• TECHNOFOBIA
  • Posts
  • Z głową w gwiazdach - Newsletter Artura Kurasińskiego

Z głową w gwiazdach - Newsletter Artura Kurasińskiego

Wybory jakich dokonałem w ostatnich latach (tworzenie biznesu z podobnie jak ja zapalonymi wspólnikami a nie pracownikami, dywersyfikacja branż, skupienie się na sektorze rozrywki) powoli zaczynają przynosić efekty.

Wiele razy musiałem schować dumę i ego do kieszeni, posypać głowę popiołem i powiedzieć "nie wiem", "nie potrafię" albo po prostu "potrzebuję pomocy". Uwierzcie mi - było mi bardzo ciężko.

Daleko mi jeszcze do osiągnięcia zakładanej przeze mnie poduszki finansowej na poziomie 5-6 mln złotych ale pocieszam się, że kilka lat temu po prostu dreptałem w miejscu. Obecnie truchtam, ale przynajmniej wiem w jakim kierunku mam biec. To już dobry punkt startowy.

Oczywiście można powiedzieć "szkoda, że dopiero w wieku 46 lat", ale cóż - dobrze późno niż wcale. Ok, tak się pocieszam bo co mam zrobić?

Jestem niesamowicie dumny z moich partnerów i wspólników, którzy mi zaufali i z którymi mogę rozwijać ich biznesy. Wszystkich chyba łączy nas przede wszystkim zrozumienie tego, że to, co mamy przed sobą to maraton a nie sprint i na końcu nie zbudujemy magicznego "unicorna" (zaczynam mieć potężną alergię na to określenie), ale stabilną firmę. Jak dużą? Zobaczymy.

Adam​ Jesionkiewicz napisał podsumowanie roku w Astrography (no i tak naprawdę opisał genezę i misję firmy). Wiele w tym tekście jest punktów o których rozmawialiśmy w czasie poprzednich dwóch lat. Bardzo polecam przeczytać tekst Adama bo jest to na poły manifest doświadczonego przedsiębiorcy, rozliczenie z przeszłością i wskazanie jak można tworzyć i rozwijać swoją firmę pod prąd - bez VC, szkodliwych "skrótów", czy kompromisów.

Ostatnie lata spędziłem na budowie bardzo ambitnej firmy, która w pewnym czasie postrzegana była jako książkowy przykład super-startupu — dobrze dofinansowanej, ze świetną widocznością w międzynarodowych mediach oraz unikatowym produktem o sporym potencjale społecznym.

Dorzucę swoje dwa grosze do tekstu Adama. To był bardzo ciężki rok - z uwagi na pandemię, eksperymentowanie z treściami, produktami, reklamą i nowymi platformami (Amazon). Niemniej przeżyliśmy, rozwinęliśmy biznes i mamy wrażenie, że dopiero poznajemy nasze możliwości i niszę w której działamy.

W dużym skrócie - zaczęliśmy od sprzedawania zdjęć kosmosu robionych przez Adama a obecnie migrujemy w stronę platformy dla innych twórców i marek, które mają wspólny element - są związane z kosmosem, nauką o wszechświecie albo podróżami kosmicznymi.

Oprócz tego świadczymy usługi B2B dla podmiotów z m.in.: świata gier komputerowych jak CD Projekt (polecam sprawdzić nasze plakaty w sklepie Redów).

To co dla mnie osobiście rezonuje w tym tekście najbardziej to jest pokora (przed wyzwaniem i brakiem wiedzy), cierpliwość (w realizowaniu założeń, w braku chwytania "side jobs" i projektów) oraz dojrzałość (wiekowo z Adamem jesteśmy bliżej 50-tki więc coraz więcej zaczynamy patrzeć na rodziny jako wyznacznik naszych celów).

Okazało się, że 90% rzeczy, które robię i którymi się otaczam, są mi całkowicie zbędne, a na pewno totalnie niekompatybilne z moim mindsetem i potrzebami. To bardzo przykre, kiedy uświadamiasz sobie, jak wiele czasu ze swojego życia straciłeś na robienie rzeczy, których nie chciałbyś robić i które nie przynoszą nikomu żadnych wartości. To niestety zupełnie powszechne. Wszyscy wpadamy w ten kanon współczesnego „prawidłowego” życia. Obawiam się, że nierzadko wpływ czynników zewnętrznych jest większy, niż naszego wewnętrznego rozsądku.

Piękne jest to, że możemy eksperymentować bez wizji wkurzonej rady nadzorczej, inwestorów, udziałowców czy urzędników. Odpowiedzialność za błędy i decyzje w 100% spada na nas i tylko na nas.

Z drugiej strony - możliwość realizowania swoich pomysłów w branży, która wybucha na naszych oczach (jak rakiety Muska ;) i rozwija się niesamowicie szybko: plany zbudowania bazy przez NASA na księżycu, trzy misje na Marsa, kosmiczny wyścig o komercyjne wożenie ładunków na stację orbitalną - z tak intensywnym rozwojem eksploracji kosmosu nie mieliśmy do czynienia od czasów misji Apollo.

Żyjemy w czasach, w których wszystko musi być wielkie, błyszczące, przekolorowane. A co, gdybyśmy zadali sobie pytanie, czy da się inaczej? Jest wiele książek, które starają się odpowiedzieć na to pytanie, ale jednocześnie tak niewiele praktycznych przykładów z naszego otoczenia.

Wiemy, że w Astrography chcemy budować treści i produkty, które balansują na granicy rozrywki oraz wiedzy - nie wiemy jeszcze co jest naszym "sufitem", nie mam pojęcia o skali tego biznesu (bo nie mówimy o druku posterów - to jest może 1,5% tej wizji).

Kilka lat temu słuchając z boku o czym rozmawiamy i jakie plany snujemy złapałbym się za głowę i krzyczał "to marzenia, przestańcie chrzanić o waszych mrzonkach, pokażcie hajs, ile zarobicie na tym hajsu!!".

Teraz wiem, że Astro się udało ponieważ jest połączeniem pasji, wiedzy i ambicji. Gdyby to był projekt "zbudujmy w domu małą drukarnię" pewnie dawno byśmy go porzucili.

Firma wystartowała w żałośnie skromnym otoczeniu — nawet nie w garażu, co dzisiaj brzmiałoby dumnie. Wiedzieliśmy, że każdy kolejny krok w jej rozwoju zostanie wykonany dopiero po spełnieniu poprzednich celów. No cóż, jak nie masz kasy i chcesz coś kupić, to musisz na to zarobić. Proste. Prawda?

Obaj się zgadzamy, że Astro nie powstałoby gdyby nie doświadczenie i nasza wiedza w temacie "czego już nie chcemy w życiu robić" oraz "co tak naprawdę jest dla nas ważne". To jest niesamowicie ważne, albo nawet najważniejsze.

Pierwszego pełnoetatowego pracownika zatrudniliśmy dopiero w czerwcu 2019. Kolejnego w październiku. Przybyło sprzętu i zamówień. Znowu jesteśmy dramatycznie przeładowni i dzisiaj pytanie: „czy kiedyś będzie normalnie” mogą zadać pracownicy. W tej chwili rozpracowujemy decyzję o migracji. Czy hale przemysłowe, czy przestrzenie typowo biurowe. Czy już kupować (kredyt?), czy wynajmować… A może otwierać małe lokalne studia produkcyjne (USA/Kanada, EU, Azja/Australia)? A może zrobić to inaczej niż wszyscy i samemu nie rosnąć (franczyza)?

Wszystkim, którzy właśnie zakładają, mają albo planują mieć swój biznes / firmę / projekt polecam ten tekst. Być może nie ze wszystkim się zgodzicie, ale gwarantuję, że zawarte w tym tekście "klocki" wskoczą wam kiedyś odpowiednie miejsce.

Astrography to w pewnym sensie próba zbudowania manifestu przeciwko typowej pracy, czy robieniu biznesu. Być może pierwszy raz w życiu jestem w stanie powiedzieć, że poprzedni rok był dobry, bo wreszcie nie musiałem pracować. Jak to możliwe — zapytacie, bo przecież z paragrafów wyżej wynika, że pracy było wiele — no tak, ale bycie zajętym nie oznacza tego samego. Różnica leży w celowości działań i ich zgodności z twoim DNA. Robić coś, na co ma się ochotę; a robić to z musu, to jednak zasadnicza różnica.

Trzymajcie kciuki za nas i za Astrography - przed nami jeszcze długa droga.

* wszystkie cytaty pochodzą z tekstu Adama.

Artur Kurasiński

***

PS Tutaj możesz wesprzeć mój newsletter. Wyceniłem koszt miesięcznego wsparcia (4 wydania) na 12 złotych. Jeśli uznasz, że to co pisze i wiedza jaką przekazuję ma dla Ciebie sens to zapraszam do wspierania. Dziękuję!

🔥 REKLAMA NA BLOGU I W NEWSLETTERZE 🔥

Wiele osób pyta się o możliwość zareklamowania swojego biznesu czy usługi w tym newsletterze albo na blogu. Więc jeśli chcesz zamieścić reklamę w tym newsletterze i dotrzeć do bardzo wartościowej grupy odbiorców to zapraszam! Cena: 850 zł netto (4 edycje, jeden pełen miesiąc).

O tym newsletterze: najpopularniejszy newsletter technologiczny w Polsce. Stworzyłem już 209 wydań przez 4 lata. Obecnie subskrybuje go 5883 osób (głównie menadżerowie, prezesi i osoby odpowiedzialne za zarządzenie w firmach i startupach).

Format reklamy: tytuł, wstęp + grafika z linkiem (tutaj zobacz przykład).

Blog - zapraszam po szczegóły tutaj. Polecam ofertę zamieszczenia artykułu w cyklu “Biznes Hackers” (zobacz przykład tutaj) za 2000 zł netto

Napisz do mnie i ustalimy szczegóły: [email protected]

JEDYNY NA ŚWIECIE APOLLO FLIGHT PLAN!

REKLAMA

Rekonstrukcja i rewitalizacja legendarnego plakatu NASA przedstawiającego skomplikowany plan lotu na Księżyc dla misji Apollo. Wyjątkowy produkt dostępny wyłącznie na Astrography na dwóch podłożach: Fine Art Giclée (kolekcjonerski papier archiwalny) oraz Plakat Giclée (wersja na cieńszym papierze). Produkt wysyłany w tubie (bez ramy).

STYCZNIOWA PROMOCJA! TYLKO 29,90 ZŁ!

Jestem autorem tego komiksu i bardzo się cieszę, że pierwsza część jest dostępna dla wszystkich, którzy chcą dać swoim dzieciom fajną treść dotyczącą technologii, nauki i postępu.

Od tego komiksu wszystko się zaczęło - dzieciaki i rodzice pokochali przygody Róży i jej zmagania z technologią. Samochody autonomiczne, tworzenie gier komputerowych, serwisy społecznościowe i co najważniejsze: 10 lekcji programowania w Scratchu - rozrywka i nauka w jednym.

136 stron wspaniałych przygód i treści naukowych. Ten komiks edukacyjny był bestsellerem w 2019 roku a teraz powraca!

Czy Twoje dziecko pyta się czasami jak:

  • Napisać grę komputerową?

  • Jak używać poczty internetowej?

  • Jak działa sieć komputerowa?

  • Jak bezpiecznie korzystać z mediów społecznościowych?

  • Czym są autonomiczne samochody?

  • Czy roboty zastąpią ludzi?

Jeśli tak, to właśnie jest książka dla Twojego dziecka! Znajdziesz w niej na powyższe pytania a waszym przewodnikiem będzie Róża, która przeżywa przygody, uczy się i jest ciekawa świata — zupełnie jak Twoje dziecko! Dodatkowo w komiksie znajdziesz aż dziesięć darmowych lekcji programowania w języku Scratch

Co Twoje dziecko dzięki temu komiksowi?

  • Nauczy się programować

  • Pozna najnowsze trendy technologiczne

  • Zdobędzie wiedzę o robotach i pojazdach autonomicznych

  • Dowie się na temat internetu i serwisów społecznościowych

  • Będzie umiało zadbać bezpieczeństwo w sieci

  • Rozbudzi w sobie ciekawość świata i technologii!

If you intend to fly a drone in the United States, you’re going to want to pay attention: the FAA just issued the single biggest set of changes to US drone law since the agency first took an interest in the technology.

SAG-AFTRA said that many productions will remain on hiatus as L.A. County experiences a continued surge in COVID-19 cases.

Amazon acquired independent podcast company Wondery. The two companies didn’t announce the deal price but said the arrangement would help bring podcasts to a global audience.

With people stuck at home and so many other activities shut down, a lot of reading — or at least a lot of book buying — happened this year.

Spytałem technologicznych influencerów – dziennikarzy, programistów, szefów Instytutów, naukowców – co technologii zmieniło świat w 2020 r.?

Our whole crew got together to celebrate the start of what we hope will be a happier year: Happy New Year from all of us at Boston Dynamics. www.BostonDyna...

Sensor Tower data reveals that consumers spent nearly $111 billion in mobile apps in 2020, up 30 percent Y/Y.

On social media, the Central Intelligence Agency’s new logo and website see plenty of jeers

Battery electric vehicles accounted for more than half of all cars sold in Norway last year, putting the country way out in front in efforts to kill off the internal combustion engine. And Tesla lost its sales crown to the Volkswagen Group.

After the Covid-19 crisis in 2020 upended a record run for the American auto sector, demand for new cars and trucks is recovering. GM, Toyota and Fiat Chrysler reported relatively brisk U.S. sales to finish last year.

By the authority vested in me as President by the Constitution and the laws of the United States of America, including the International Emergency Economic

Amazon.com Inc. is buying 11 used Boeing 767-300 planes, the first time the online retail giant has purchased, rather than leased, aircraft for its fast-growing air cargo operation.

Steven Terner Mnuchin was sworn in as the 77th Secretary of the Treasury on February 13, 2017. As Secretary, Mr. Mnuchin is responsible for the U.S. Treasury, whose mission is to maintain a strong economy, foster economic growth, and create job opportunities by promoting the conditions that enable prosperity at home and abroad.

Amazon can’t use its cloud-computing business’s AWS logo in China, a Beijing court ruled, the latest headache for a company that has already been hampered by Chinese regulations and rivals.

Felieton

In just a few short days, on December 31, 2020, we will say our final goodbyes to one of the most important internet technologies that ever lived: Flash.

I remember vividly the first time I saw Flash on a computer screen. …

The content, business models, and health of every media category is driven

by technology. And audio technology has never been so diverse and dynamic.

After decades of struggles, audio is ready to grow, not just replace.

China will cut subsidies by a fifth next year on new energy vehicles (NEV) such as electric cars, the finance ministry said on Thursday, as it seeks to combat pollution and cultivate home-grown champions in the auto sector.

Spotykamy się w 2 urodziny polskiego Google Asystenta, żeby dyskutować o smart speakerach, botach, a także tym, dlaczego coraz częściej będziemy...

What's going to happen to European tech and startups in 2021? Our Sifted reporters make their predictions for the uncertain months ahead.

Will we end the Great Stagnation? Here are the technologies I'm watching in the next decade.

8-min read

There Is No Fate

“Plans are worthless, but planning is everything.” President Eisenhower ...

As we pull ourselves out of the ditch that was 2020, there are a few major themes of the future I’m particularly excited about. Like previous years, I am sharing them as a way to connect more dots…

A 3D virtual world where millions meet online will become our key social hub

Apple, Alphabet and Amazon earned top spots on this year’s list of the world's most innovative companies.

Today is the day that Adobe Flash officially dies. Adobe’s support for the software will be cut off on December 31st, 2020, and its content will start being blocked by January 12th.

European technology companies such as Rimac, Skeleton Technologies and Einride are rivalling parts of the mighty Tesla empire. Can they truly be contenders?

Jean-Eric Paquet has a €10bn war chest to turn the European Innovation Council into a "unicorn factory”.

The hackers gained more access than the company previously understood, though they were unable to modify code or get into its products and emails.