• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Wartość dodana - Newsletter Artura Kurasińskiego

Wartość dodana - Newsletter Artura Kurasińskiego

W ostatnim tygodniu odbyłem dwie bardzo ciekawe rozmowy związane z problemami dotyczącymi młodych, szybko rosnących firm. W obu przypadkach chodziło o klasyczne "co byś zrobił na moim miejscu" czyli prośba o poradę udzielona przez osobę z zewnątrz.

W obu wypadkach chodziło o kluczową decyzję podjęcia współpracy z inwestorem. W pierwszym wypadku był to klasyczny VC a w drugim anioł biznesu. W grze dość duże pieniądze, ale przede wszystkim decyzja dotycząca przyszłość spółki - wpuścić kogoś na udziały czy zachować niezależność i rozwijać biznes organicznie?

Postanowiłem zastosować najprostszą metodę - poprosiłem żeby osoby, które zwróciły się do mnie o poradę zapytały się swoich inwestorów jaką wartość dodaną wniosą do spółki poza środkami finansowymi?

Odpowiedź w obu wypadkach można streścić następująco "nic". Okazuje się, że w tym wypadku obaj inwestorzy postrzegają kasę jako największą wartość. Nie jest to nic złego czy dziwnego - natomiast dla spółki powiedzenie "tak" takiemu partnerowi skończyłoby się szybkim rozczarowaniem.

To oczywiście nie jest tylko problem funduszy VC, ale wszystkich inwestorów - ich przewaga wyrażana jest za pomocą finansów i bardzo rzadko zdarza się żeby poza nimi umieli pomóc w jakikolwiek inny sposób.

Czy to jest źle? Zastanówmy się nad tym. Powiedzmy, że twój biznes rośnie szybko a ty potrzebujesz spółkę w innych krajach. Inwestor oferuje Ci 1 mln złotych na ekspansję. Zgadzasz się i podpisujesz umowę. Rekrutujesz country managera, zatrudniasz nowe osoby. Poznajesz rzeczywistość biznesową, uczysz się kultury, podatków i klientów. Mija rok. Z 1 mln złotych zostaje niewiele. Ekspansja niezbyt się udała - tylko teraz masz wspólnika, który objął kilkadziesiąt procent w twojej spółce i nowe zobowiązania.

A teraz pomyśl, że zamiast gotówki spotykasz inwestora, który oferuje ci założenie oddziału w interesującym cię kraju, dokonanie rejestracji spółki, zorganizowanie naboru, zobowiązuje się do wypracowania odpowiednich metryk wzrostu i od tego uzależnia swoją ilość udziałów.

Widzisz różnicę?

Im więcej będziesz podejmował takich decyzji tym więcej razy złapiesz się na tym, że najlepiej dla Ciebie żebyś trafił na partnera, który poza kasą ma kontakty, wiedzę, umie pomóc ci w skalowaniu spółki, marketingu czy w banalnym zarządzaniu nią.

Naprawdę ostatnie czego potrzebujesz to tłusty misio z kasą z UE, który zabierze ci 20% udziałów w zamian za to, że otrzymasz od niego środki w transzach (a po pierwszym "nie dowiezieniu" przez ciebie "milestone'ów" zabierze kolejne udziały w firmie w ramach kary - klasyczny manewr polskich "wilków z funduszy").

Zawsze pytaj się i patrz na to co jest wartością dodaną. Szanuj partnerów, którzy mogą poza pieniędzmi dać ci coś, za co będziesz musiał srogo zapłacić. Po co wywalać kasę na reklamę skoro możesz dostać wiedzę i doświadczonych ludzi od agencji tym się zajmującej na co dzień?

Zamiast oddawać komuś udziały umówisz się, że agencja dostanie fajny bonus za osiągnięcie wyników. Nie masz kasy na ich usługi? Umów się na jakąś formę rozliczenia w etapach. Zapłacisz może więcej ale nie oddasz udziałów, które za kilka lat będą warte miliony.

Agencja nie będzie chciała pracować w ten sposób? Idź do banku, weź kredyt obrotowy. Jest mnóstwo okazji dla biznesu obecnie na zaciągnięcie fajnej pożyczki. I ponownie. Bankowi oddasz pożyczoną kasę z procentami ale ty nie oddasz ani jednej akcji.

Patrząc w taki sposób przestaniesz patrzeć na inwestorów jak na super bohaterów i zbawców tylko zobaczysz w nich biznesmenów, którzy chcą zrobić deal - tanio pozyskać udziały w firmie, w której ty będziesz zasuwać przez najbliższe lata (czy wręcz dekady) żeby przynieść zysk ludziom, którzy kiedyś dali ci trochę gotówki (bardzo często nie swojej).

Ta metoda ma tylko jedną wadę. Bardzo szybko pokazuje prawdziwą wartość tych wszystkich "super" ofert.

PS Jeśli spodobał Ci się ten tekst to tutaj możesz mnie wesprzeć. Wyceniłem koszt miesięcznego wsparcia (8 wydań) na 12 złotych. Jeśli uznasz, że to co pisze i wiedza jaką przekazuję ma dla Ciebie sens to zapraszam do wspierania. Dziękuję!

Co to jest Chmura Krajowa - wywiad z Jerzym Dąbrówką

Jerzy Dąbrówka (Head of Practice at Operator Chmury Krajowej)

"Jasne! Chmura to dla startupów naturalne środowisko. To są firmy, które są skupione na budowaniu wartości dla swojego klienta i chmura im w tym pomaga, bo zdejmuje z nich konieczność myślenia o infrastrukturze. Gdy zakładasz startup nie myślisz o tym gdzie wybudować swoją siedzibę, chcesz wynająć parę biurek dla swojego dream teamu i budować produkt, który podbije świat. Podobnie jest z mocą obliczeniową – nie myślisz o tym gdzie chcesz mieć swoją serwerownię tylko chcesz mieć tyle mocy obliczeniowej, ile dziś potrzebujesz."

MOJĄ KSIĘGOWOŚĆ PROWADZI INFAKT

REKLAMA

Co to dużo pisać - lubię inFakt. Korzystam z ich usług od ponad dekady. Nie raz mobilny dostęp do aplikacji ratował mi tyłek. A obecnie w prowadzeniu mojej małej firemki (tak, mam DJG) pomaga mi księgowy (Pan Wojtek). No więc polecam inFakt :)

🤖 PORTALE PRACY PRZYSZŁOŚCI

Rocket Jobs PL to job board dla marketingu i nowoczesnej sprzedaży. Just Join IT daje największy wybór polskim programistom. Jednak jak sami twierdzą, są czymś więcej niż tylko job boardami - to portale pracy przyszłości. Możecie przekonać się sprawdzając www.justjoin.it oraz www.rocketjobs.pl :)

🔈 EARLY ADOPTERS' NOOK - PODCAST

Early Adopters' Nook episode #4 is HERE! What are the new cyber threats faced by your business or organisation? Do we need passwords anymore?

Artur Kurasiński met with with Marek Ostafil, Co-Founder at @Cyberus Labs, to get to know their two core products, Cyberus Key and ELIoT Pro that are set to transform web, mobile and IoT security: https://cyberuslabs.com 

Watch or listen to it NOW!

Człowiek Biznes Technologia - podcast

REKLAMA

Magdalena Macko-Gizińska - W praktyce o Customer Experience

Gościem kolejnego odcinka Człowiek Biznes Technologia jest Magdalena Macko-Gizińska - Członek zarządu ds. relacji z klientami w Nationale-Nederlanden. Prowadzący Wiesław Kotecki rozmawia z Magdą o dobrym doświadczeniu klienta - czym jest, jak je zmierzyć oraz jak przekonać firmę do tego, aby zmieniła swoje podejście i transformowała się w stronę perspektywy klienta. Magda opowiada o sposobach na budowanie relacji z klientami, jak poznać, zrozumieć i zaspokajać ich potrzeby.

ROZMOWY FACEBOOKA - PODCAST

W najnowszym odcinku polskiego podcastu Facebooka, o przyszłości rozrywki i rozrywkach przyszłości opowiadają zarządzający platformą Player.pl Maciej Gozdowski oraz Piotr Baczyński, CEO firmy Immersion, rozwijającej technologie VR i AR.

Kiedy wielkie premiery kinowe będzie można oglądać z domowej kanapy? Czy aktorzy będą grać swoje najlepsze role bez pojawiania się na planie filmowym? Czy będzie można umówić się ze znajomymi na koncert w VR? Na te i inne pytania o przyszłość rozrywki, odpowiadają eksperci i goście najnowszego, czwartego już odcinka “Rozmów Facebooka”.

🍏 APPLE I GOOGLE W OGNIU PYTAŃ

Senatorowie z obu amerykańskich partii zjednoczyli się w środę w ataku na zdolności Apple i Google'a do generowania wysokich prowizji w swoich sklepach z powodu ich nadmiernej kontroli nad ich ekosystemem aplikacji mobilnych.

Obie strony zachęcają do bardziej zdecydowanego egzekwowania istniejących przepisów, zwiększenia funduszy dla agencji regulacyjnych oraz, potencjalnie, do stworzenia nowych przepisów dotyczących cyfrowych rynków.

Menadżerowie ze Spotify, Tile i Match Group zeznawali na temat taktyk wywierania dużej presji stosowanych przez Apple i Google w egzekwowaniu warunków w sklepach z aplikacjami.

Tile powiedział, że Apple jest faworyzowanie własnych AirTags poprzez włączenie domyślnych ustawień, które klienci Tile mogą włączyć tylko poprzez przejście przez żmudny proces ręczny.

Dlaczego to jest ważne?

Dyrektor prawny Spotify Horacio Gutierrez przytoczył co najmniej cztery przykłady na to, że były groźby lub odwetu ze strony Apple, w tym wsteczne zmiany zasad App Store, zobowiązanie do nie promowania aplikacji Spotify i konieczności oczekiwania miesięcy na aktualizacje aplikacji.

Niektóre z najbardziej dociekliwych pytań pojawiły się, gdy Apple i Google zostały poproszone o obronę rozróżnienia między cyfrowymi i fizycznymi towarami i usługami.

Dlaczego to jest ważne?

Monopol Google i Apple możne stać się problemem na wielką skalę jeśli senatorowie zdecydują, że taka sytuacja szkodzi rynkowi i konkurencji.

🦾 UNIA EUROPEJSKA VS AI - WALKA O PRZYSZŁOŚĆ

Komisja Europejska opublikowała pierwszą ustawę proponującą poważne ograniczenia w stosowaniu sztucznej inteligencji. Ustawa ta (lub jej wersja, która w końcu zostanie przyjęta) ma potencjał, aby stać się kiedyś odpowiednikiem GDPR dla sztucznej inteligencji i zawiera długą listę potencjalnych ograniczeń dla popularnej, już używanej sztucznej inteligencji.

UE skoncentrowała się na nadzorowaniu "wysokiego ryzyka" AI. Obejmuje to wszelkie identyfikacje biometryczne - na przykład rozpoznawanie twarzy, markery genetyczne i bazy danych skanowania tęczówki oka - a także systemy wykorzystywane do zatrudnienia, imigracji, edukacji i egzekwowania prawa.

Te systemy wysokiego ryzyka, oprócz długiej listy innych ograniczeń, musiałyby zostać poddane ocenie ryzyka, posiadać dokumentację i nadzór ludzki oraz weryfikować jakość zbiorów danych wykorzystywanych do ich szkolenia.

Dlaczego to jest ważne?

We wniosku proponuje się również całkowity zakaz stosowania niektórych rodzajów SI. Konkretnie chodzi o systemy AI, które stanowią poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego i praw człowieka, w tym narzędzia, które pozwoliłyby na "społeczną ocenę" populacji przez rządy lub systemy, które mogłyby kierować dzieci do wykonywania niebezpiecznych czynności. (Chiński rząd używa obecnie takiego systemu do monitorowania części swojej populacji).

Rozporządzenie wymienia kilka kategorii, które kwalifikują się jako niskie lub minimalne ryzyko (które wymagałyby mniejszego nadzoru), w tym chatboty, gry wideo i filtry spamu.

Proponowane prawo czeka wiele lat debat i głosowań w Radzie Europejskiej, Parlamencie Europejskim i krajach UE, zanim zostanie uchwalone w jakiejś formie. Branżowe grupy lobbingowe, takie jak BSA Software Alliance, już wydały niezobowiązujące oświadczenia na temat przepisów, wzywając do dalszej współpracy i debaty między firmami technologicznymi i organami regulacyjnymi, gdy prawo posuwa się naprzód. Co jest think tank mówić dla "dostać się do frajera, idziemy lobbingu".

💲 APPLE ZAINWESTUJE 430 MLD$

Apple Inc. zwiększa swoje inwestycje w USA o 20% w ciągu najbliższych pięciu lat, przeznaczając 430 miliardów dolarów na rozwój krzem nowej generacji i pobudzenie innowacji bezprzewodowych 5G w dziewięciu stanach USA.

Producent iPhone'a stworzy 20.000 nowych miejsc pracy w USA i sfinansuje nowy kampus w Karolinie Północnej, firma powiedziała w oświadczeniu w poniedziałek. W ciągu ostatnich trzech lat inwestycje Apple'a przekroczyły jego pierwotny pięcioletni cel 350 miliardów dolarów ustalony w 2018 roku, powiedziała firma. Ale Apple również rośnie.

Jego akcje zyskały około 200% od czasu ogłoszenia ostatniego planu inwestycyjnego w styczniu 2018 roku, a firma jest obecnie warta ponad 2 biliony dolarów. Firma Apple zadeklarowała, że jest również największym podatnikiem w USA, która wpłaciła 45 miliardów dolarów w podatkach dochodowych od osób prawnych w ciągu ostatnich pięciu lat.

Dlaczego to jest ważne?

Zwiększenie inwestycji w USA również zbiegło się z faktem, że prezydent Joe Biden ogłosił nowe plany zwiększenia podatków od zagranicznych zysków. Apple i inne koncerny technologiczne ujawniły ponad 100 miliardów dolarów zysku jakie wypracował poza granicami USA w ostatnich latach podatkowych. Inwestowanie w produkcję procesorów oraz płacenie podatków w USA będzie dla większości amerykańskich koncernów najważniejszym celem.

📢 APPLE VS SPOTIFY - BITWA O PODCASTY

Spotify i Apple zaczynają wyścig na podcasty oparte o model subskrypcyjny. Wprowadzając taki model, te dwie potęgi mogą sprawić, że mniejsze firmy pójdą w ich ślady. W zeszłym tygodniu, Apple ogłosił usługę podcastów opartą na subskrypcji a tydzień później Spotify ogłosiło swój własny abonamentowy serwis podcastowy.

Dlaczego to jest ważne?

Modele subskrypcji stosowane przez Spotify i Apple są różne, ale sygnalizują poważną zmianę w podejściu biznesowym - reklama zaczyna być postrzegana jako dodatek do zysków z usług. Wyścig Apple i Spotify o subskrypcje to zapowiedź rewolucji i zapowiedź walki o alternatywę dla modelu przychodów z reklam.

🚀 BEZOS VS MUSK - GWIEZDNE WOJNY

Kiedy Musk wygrał kontrakt NASA na wysłanie astronautów na Księżyc, Bezos oprotestował przetarg. 17 kwietnia NASA przyznała SpaceX kontrakt na budowę lądownika na Księżyc o wartości 2,9 miliarda dolarów. Bezos wysoko licytował i przegał pomimo, że zorganizował "National Team'' składający się z Lockheed Martin, Northrop Grumman i Draper, aby wspólnie opracować lądownik.

Projekt lądownika księżycowego miał być pierwotnie wspólnym przedsięwzięciem. NASA nie zgodziła się i zamiast tego przyznała kontrakt SpaceX. Blue Origin stracił na rzecz SpaceX miliardowe kontrakty związane z bezpieczeństwem narodowym i obronnością. Lądownik na Księżyc miał to zmienić.

Dlaczego to jest ważne?

Bez niego przyszłość Blue Origin wydaje się mało ciekawa. Bezos złożył protest do Government Accountability Office (GAO), który zarzucił decyzji NASA faworyzowanie SpaceX. SpaceX planuje misję na Marsa "już w 2024 roku". Blue Origin jeszcze nie wystrzelił rakiety w kosmos.

Nawet Amazon nie zleca Blue Origin wystrzelenia swoich własnych satelitów internetowych. Po ustąpieniu ze stanowiska CEO Amazona, Bezos przeznaczył 3,1 miliarda dolarów na Blue Origin. W swoim proteście do GAO, Blue Origin powiedział, że "decyzja NASA eliminuje możliwości konkurencji, znacznie zawęża bazę dostawców i nie tylko opóźnia, ale także zagraża powrotowi Ameryki na Księżyc".