank Inteligo), Cammedia, Markom Invest, NetPR, Microsoft, Facebook, Google, Novell, GPW, Orange, UPC, Allegro, Freshmail, Krajowy Fundusz Kapitałowy, TVN czy darczyńcy prywatni między innymi: Paweł Lipiec, Kamil Gaweł, Grzesiek Warzecha i Piotr Podbielski.

Kolejnymi podmiotami były szkoły wyższe w postaci Wydziału Mechatroniki na Politechnice Warszawskiej oraz Akademii Leona Koźmińskiego – tutaj ogromne brawa dla Darii Kowalskiej.

Aula i Aulery przez wiele lat odbywały się również w budynku Google for Startups na warszawskiej Pradze, dosłownie przez moment w przestrzeni HubHub przy ulicy Nowogrodzkiej i gdyby nie pandemia, zapewne byśmy pojawiali się w Cambridge Innovation Center. Niestety, nie chcąc ryzykować oraz nie do końca będąc przekonanym do wersji online, w lutym 2020 roku zawiesiliśmy spotkania. To spotkanie, które widnieje na stronie Auli, już się nie odbyło. Może wróci do tego tematu Piotr i jego nowa ekipa? 😊

Chciałbym wspomnieć też o tym co było złe i wymaga poprawy. Na pewno Aula była silnym ośrodkiem edukacji jeśli chodzi o przedsiębiorczość technologiczną, tworzenie i wspieranie ekosystemu startupowego i innowacje w Polsce. Niestety – biję się w pierś, że nie ustrzegłem się przed błędami. Nakręcając modę na tworzenie startupów w Polsce, również (nieświadomie) nakręcaliśmy spiralę pod tytułem „weź łatwą kasę od VC albo unijnych grantów”. 15 czy nawet 10 lat temu nie widziałem w tym nic złego. Dzisiaj bym tak nie zrobił, bo widzę, jak negatywny skutek ma stworzenie utopijnej wizji „dobrze funkcjonującego” systemu VC w Polsce.

Obecnie staram się mówić o tym, że potrzebujemy tworzyć biznesy stabilnie rozwijające się, bez strzykawek z dopingiem w postaci kasy od VC i ścieżki szybkiego wzrostu. Przekładanie celów inwestorów nad racjonalne myślenie, tworzenie wydmuszek inwestycyjnych, pompowanie wyników, aby stać się kolejnym „jednorożcem” jest wypaczeniem. Stąd też rzeczy, które sam obecnie robię, są prowadzone zgodnie z moją filozofią #growslow (którą opisałem jakiś czas temu tutaj), bootstrapowania i dbania cele długodystansowe.

Kończąc moją opowieść o Auli – nigdy nie udałoby się osiągnąć tego, czym Aula Polska jest obecnie, gdyby nie pomoc, energia i poświęcenie ogromnej rzeszy osób. Z okazji prawie okrągłej 15-tej rocznicy, szczególnie serdecznie za pomoc i wsparcie chciałbym podziękować: Mai Szybińskiej (Pani Prezes), Krzyśkowi Kowalczykowi, Konradowi Latkowskiemu, Jankowi Rychterowi, Igorowi Dzierżanowskiemu, Darkowi i Maćkowi Zielińskim, Marcinowi Zarembie, Agnieszce Lewandowskiej, Maćkowi Budzichowi, Michałowi Małyszko, Michałowi Berezowskiemu, Kubie Cyranowi, Kamili Roman, Magdzie Gawlińskiej, Radkowi Gierwiało, Michalowi Sobczykowi i Grześkowi Wolańskiemu, Robertowi Janiszewskiemu, Tomaszowi Dudziszowi, Pawłowi Rutkowskiemu, Michałowi Sobczykowi i Sławomirowi Smykowi.

Ale w szczególności – wszystkim tym, którzy pojawiali się, uczestniczyli, zadawali pytania oraz zostawali po oficjalnej części, by rozmawiać, wymieniać się informacjami oraz po prostu tworzyć Aulę. Ogromne, płynące z głębi mojego serca słowa szacunku i miłości. To dzięki Wam Aula jest tym, czym jest obecnie.

Zapewne kogoś pominąłem – przepraszam, pamięć bywa zawodna, a w trakcie tych piętnastu lat wydarzyło się ogromnie dużo.

Tym samym kończę prawie dwie i pół dekady zawiadywania Aulą i patrzę ze spokojem oraz głęboką wiarą w jej nadchodzące, kolejne lata działania. Czas zrobić miejsce dla innych.

Piotrze, scena jest Twoja.

PS Jeśli spodobał Ci się ten tekst to tutaj możesz mnie wesprzeć. Wyceniłem koszt miesięcznego takiego wsparcia (8 wydań w każdym miesiącu!) na 12 złotych. Jeśli uznasz, że to, co piszę i wiedza jaką przekazuję ma dla Ciebie sens to zapraszam do wspierania. Z góry bardzo dziękuję!

🔥 REKLAMA NA MOIM BLOGU I NEWSLETTERZE 🔥

Wiele osób pyta się o możliwość zareklamowania swojego biznesu czy usługi w tym newsletterze albo na blogu. Więc jeśli chcesz zamieścić reklamę w tym newsletterze i dotrzeć do bardzo wartościowej grupy odbiorców to zapraszam! Cena: 2000 zł netto (4 edycje, jeden pełen miesiąc).

Newsletter - najpopularniejszy newsletter technologiczny w Polsce. Stworzyłem już 209 wydań przez 4 lata. Obecnie subskrybuje go 6495 osób (głównie menadżerowie, prezesi i osoby odpowiedzialne za zarządzenie w firmach i startupach).

Format reklamy: tytuł, wstęp + grafika z linkiem (tutaj zobacz przykład).

Blog - zapraszam po szczegóły tutaj. Polecam ofertę zamieszczenia artykułu w cyklu “Biznes Hackers” (zobacz przykład tutaj).

  • Wywiad, materiał sponsorowany – od 6000 zł netto

  • Materiał sponsorowany + reklama w newsletterze – 8000 zł netto

Napisz do mnie i ustalimy szczegóły: [email protected]

WIEDZA OD PRAKTYKÓW DLA PRZEDSIĘBIORCÓW

REKLAMA

Zapraszam na serię wywiadów przeprowadzonych przeze mnie dotycząca branży internetowej - startupów, VC, sprzedaży, rynku twórców, PR, tworzenia nowoczesnych produktów i wielu innych tematów, które powinien poznać przedsiębiorca działający online.

SZUKASZ PREZENTU POD CHOINKĘ DLA DZIECI?

Zapraszam do kupienia mojej książki z serii "Róża, a co chcesz wiedzieć?" o technologii i nauce dla dzieci (od 7-go roku życia). Część pierwsza + część druga oraz słuchowisko gratis!

Co otrzymasz?

  • 136 stron kolorowych, komiksowych ilustracji dla dziewczynek i chłopców

  • 10 lekcji języka programowania Scratch

  • 200 stron komiksu dla dziewczynek i chłopców

  • 13 lekcji języka programowania Scratch

  • 2,5 słuchowisko z aktorami i prawdziwą Różą! :)

NFT - CO TO JEST? [PODCAST]

Drugi odcinek podcastu "Metagame". Wraz z Joanną "Frotą" Kurkowską wyjaśniamy co to jest NFT, tokeny, mintowanie, krypto sztuka, Bored Apes Yacht Club, CryptoPunks, CryptoKitties i ile można zarobić (albo stracić) na kolekcjonowaniu cyfrowej sztuki.

WEB3 - CO TO JEST? [PODCAST]

REKLAMA

Z Joanna Frota Kurkowska zaczęliśmy nagrywać podcast o tym co nas interesuje biznesowo i prywatnie - NFT, Web3, metaverse DAO, blockchain gaming, rozrywka i Digital Assets. Chcemy dyskutować, wymieniać poglądy, patrzeć na te tematy z punktu widzenia rozrywki a mniej inwestycji czy biznesu.

JAK ZAROBIĆ 100 MLN NA HANDLU KAWĄ? [PODCAST]

Rozmawiam z Łukaszem Wichłaczem z CoffeeDesk o tym jak w Kołobrzegu zbudowano jedną z największych w Europie firm handlującą kawą przez Internet.

Wraz z Joanna "Frotą" Kurkowską zapraszamy na drugi odcinek podcastu o Web3 - dzisiaj porozmawiamy sobie o NFT. Co to jest, dlaczego to jest ważne (i dla kogo), jak na tym się zarabia i ile można stracić.

STAŃ SIĘ CZĘŚCIĄ AKADEMII PRZYSZŁOŚCI!

REKLAMA

Dzieci mają wiele pytań dotyczących świata. Są jednak pytania, których chcielibyśmy, aby nigdy nie musiały zadawać: "Dlaczego nikt mnie nie słucha?", "Dlaczego nie mam koleżanek?", "Po co mi marzenia? I tak się nie spełnią".

Dzieci takie boją się marzyć. Jeśli nawet mają marzenia to często wypowiadając je, na tym samym wydechu, mówią dlaczego w ich przypadku są one nierealizowalne. Często używają słowa „ALE”: „… ale nie w moim przypadku”, „…ale kto chciałby mnie słuchać”, „…ale co ja mogę o tym wiedzieć.”

Dlatego chciałbym zwrócić Waszą uwagę na program, który pomaga dzieciom, które nie wierzą w siebie. Akademia Przyszłości to wyjątkowe miejsce wspierające Dzieci, które mają niską samoocenę i nie dostrzegają swojego potencjału. To program społeczny, stworzony przez Stowarzyszenia WIOSNA, organizatora Szlachetnej Paczki. Na stronie akademiaprzyszlosci.org.pl można konkretnemu dziecku ufundować Indeks Sukcesu, równoznaczny z udziałem w Akademii. Dzięki niemu dziecko będzie spotykać się z indywidualnym tutorem-wolontariuszem, który chce raz w tygodniu poświęcić mu swój czas i uwagę, być dla niego mądrym towarzyszem w nabieraniu pewności siebie, dostrzeganiu nawet małych sukcesów. Darczyńca lub Darczyńczyni otrzymywać będą relacje z postępów dziecka.

Gdy piszę te słowa jeszcze 600 dzieci z całej Polski czeka na Swoich Darczyńców, wśród nich są m. in. ośmioletnia Amelia, która chciałaby zostać pływaczką i konstruktorem robotyki, a gdyby mogła zmienić coś na świecie, zlikwidowałaby koronawirusa; Mateusz, w przyszłości informatyk, który w Akademii chciałby móc po prostu z kimś porozmawiać; albo Milena, zamknięta w sobie dziewczynka, która marzy o zostaniu tłumaczką z języka angielskiego, a gdyby mogła: „pomogłaby w globalnym ociepleniu, bo to naprawdę jest problem”.

Wykreśl zwątpienie, uruchom marzenia! Podaruj Dziecku Indeks Sukcesów a z nim udział w Akademii Przyszłości.

RYNEK SMART SPEAKERS

"In 2021, smart speaker ownership hit an all-time high with almost 50% of internet users owning at least one smart speaker. As of August 2021, Amazon is the current market leader, with approximately 40% of all internet users owning at least one Amazon smart speaker."

GDZIE LUDZIE TRZYMAJĄ SWOJE KRYPTO?

"10% of all crypto is stored with just 8 wallet providers"

CO TAM W CHMURZE SŁYCHAĆ?

"By 2024, most enterprises aspire to have $8 out of every $10 for IT hosting go toward the cloud, including private cloud, infrastructure as a service (IaaS), platform as a service (PaaS), and software as a service (SaaS). Achieving that aspiration will require significant effort from both enterprises and technology providers."

"Hosting industry-specific applications on the cloud has growing appeal for businesses across sectors. Between 2021 and 2024, public-cloud spend on vertical applications (such as warehouse management in retail and enterprise risk management in banking) is set to grow by more than 40 percent annually, compared with around 25 percent for horizontal workloads (such as customer relationship management)."

"When the 14 percent in unanticipated cloud-migration spend is tallied globally, the price tag is eye opening. Cost overruns at a global level add up to well more than $100 billion in wasted spend over the course of migration in three years. Left unchecked, those costs of moving workloads to the cloud could wipe out more than $500 billion in shareholder value over the same period."