- TECHNOFOBIA
- Posts
- Wstawaj samuraju! Newsletter Artura Kurasińskiego
Wstawaj samuraju! Newsletter Artura Kurasińskiego
Każdy, kto grał w Polsce w komputerowe gry fabularne kojarzy firmę CD Projekt, która była wydawcą między innymi "Baldurs Gate" po polsku. Ja, z uwagi na to, że uwielbiałem RPGi koniecznie chciałem się w niej zatrudnić i poprosiłem w 2002 roku wspólną znajomą o kontakt do Michała Kicińskiego.
Michał spotkał się ze mną i pokazał mi jedną z pierwszych wersji "Wiedźmina" (wyglądającego wtedy uderzająco podobnie jak "Diablo") i szczegółowo wypytywał o moje doświadczenia. Nie było go dużo (uczestniczyłem raptem w jednym projekcie małej gry) więc roboty nie dostałem. To był mój pierwszy kontakt.
W 2007 roku poprosiłem Michała o krótki wywiad dotyczący "Wiedźmina" na mojego świeżo założonego bloga (wywiad z nim był bodajże trzecim postem na nim!)
Po wielu latach miałem okazję przez bardzo krótki czas konsultować social media dla budującego się działu odpowiadającego za media społecznościowe wewnątrz CD Projektu. Chłopaki nawet mnie nie pamiętają i bardzo dobrze bo szybko się okazało, że pracuje tam zdolny zespół i nie potrzebuje pomocy z zewnątrz.
W międzyczasie pracując dla jednego z małych software house'ów brałem udział w przetargu na mobilną wersję "Wiedźmina". Niestety nie udało nam się go wygrać (nad czym ogromnie boleję bo uważam, że miałem świetny pomysł na tą grę).
Potem wymyśliłem i stworzyłem szkołę tworzenia gier "Digital Frontier" w 2012 z której kilka osób dostało prace w branży gamede'owej (i co najmniej jedna z nich była współtwórcą "Wiedźmina 3" i "Cyberpunka 2077").
Następnie w 2013 roku brałem udział w szybkiej akcji załatwiania dla Adama Badowskiego, Michała Kicińskiego oraz Marcina Iwińskiego Krzyży Kawalerskich Orderu Odrodzenia Polski (a tak naprawdę byłem tylko łącznikiem między kancelarią prezydencką a chłopakami, ale nadal miło wspominam ten mój maluteńki wkład).
W 2016 roku podczas konferencji infoShare miałem okazję przepytywać na scenie Marcina Iwińskiego (strasznie jestem niezadowolony z tego wywiadu - obiecuję poprawę następnym razem).
A całkiem niedawno wraz z Adamem Jesionkiewiczem jako Astrography.com zaczęliśmy drukować i dostarczamy fine printy (czyli te droższe plakaty) do oficjalnego sklepu "Redów".
Pewnie już się domyślacie co chcę napisać.
Tak. Uwielbiam CD Projekt, jej produkty a przede wszystkim fantastycznych ludzi, którzy tam pracują. Chylę czoła przed ich kunsztem oraz artyzmem.
I dlatego potwornie nie mogłem doczekać się premiery "Cyberpunka 2077" z kilku powodów.
Po pierwsze dlatego, że to miało być ukoronowanie CDP jako spółki tworzącej gry spod znaku cRPG.
Po drugie pokazanie, że pomimo zmiany rozpoznawalnego brandu jakim był cykl gier opartych o przygody "Wiedźmina" mogą stworzyć kolejny hit na światową skalę.
Po trzecie - stworzenie tytułu, który byłby równy takim legendom jak "The Last of Us" czy "Red Dead Redemption 2".
I wreszcie 10 grudnia 2020 zadebiutował "Cyberpunk 2077" - najbardziej wyczekiwana gra tego roku (a w Polsce na pewno od czasów "Wiedźmina 3") śmiało można powiedzieć, że na premierę czekali gracze na całym świecie.
Bo ta gra, której debiut był przekładany dwa razy, rozgrzewała do czerwoności media, fora dyskusyjne, graczy i giełdę. Perfekcyjna social mediowa komunikacje (słynne "beep", które podniosło wycenę spółki o grube miliony), ujawnianie kolejnych newsów o świecie i samej grze oraz wreszcie wisienka na torcie - zaangażowanie samego Keanu Reevesa do promocji "Cyberpunka 2077" - to wszystko pokazało, że CD Projekt gra w światowej klasie.
I to również spowodowało, że oczekiwania graczy jak i rynków finansowych wzrosły do poziomu niebezpiecznie maksymalnego.
Akcje CD Projekt w czasie 8 lat (wyczekiwania na nową grę) skoczyły z 4 zł do 450 zł. Wartość giełdowa CD Projekt przewyższała wyceny największych polskich banków, firm energetycznych, ubezpieczeniowych czy paliwowych.
W maju 2020 CD Projekt był wart więcej niż legenda branżowa Ubisoft co już nawet dla największych optymistów był szokiem.
A jeszcze pod koniec października przewidywano, że polska spółka sprzeda ponad 35,5 milionów kopii swojej najnowszej gry a w 2020 roku zarobi na czysto aż 2,2 mld złotych.
Oszałamiające liczby patrząc na kondycję polskiej giełdy i innych spółek (jeszcze w kwietniu CD Projekt został największą spółką na polskiej giełdzie z wyceną "zaledwie" 27,11 mld złotych).
I w końcu nastał dzień premiery. Spółka pochwaliła się, że sprzedała 8 mln kopii Cyberpunka. Ogłoszono też, że tym samym spółka pokryła koszty tworzenia gry (ponad 1 mld złotych) w ciągu zaledwie jednego dnia.
Na Steamie grało w tym samym czasie rekordowa liczba prawie milion graczy a na najpopularniejszym serwisie wideo dla graczy Twitch oglądało rozgrywki ponad milion widzów.
Wszystko wyglądało jak realizacja idealnie nakreślonego planu.
Dodatkowo wysoka pozycja gry w rankingach platform sprzedażowych Amazon i Steam, duża popularność „Cyberpunka” wg Google Trends oraz bardzo duża społeczności zgromadzona wokół tytułu na Steam gwarantowały sukces. Nawet najwięksi sceptycy zaczęli przebąkiwać o tym, że ten tytuł pobije wszelkie rekordy.
Niestety dosłownie kilka godzin po premierze zaczęły docierać pierwsze sygnały o bardzo problemach. Dużych problemach.
Głównie chodziło o to, że osoby grające na konsolach starszych generacji (właśnie ukazały się nowe Playstation 5 oraz Xbox X i S) po prostu nie mogą zagrać. Gracze PC'towi reagowali z mniejszą agresją ale również wskazywali na problemy (wydajność sprzętowa, błędy w grze uniemożliwiające przechodzenie scenariusza itd).
Pierwsze recenzje dramatycznie odbiegały od tego, co latami zapowiadali twórcy "Cyberpunka 2077" - ogromny, żyjący świat zapełniony bohaterami niezależnymi. Rozdrażnieni gracze zaczęli masakrować rankingi negatywnymi ocenami. A wraz z nimi zaczęła spadać wycena spółki.
Nawet oficjalna zapowiedź możliwości zwrotu gry i odzyskania pieniędzy nie uspokoiła sytuacji.
W czasie kilkudziesięciu godzin miłość i latami nakręcana moda na "Cyberpunka 2077" przerodziło się w nienawiść, złośliwe memy i upokarzające rankingi.
I oczywiście można mówić, że to zdarza się nawet największym twórcom i tytułom. Że podobnie było po premierze "Wiedźmina 3". Że to nie jest koniec świata i grę można przecież na bieżąco poprawiać...
Niestety ciężko jest bronić CD Projekt kiedy pamięta się takie słowa wypowiedziane przez samego Marcina Iwińskiego w 2018 roku:
"Konsole obecnej generacji są naprawdę potężne, zwłaszcza jeśli chodzi o Xbox One X i PS4 Pro. Dołożymy wszelkich starań, aby wykorzystać ich moc w maksymalnym stopniu, ale jest jeszcze za wcześnie, aby dokładnie powiedzieć, co możemy osiągnąć – a wersja na PC zawsze będzie powyżej konsolowych, ponieważ komputery są sukcesywnie ulepszane pod kątem sprzętu, do którego możemy uzyskać dostęp. Lecz Cyberpunk 2077 powinien wyglądać świetnie na obecnych konsolach"
Gracze pytali się między innymi dlaczego "Cyberpunk 2077" nie radzi się sobie na PS4 podczas gdy "Red Dead Redemption 2" wydany w 2018 roku wyglądał bardzo dobrze? Dlaczego certyfikowano ten tytuł i dopuszczono do sprzedaży?
Wszystko to spowodowało dramatyczny spadek kursu spółki, ogromny problem wizerunkowy jak i zalew negatywnych recenzji od wkurzonych graczy.
W Polsce CD Projekt jest traktowany jak narodowe dobro i ikona dlatego, że na świecie poza produkcją jabłek, profilami okiennymi czy meblami rattanowymi to jedyny podmiot, który naprawdę stać o powalczenie w pierwszej lidze innowacji jak i firm tworzących popkulturę.
I sądzę, że to właśnie u nas, w Polsce będzie się najgłośniej szukało winnych, grzmiało na forach i domagało ścinania głów. Uwielbiamy bowiem niszczyć autorytety i marki szczególnie jeśli przed momentem sami je na umieściliśmy na postumencie.
Należy pamiętać jednak, że większość błędów da się naprawić, kurs spółki po ogłoszeniu kolejnego tytułu pójdzie w górę i znowu będziemy z wypiekami na twarzy czekali na pierwsze trailery i zapowiedzi kolejnych produkcji firmy z czerwonym rarogiem w logo.
Najbardziej jest mi jednak żal pracowników CD Projekt. Bardzo ciężko zasuwali prze z kilkanaście miesięcy w nadgodzinach (tzw crunch) po to żeby dowiedzieć się, że efekty ich pracy (delikatnie mówiąc) nie spodobały się graczom.
W skrócie: tak, w wyniku decyzji zarządu została wydana gra, która nie powinna się ukazać.
Tak. Można te błędy naprawić (nie będzie to szybki proces co prawda).
Tak. "Cyberpunk 2077" jest wspaniałą grą i rewolucyjnym tworem popkulturowym, który będzie nam towarzyszył przez co najmniej dekadę.
Tak. Mnóstwo ludzi włożyło w ten produkt swoje serce i nie zasłużyli na to co się teraz dzieje z ich projektem w który zainwestowali tyle czasu.
Wpis ten dedykuję osobom pracującym w CD Projekt.
Trzymajcie się.
Artur Kurasiński
OD TERAZ TEN NEWSLETTER W POSTACI AUDIO!
Od dziś mój newsletter w postaci audio (tylko i wyłącznie) posłuchacie na Empik Go. Użyj kodu KURAS30 żeby przez (tak, zgadłeś!) trzydzieści dni korzystać z aplikacji za free.
Co zrobić żeby z niego skorzystać?
1. Wejdź na www.empik.com/gofree
2. Zaloguj/zarejestruj się
3. Podepnij kartę̨ płatniczą w celu weryfikacji (w okresie promocyjnym nie zostaniesz obciążony opłatami).
4. Pobierz aplikację
Empik Go na swój smartfon i zaloguj się̨ za pomocą tych samych danych.
5. Użyj kodu KURAS30 (ważny do 31 grudnia 2020). Kod jest ważny tylko dla nowych użytkowników aplikacji, którzy jeszcze z niej nie korzystali. Kod pozwala na darmowe korzystanie z aplikacji przez 30 dni.
Do usłyszenia!
MICHAŁ BOGUSŁAWSKI OPOWIADA O ZEN
"Artur Kurasiński – Ile trzeba mieć pieniędzy żeby rzucić rękawicę Revolutowi?
Michał Bogusławski (Commercial Director w ZEN) – Rzeczywiście wiele osób porównuje nas do Revoluta, ale to fałszywy trop. Przewalutowanie bez prowizji to tylko jeden z wielu elementów naszej oferty. ZEN nie powiela schematów, robi coś zupełnie nowego.
My chcemy być narzędziem finansowym pierwszego wyboru, do robienia zakupów i przyjmowania płatności. Jeśli sprzedajesz lub kupujesz online, ZEN ma dla ciebie najlepsze rozwiązania.
Łączymy cyfrową bankowość z płatnościami online, a dzięki synergii wynikającej z połączenia dwóch dotychczas nie łączonych ze sobą usług, dajemy naszym klientom wymierne korzyści. Zgodnie z nazwą firmy, nasza wizja to harmonia i spokój ducha w finansach."
NAUKA PYTHONA BEZ WYCHODZENIA Z DOMU
Myślisz o nauce programowania w Pythonie lub posiadasz zespół, który potrzebuje nowych umiejętności? Teraz jest na to świetny moment!
infoShare Academy razem z Mikołajem Lewandowskim wydało kurs online - PythON: Początek.
Dlaczego warto? PythON: Początek to nie tylko nagrania video jak na Udemy. Przystępując do kursu otrzymujesz także kod źródłowy wszystkich zadań, a co najważniejsze - również wsparcia trenera na zamkniętej grupie.
Kurs będzie stale aktualizowany. Niezależnie od tego, czy rozpoczniesz naukę teraz, czy w przyszłym roku - dostarczy Ci wyłącznie aktualnych wiadomości.
Tylko dla subskrybentów tego newslettera istnieje możliwość zakupu kursu z 10% rabatem . Tylko do 30 czerwca!
Wystarczy, że przy zakupie podasz kod zniżkowy: kurasinski_10
PO RAZ 10. NAGRODZIMY NAJLEPSZE ROZWIĄZANIA MOBILNE!
Mobile Trends Awards to nagrody przyznawane firmom, które z sukcesem wykorzystały mobilne technologie w swoich projektach. Eksperci branży mobile analizują nadesłane zgłoszenia i oceniają design, użyteczność, dostosowanie się do potrzeb użytkowników, innowacyjność oraz rozpoznawalność.
Obecność w gronie nominowanych to ogromne wyróżnienie. Natomiast wygrana w Mobile Trends Awards to możliwość dołączenia do niekwestionowanej elity. Do grona marek, które tworzą projekty i aplikacje mobilne na najwyższym poziomie. Nie czekaj i wyślij swoje zgłoszenie już teraz. Kto wie, może w tym roku statuetka trafi właśnie w Twoje ręce?
Wyślij zgłoszenia na www.mobiletrendsawards.pl
Od tego komiksu wszystko się zaczęło - dzieciaki i rodzice pokochali przygody Róży i jej zmagania z technologią. Samochody autonomiczne, tworzenie gier komputerowych, serwisy społecznościowe i co najważniejsze: 10 lekcji programowania w Scratchu - rozrywka i nauka w jednym. Od dziś komiks kupisz na Allegro!
136 stron wspaniałych przygód i treści naukowych. Ten komiks edukacyjny był bestsellerem w 2019 roku a teraz powraca!
Czy Twoje dziecko pyta się czasami jak:
Napisać grę komputerową?
Jak używać poczty internetowej?
Jak działa sieć komputerowa?
Jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych?
Czym są autonomiczne samochody?
Czy roboty zastąpią ludzi?
Jeśli tak, to właśnie jest książka dla Twojego dziecka! Znajdziesz w niej na powyższe pytania a waszym przewodnikiem będzie Róża, która przeżywa przygody, uczy się i jest ciekawa świata — zupełnie jak Twoje dziecko! Dodatkowo w komiksie znajdziesz aż dziesięć darmowych lekcji programowania w języku Scratch
Róża chodzi do szkoły podstawowej, dużo mówi i zadaje jeszcze więcej pytań, bo interesuje się tym, co ją otacza. Wraz z jej najbliższą rodziną i przyjaciółmi odkryjesz tajemnice cyfrowego świata. Dzięki przygodom Róży Twoje dziecko odkryje i przekonasz się, że nowoczesnych technologii wcale nie trzeba się bać.
Co Twoje dziecko dzięki temu komiksowi?
Nauczy się programować
Pozna najnowsze trendy technologiczne
Zdobędzie wiedzę o robotach i pojazdach autonomicznych
Dowie się na temat internetu i serwisów społecznościowych
Będzie umiało zadbać bezpieczeństwo w sieci
Rozbudzi w sobie ciekawość świata i technologii!
Wiemy, że właściciele i menedżerowie chcą skupić się na klientach, a nie na kwestiach technicznych, dlatego wraz z zespołem dążymy do tego, by sprawy serwerowe były dla wszystkich praktycznie niezauważalne.
Obejmujemy kompleksową opieką infrastrukturę serwerową. Tworzymy kopie zapasowe, monitorujemy dostępność Twoich usług, optymalizujemy wydajność serwerów. Wspieramy pracę zespołów produktowych i deweloperskich.
Zajmij się tym, co robisz najlepiej, a my zajmiemy się Twoimi serwerami. Zajrzyj na angrybytes.tech lub napisz do nas na adres [email protected]
Książka na prezent? 50 tytułów, które polecili nam ludzie biznesu i nauki - Bankier.pl — www.bankier.pl
Inspirują, edukują, motywują, poszerzają horyzonty. Książkowe pozycje dla ciekawych świata i lubiących wiedzieć, co w gospodarce piszczy. Przypominamy tytuły, które w tym roku polecali czytelnikom Bankier.pl ludzie świata finansów, biznesu i nauki.
Łukasz Olejnik. Prywatność, bezpieczeństwo, technologie, strategie. Analizy i opinie. — prywatnik.pl
Duże platformy technologiczne są odpowiedzialne za technologie o znaczącym wpływie na narody, rządy i społeczeństwa. Wpływ ten rośnie. Wiele osób uważa, że zasady gry są niejasne, niewystarczające lub nie istnieją. Bez zasad można się tylko zastanawiać, kto wyznaczyłby drogę do przyszłości. Innymi słowy, does anybody knows what we are living
On June 26, 2008, our friend Michael Seibel introduced us to 7 prominent investors in Silicon Valley. We were attempting to raise $150,000 at a $1.5M valuation. That means for $150,000 you could have…
On this week’s episode of Decoder, Nilay Patel talks with Substack CEO Christ Best, and they explore how the subscription newsletter startup that’s taking the media industry by storm could potentially impact the media industry. They discuss how Substack makes money, how it plans to scale, and, of course, content moderation.
My Million Dollar Domain Hobby. Setting the Stage | by Adam Doppelt | Dec, 2020 | Medium — medium.com
My name is Adam Doppelt and I’m one of the founders of Fresh Chalk. By day I create web sites and mobile apps, but I often get sucked into other projects. Back in 2018 I was between jobs and tossing…
Did Google and Facebook kill the media revenue model? | by Frederic Filloux | Dec, 2020 | Monday Note — mondaynote.com
(This is the second part of a series on the relationship between the media industry and Big Tech. Part one is here). When I arrived in New York in 1990, the local newspapers were filled with two…
Computing has always moved forwards in jumps of scale, but smartphones
reach everyone on earth, so what’s the next jump? AV and VR? Cloud, machine
learning and crypto? Or is that the wrong model to use?
Apple, Amazon, Google Could Face EU Fines as High as 10% Annual Revenue - Bloomberg — www.bloomberg.com
Tech giants deemed to be gatekeepers could face fines as high as 10% of annual revenue if they don’t comply with new European Union rules on data usage to be unveiled Tuesday, according to a draft of the regulation seen by Bloomberg News.
From pig poop to sunscreen to poker to hackers, the books we love dive deep to tell smart stories about how the world works.
The ride-hail giant invested more than $1 billion in autonomous vehicles. Now it’s selling the unit to Aurora, which makes self-driving tech.
Premiera gry Cyberpunk 2077 wywołała wzrost zainteresowania biohackingiem, czyli modyfikowaniem ciała człowieka, żeby miało więcej funkcji. Amal Graafstra, założyciel firm Dangerous Things i VivoKey, zdradził nam, w czym już teraz mogą pomóc implanty mikroczipowe wszczepiane pod skórę. Sam ma ich siedem.
Artificial intelligence programs typically are power guzzlers. New research shows how to generate computer vision from a simple, low-power chip.
Mieszka równolegle w Japonii i Warszawie. Ma dwa oddziały firmy i dwa kanały na YouTubie. Krzysztof Gonciarz pokazał w tym roku, że ma też dwie twarze: youtubera-influencera i zaangażowanego politycznie publicysty. Która będzie dla niego ważniejsza?
W tym roku sprzedaż rośnie aż dwucyfrowo – wynika z danych firmy Nielsen. Najbardziej efekt pandemii widać w zainteresowaniu e-bookami.
Today we will be speaking about the future of PC Gaming. Here with us to talk about this are 3 incredible speakers - David Brevik, famous of course for fou...
And Disney, with its rich in-person experience offerings, is poised to be the biggest winner of all.
U.S. Schools Are Buying Phone-Hacking Tech That the FBI Uses to Investigate Terrorists — gizmodo.com
A Gizmodo investigation has found that schools in the U.S. are purchasing phone surveillance tools from Cellebrite and companies that offer similar tools just four years after the FBI used it to crack a terrorism suspect's iPhone.
Disney+ has plans for 10 Marvel shows and 10 Star Wars shows in the next few years – TechCrunch — techcrunch.com
Disney just wrapped up the first segment of an investor day in which it laid out its plans for its direct-to-consumer streaming business, including Disney+, Hulu, ESPN+ and Hotstar/Star. The company kicked off the presentation with some new subscriber numbers — 86.8 million for Disney+ (roughly 30% of those are subscribers to Disney+ Hotstar, which […]
The long read: The race is on to find a steady source of lithium, a key component in rechargeable electric car batteries. But while the EU focuses on emissions, the lithium gold rush threatens environmental damage on an industrial scale
The government wants to break up the world’s biggest social network. Internal company emails show why.
The online giant’s latest effort, geared toward those who aren’t already employed by Amazon, aims to equip people around the world with the skills needed work in cloud-computing at employers seeking high-tech workers.
Hyundai Motor Group agreed to buy a controlling stake in Boston Dynamics Inc. in a deal that values the mobile robot firm at $1.1 billion.
Mike Pondsmith, who wrote the tabletop RPG that inspired 'Cyberpunk 2077,' explains why the genre feels vital in 2020.
Regulators are accusing the company of buying up rising rivals to cement its dominance over social media.