• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Ćwierkający Jack - Newsletter Artura Kurasińskiego

Ćwierkający Jack - Newsletter Artura Kurasińskiego

29 listopada 2021 roku Jack Dorsey, wieloletni prezes Twittera, jednocześnie jego współtwórca ogłosił, że przestaje pełnić funkcje prezesa. „Po 16 latach pracy w Twitterze, w różnych rolach, zdecydowałem, że w końcu czas odejść” – napisał Dorsey w mailu opublikowanym (a jakże) na Twitterze, oraz rozesłanym do wszystkich pracowników firmy. 

Brodaty Jack Dorsey oznajmił, że nie zamierza piastować innego stanowiska w Twitterze, a jego odejście ma dać pole działania nowemu CEO spółki, czyli Paragowi Agrawalowi (do tej pory pełniącemu funkcje CTO).

„I believe it’s really important to give Parag the space he needs to lead…I believe it’s critical a company can stand on its own, free of its founder’s influence or direction.”

Nowy prezes będzie musiał spełnić wysoko wyśrubowane oczekiwania firmy – między innymi Twitter ma zamiar pozyskać 315 milionów aktywnych użytkowników do końca 2023 roku, nie mówiąc o podwojeniu rocznych przychodów. 

Parag Agrawal, który pełnił funkcję CTO od 2017 roku, jest związany z Twitterem od ponad dekady. Wcześniej odpowiadał za strategię obejmującą sztuczną inteligencję i uczenie maszynowe oraz kierował projektami, które miały sprawić, że tweety na osi czasu użytkowników będą dla nich bardziej istotne. Wygląda na bardzo dobrze przygotowaną do tej funkcji osobę.

Z jednej strony dla obserwatorów rynku koncernów technologicznych było to spore zaskoczenie – Twitter może nie porywał wynikami, ani nie był uznawany w branży jako ten serwis, który przewodzi zmianom, ale Dorsey nie był wymieniany jako kandydat do grillowania przez senackie komisje. Jeśli tam się pojawiał, to jako uzupełnienie i tło dla Facebooka, Amazona czy Apple.

Decyzję Dorseya media oceniły na kilka sposobów: po pierwsze jest to ucieczka od mozolnego poprawiania Twittera, szukania lepszego modelu biznesowego oraz użeranie się z regulatorami rynkowymi. Obecnie można powiedzieć, że Twitter skręca z bycia platformą z reklamami, do medium dla małych społeczności, które oparte będzie o subskrypcje

„The product will allow Twitter users to charge for premium content, like a newsletter subscription, badges showing support, or bonus tweets.Twitter also said it's experimenting with putting other features behind a paywall, including its Tweetdeck portal that allows hyper-engaged Twitter users to monitor lots of tweets in real-time.„

Stąd niedawno pokazano „Tips” (czyli opcję dawania mikropłatności twórcom), „Communities” (możliwość tworzenia mikro społeczności), „Spaces” (odpowiedź Twittera na Clubhouse),  

Po drugie – był to delikatny prztyczek w nos dla Zuckerberga, który nie uważał Twittera za konkurencję (a przynajmniej nie na tym etapie), a tym samym nie bardzo szanował samego Dorseya. Ten odgryzł mu się, poddając w wątpliwość zasadę przyjętą w Dolinie Krzemowej, że to founderzy powinni kierować swoimi biznesami.

“There’s a lot of talk about the importance of a company being ‘founder-led.’ Ultimately I believe that’s severely limiting and a single source of failure. I’ve worked hard to ensure this company can break away from its founders and its founding.”

Po trzecie – Dorsey zarządzał Twitterem, ale nie miał kontroli nad spółką. Było to efektem wewnętrznych przepychanek między grupą inwestorów, ale dwie strony osiągnęły porozumienie. Inwestor Paul Singer chciał pozbyć się Dorsey'a ze względu na jego zaangażowanie w Square, a także plany Dorsey’a przeniesienia się do Afryki. 

Dorsey współtworzył Twittera, był jego pierwszym prezesem, a w 2015 roku powrócił jako… czwarty. Przez cały ten czas był jednym z bardziej niekonwencjonalnych liderów w biznesie. Jak opowiada Nick Bilton w swojej książce o początkach spółki „Hatching Twitter – A True Story of Money, Power, Friensdship, and Betrayal”, Dorsey został początkowo odsunięty od pracy, ponieważ zbyt dużo czasu spędzał, uprawiając jogę oraz uczęszczając na zajęcia z projektowania mody. Jak można się domyślić, nie był wymarzonym partnerem do tworzenia szybko rosnącego biznesu i medium, jakim stał się Twitter.

Jack Dorsey opisany przez Biltona w książce był daleki od wizjonerskiego lidera. Jack Dorsey jest przedstawiany jako nadgorliwy dyletant, który czasami chciałby rzucić wszystko i szyć ubrania, a nie rozwijać serwis internetowy. Jego kierowanie Twitterem jest przedstawione w książce jako totalna katastrofa. Jack był małostkowy, kierował się swoim wybujałym ego i małostkami. 

Wychodził z biura, żeby pospacerować, albo pójść na zajęcia plastyczne, podczas gdy wszyscy inni pracowali w pocie czoła nad awariami technicznymi, jakimi był nękany Twitter na początku swojego istnienia. Słabo się komunikował. Czytając taki opis CEO, można zrozumieć, dlaczego tyle osób domagało się jego ustąpienia w 2008 roku.

W 2015 roku akcjonariusze nie mieli wyjścia. Musieli prosić Dorseya o pomoc, aby ratować źle radzącego sobie rynkowo Twittera. Dorsey wrócił w blasku zwycięzcy – nie tyle odzyskał władzę, ale jego druga spółka Square właśnie złożyła papiery pozwalające jej na giełdowy debiut. 

Tym samym Dorsey udowodnił, że umie tworzyć i zarządzać biznesem. Pozwolono mu zatem na piastowanie obu stanowisk i Dorsey był jedynym CEO dwóch spółek publicznych o wartości rynkowej przekraczającej 5 mld dolarów.

Wszystko zaczęło się w 2006 roku kiedy Jack Dorsey wraz z Noahem Glassem, Bizem Stone'em i Evanem Williamsem. Jack Dorsey zauważył, że lepiej jest komunikować się ze swoimi znajomymi, wykorzystując do tego telefon komórkowy SMS niż komputer (mówimy o roku 2006, czyli iPhone i era smartfonów dopiero nadejdzie). Taka „sieć społecznościowa zorientowana na wiadomości tekstowe”.

Idea była taka, aby wysyłać wiadomości tekstowe na wiele platform i urządzeń. Dorsey nie umiał rozbudować tego konceptu sam, więc poprosił o pomoc ludzi z firmy Odeo (platformy podcastowej). Czołowi menadżerowie Odeo widząc potencjał w takiej formie komunikacji, próbowali przekonać swoich inwestorów o tym, aby zainwestować i stworzyć prototyp takiego narzędzia.

Prototyp usługi powstał w dwa tygodnie i pierwszą osobą, która oficjalnie “ćwierknęła” był sam Dorsey. 21 marca 2006, o 11:50 napisał i wysłał wiadomość “just setting up my twttr,” (a który w marcu roku 2021 Dorsey sprzedał ten tweet jako NFT za nieco ponad 2,9 miliona dolarów).

 15 lipca 2006 roku TechCrunch, tak opisał start Twttr (co miało nawiązywać do dźwięku ptaków):

„Odeo released a new service today called Twttr, which is a sort of “group send” SMS application. Each person controls their own network of friends. When any of them send a text message to “40404,” all of his or her friends see the message via sms. This launched officially today, and a few select insiders were playing with the service at the Valleyschwag party in San Francisco last night. People are using it to send messages like “Cleaning my apartment” and “Hungry”. You can also add friends via text message, nudge friends, etc. It really a social network around text messaging.„

Twitter był dziwny, nie tak intuicyjny jak inne usługi. Ciężko było zrozumieć sposób działania, ale jeśli raz już się zaraziło „tweetowaniem”, to potem serwis wciągał jak narkotyk. Jego rozwój nastąpił podczas konferencji muzycznej South by Southwest Interactive (SXSWi) 2007, kiedy to wykorzystanie Twittera wzrosło z 20 000 tweetów dziennie do 60 000.

W 2008 roku serwis notował 300,000 tweetów dziennie, które wzrosły do 50 milionów tweetów dziennie na początku 2010 roku. Zaczęła się moda na „pisanie na ćwierkaczu”. Swoje profile zaczęli zakładać tam wszyscy – piosenkarze, gwiazdorzy filmowi, papież, prezydenci czy politycy.

Twitter wydawał się ciekawym podejściem do komunikacji – teraz nie trzeba było kupować gazet aby dowiedzieć się co dany idol sądzi albo co uważa za fajne. Twitter zaczął poszedł do przodu pełną parą.

Ostatnie lata przyniosły gwałtowny spadek zaufania publicznego do mediów społecznościowych w USA, ponieważ użytkownicy obwiniali Big Tech za polaryzację polityki, komercjalizację danych osobowych i pozwalanie na szerzenie mowy nienawiści oraz prawicowych ekstremistów. Bycie CEO Twittera było stąpaniem po polu minowym.

Prezesi mediów społecznościowych byli w 2021 roku regularnie wzywani, aby odpowiadać na liczne pytania. Dorsey, chyba nawet bardziej niż jego koledzy, wydawał się postrzegać takie zaproszenia jako stratę czasu. Decyzja Dorseya o zablokowaniu Donalda Trumpa po zamieszkach na Kapitolu 6 stycznia pozbawiła byłego prezydenta megafonu, za którym wciąż tęskni. Prawica płakała, że to cenzura, a lewica obwiniała Dorseya, że nie zadziałał wcześniej.

Prowadzenie takiej firmy jak Twitter, straciło na atrakcyjności, gdy stało się zajęciem pełnym nierozwiązywalnych dylematów – balansowania między wolnością słowa a dezinformacją, prywatnością a interoperacyjnością, otwartością a bezpieczeństwem użytkowników itd. 

Dorsey nie był postrzegany jako osoba, która chce być utożsamiona z całą branżą (szczególnie Facebookiem, który kilka razy próbował kupić Twittera)

Co będzie obecnie robił Dorsey? Skupi się na swojej nowej miłości – Web3, kryptowalutach i zdecentralizowanym finansowom (DeFi). Już dzień po odejściu z Twittera zmienił nazwę Square na Block, aby jeszcze bardziej pokazać związek swojej spółki z blockchainem.

Możemy być pewni, że Jack Dorsey jeszcze nas zaskoczy wiele razy.

PS Jeśli spodobał Ci się ten tekst to to kliknij tutaj i zostań moim płatnym subskrybentem (12 złotych miesięcznie albo 120 zł za rok). Dzięki Twojemu wsparciu będę mógł pisać i nagrywać więcej podcastów. Z góry bardzo dziękuję!

CO TO JEST WEB -3? ZAPRASZAM NA PODCAST!

Trzeci odcinek podcastu "Metagame" w którym Joanna "Frota" Kurkowska i ja dyskutujemy i wyjaśniamy co to jest Web3, DAO, przyszłość społeczności, czy to jest nowy rozdział w rozwoju technologii i możliwość obalenia starego, zdecentralizowanego świata Web2 reprezentowanego przez Big Tech?

Nowy podcast dla branży IT

Praca w IT to Twoja pasja? Jeśli tak, to na pewno spodoba Ci się Root Cause by Vived. To seria audycji, w której rozkładamy na czynniki pierwsze zjawiska, trendy, metodologie pracy i wszystko to, czym w praktyce żyje świat IT. 

Rotacyjny zespół ekspertów łączący osoby z długim i nieco mniejszym doświadczeniem w IT, uzupełniony przez sprawnych prowadzących gwarantuje ciekawe dyskusje i analizę problemów z wielu różnych perspektyw.

Chcesz posłuchać o przyszłości AI, NFT i Metaverse? A może bardziej interesuje Cię jak się efektywnie rozwijać, by jak najszybciej osiągnąć satysfakcjonujący poziom zarobków? Brzmi zachęcająco? Przekonaj się na własne uszy słuchając na Spotify lub dowolnej innej platformie :)

🔥 REKLAMA NA MOIM BLOGU I NEWSLETTERZE 🔥

Jeśli chcesz zamieścić reklamę w tym newsletterze i dotrzeć do bardzo wartościowej grupy odbiorców to zapraszam! Cena: 2000 zł netto (4 edycje, jeden pełen miesiąc).

Newsletter - najpopularniejszy newsletter technologiczny w Polsce. Stworzyłem już 209 wydań przez 4 lata. Obecnie subskrybuje go 6495 osób (głównie menadżerowie, prezesi i osoby odpowiedzialne za zarządzenie w firmach i startupach).

Format reklamy: tytuł, wstęp + grafika z linkiem (tutaj zobacz przykład).

Blog - zapraszam po szczegóły tutaj. Polecam ofertę zamieszczenia artykułu w cyklu “Biznes Hackers” (zobacz przykład tutaj).

  • Wywiad, materiał sponsorowany – od 6000 zł netto

  • Materiał sponsorowany + reklama w newsletterze – 8000 zł netto

Napisz do mnie i ustalimy szczegóły: [email protected]

CO KAŻDY STARTUP POWINIEN WIEDZIEĆ?

Jak negocjować z VC? Na co patrzeć w umowie? Jak zbudować dział sprzedaży? Zapewne

Zapraszam na serię wywiadów przeprowadzonych przeze mnie dotycząca branży internetowej - startupów, VC, sprzedaży, rynku twórców, PR, tworzenia nowoczesnych produktów i wielu innych tematów, które powinien poznać przedsiębiorca działający online.

SZUKASZ PREZENTU POD CHOINKĘ DLA DZIECI?

Zapraszam do kupienia mojej książki z serii “Róża, a co chcesz wiedzieć?” o technologii i nauce dla dzieci (od 7-go roku życia). Tym razem świąteczny pakiet: część pierwsza + część druga oraz słuchowisko gratis!

Co otrzymasz?

  • 136 stron kolorowych, komiksowych ilustracji dla dziewczynek i chłopców

  • 10 lekcji języka programowania Scratch

  • 200 stron komiksu dla dziewczynek i chłopców

  • 13 lekcji języka programowania Scratch

  • 2,5 słuchowisko z aktorami i prawdziwą Różą! :)

RAPORT ATOMICO - FUNDUSZE VC I STARTUPY W EUROPIE W 2021

Polecam zapoznać się z tym podsumowanie roku. Bardzo ciekawe wnioski można wyciągnąć - na przykład jak szybko ucieka nam świat i prawdziwe inwestycje... Całość raportu dostępna tutaj

ELEKTRYKI, ROPA, ŚWIAT